Feltámadt a szocialista reklámok világa
2009. október 12. 09:57 MTI
Az 1945-től 1989-ig terjedő időszak plakátjait mutatja be a Nyitunk. Plakátok a szocializmusban című kiállítás a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban (MKVM) Budapesten.
Korábban
A 193 plakáton az érdeklődők az egyes évtizedek jellemző stílusirányzatait követhetik nyomon, megismerhetik a leggyakrabban reklámozott áruféleségeket, üzlettípusokat, szlogeneket. A hirdetőoszlopokon elhelyezett plakátok az utca hangulatát idézik fel, és ehhez hozzájárulnak még a kor jellegzetes boltjainak és üzletportáljainak kinagyított fotói, valamint a korabeli árukkal berendezett kirakatok és enteriőrök is.
Egykori SZOT üdülőbeli hangulatot idéz a kiállítás - fogalmazott Schneider Márta, az Oktatási és Kulturális Minisztérium szakállamtitkára a megnyitón. Hozzátette: ezek a plakátok kedvesek, grafikailag igényesek, szerények és viccesek is egyben, s nincs bennük az az agresszivitás, ami a jelenkor reklámjait jellemzi. Vajon mit lát ebben a tárlatban az a korosztály, aki nem élte át a szocializmus éveit? - tette fel a kérdést Schneider Márta. Véleménye szerint a mai fiatalok sajnálják azokat, akik akkor éltek, hiszen nem volt mosogatógép, automata mosógép, intelligens mosópor és celebek sem. Volt ellenben Lottó Ottó és Röltex Rózsi - tette hozzá.
A február 28-ig látogatható tárlat a 2006-ban rendezett Utca képeskönyve című kiállítás folytatása - mondta el a megnyitón Kiss Imre, az MKVM igazgatója. Kiemelte: terveik szerint a tárlat harmadik része 1989-től napjainkig vonultatja majd fel a plakátokat. A látogatók egyebek mellett megtekinthetik a Trapper farmert, a Gabi babápolási termékeket, az Ali baba pörkölt kávét, a Traubisoda italt és az Orion televíziót reklámozó plakátokat is.
A kiállítás részeként reklámfilmeket is nézhetnek az érdeklődők, így a többi között a Leó jégrém bájos oroszlán figurája incselkedik a Lánchíd kőoroszlánjával, babasamponok flakonok utaznak egy kisvonaton és bébiételeket etetnek a kisbabákkal. A terem egyik sarkában a közönség betérhet a KÖZÉRT-be, a vitrinben megtekintheti például a Macskanyelv, a Garzon tea és Bonbon dobozait, de a jellemző dohányárukat, így a Kecskemét füstszűrős cigarettát, vagy az Opera és a Luxus cigaretta csomagolását is felvonultatja a tárlat, amely a Design Hét része.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Egyesült Államok
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony
- 10 meglepő tény a vasút történetéből
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre
- Woodrow Wilson neje az ország élén
- Ezer követőjét költöztette a dzsungel mélyére az amerikai szektavezér
- Az egyetem után apja bőrgyárában kezdett dolgozni Wigner Jenő, az atombomba egyik atyja
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap