Megválogatta terrorista szövetségeseit Sartre
2010. március 19. 09:15 Fekete István
Jean-Paul Sartre ugyan a fegyveres erőszak egyik legelszántabb apologétája volt, de a gyakorlatban ő is megválogatta "szövetségeseit": míg az algériai FLN mellett teljes mellszélességgel kiállt, addig a palesztin terrorista csoportokhoz és a RAF-hoz való viszonya meglehetősen ellentmondásos volt.
Korábban
Sartre politikai aktivistaként 1941-ben a németországi hadifogságból történt szabadulása után a Socialisme et Liberté (SL) nevű földalatti mozgalom egyik megalapítójaként tette le névjegyét. A társaság ügyéhez azonban nem tudta megnyerni André Gide és André Malraux támogatását, ezért Sartre lelkesedése alábbhagyott, az SL pedig feloszlott. A filozófus-író ezért az ellenállásban írásaival vette fel a harcot, többek között ekkor született meg a Lét és a semmi című főműve is. Párizs felszabadítása, 1944. augusztus után esszét írt az antiszemitizmusról, majd a Camus által alapított kommunista Combat lap munkatársa lett, a háború végeztével pedig elindította a Les Temps Modernes politikai, irodalmi és filozófiai havilapot.
Sartre kommunizmusát nem itatta át a fanatikus hit, a filozófus például elítélte a sztálini tisztogatásokat, felszólalt az 1956-os magyar forradalom leverése ellen és hivatalosan soha nem lépett be a francia kommunista pártba. Sartre emellett ellenezte a vietnami háborút, védelmébe vette a diszkriminált baszkokat, ostorozta a kubai Batista-rezsimet és részt vett az amerikaiak Vietnamban elkövetett háborús bűneinek feltárását célzó Russel Bíróság 1967-es elindításában is.
Sartre a hatvanas években többször is járt Kubában, ahol Fidel Castróval és Che Gueverával is találkozott, akiről azt nyilatkozta, hogy „nem csak egy entellektüel, hanem korunk legteljesebb emberi teremtése”, a „legtökéletesebb ember”. Politikai aktivistaként a legnagyobb erőfeszítéseket Algéria függetlenségéért tette; a Nobel-díjas író főszerepet vindikált magának az algériai francia uralom végét követelők táborában. Sartre volt az észak-afrikai állam függetlenségéért küzdő FLN talán egyik legnagyobb híve, nevét pedig ott találjuk az 1960-ban a többek között a francia hadsereg jogsértő gyakorlatát bíráló Manifeste des 121 aláírói között.
A filozófus egyik legellentmondásosabb kijelentését az 1972-es müncheni olimpián bekövetkezett tragédia kapcsán tette, amikor a Fekete Szeptember nevű palesztin terrorszervezet kilenc izraeli sportolót rabolt el, kettőt pedig meggyilkolt. Sartre a terrorizmussal kapcsolatban leszögezte, hogy ugyan az „egy szörnyű fegyver, de az elnyomott szegényeknek nincs más eszközük”. Sartre egyszersmind párhuzamot vont a két nép harca között, mondván, hogy azok a franciák, akik az algériaiak által elkövetett terrorista cselekedeteket elfogadják, nem lehetnek fenntartásaik a palesztinok módszereit illetően sem. Jóllehet a filozófus-író Izrael és a cionizmus támogatójának hírében állott, egy ízben azt mondta: teljesen felháborító, hogy a francia sajtó és közvélemény a Münchenben történteket elfogadhatatlan botránynak ítélik.
1974-ben romló egészségügyi állapota ellenére Sartre a német Vörös Frakció terroristaszervezet vezetőjét, a négy hete éhségsztrájkoló Andreas Baadert is meglátogatta a stuttgarti Stammheim börtönben. Sartre felemelte a hangját a foglyok rossz körülményei ellen, a RAF-tagok elítélése és bebörtönzése után pedig a Der Spiegelnek nyilatkozva a fogvatartottak szabadon engedését követelte. A gyakorta hangoztatott állítások ellenére – írja Ian H. Birchall Sartre a sztálinizmus elleni munkájában – Sartre nem szimpatizált a terroristákkal. A filozófus csak a kormány által megtestesített elnyomás ellen protestált, s a nevezetes látogatás nem fogható fel a Baader melletti szolidaritás kinyilvánításának jeléül.
Ennek egyik megfellebbezhetetlen forrása maga a német terrorvezér, aki így summázta a találkozót: „Barátot vártam és e helyett bírót kaptam”. Sartre noha alapvetően „kudarcként” élte meg az eszmecserét, azt mondta, hogy ha újra megtehetné, még egyszer találkozna Baaderrel. Sartre A dialektikus ész kritikája című művében foglalta össze a terrorizmussal kapcsolatos észrevételeit, amelyben a filozófus a fegyveres erőszakot az emberi ügyek legmagasabb rendű pozíciójába helyezi. A terror a társadalmi szerveződés mozgató ereje és a szabadság kulcsa – így Sartre, aki a terrort és az erőszakot olyan célként dicsőítette, amely megtisztítja az erőket.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
rejtélyek
- Máig számtalan kérdőjel lengi körül George Patton tábornok autóbalesetét
- Saját készítésű páncéljában is elfogták a hírhedt ausztrál banditát, Ned Kelly-t
- Naplóeon fiának gondolták a tragikus sorsú Kaspar Hausert
- Hová lett a Mary Celeste teljes legénysége?
- Nyom nélkül tűntek el a gyakorlatozó amerikai repülők a Bermuda-háromszögben
- 11 napra tűnt el nyomtalanul a krimi koronázatlan királynője, Agatha Christie
- Aragóniai Beatrix személyében az egyik legelőkelőbb európai dinasztiából szerzett feleséget Mátyás király 20:20
- A korszakban sokakat megbotránkoztatott a Bethlen-Peyer paktum titkos záradéka 18:05
- Kegyetlen büntetést kapott XV. Lajos merénylője 16:05
- A szovjet atomprogram sikere késztette az amerikaiakat a hidrogénbomba kifejlesztésére 15:06
- Széchenyi István egy mozaikcsalád élén 10:35
- Hendrick Avercamp találkozása a kis jégkorszakkal 09:50
- Már első rendezésével maradandót alkotott Makk Károly 09:05
- Máig számtalan kérdőjel lengi körül George Patton tábornok autóbalesetét tegnap