Ingatag mókuskerékkel repesztettek a 30-as években?
2015. május 14. 16:11
A 19. század egyik legfurcsább közlekedési eszköze, az egykerekű egy továbbfejlesztett változata, a monowheel először Franciaországban jelent meg 1869-ben. Legfőbb újdonsága az volt, hogy a sofőr nem a kerék fölött, hanem a keréken belül helyezkedett el. Kezdetben még manuálisan, főként lábbal hajtották, azonban 1932-ben J. H. Purves gépesítette az országutak rémét (Dynosphere), amely már a 40-50 km/órás végsebesség elérésére is képes volt.
Korábban
A monowheelt leginkább egy biciklihez (esetleg mókuskerékhez) lehet hasonlítani, azzal a két nem elhanyagolható különbséggel, hogy itt csupán egy kereke van a járműnek, valamint hogy a vezető nem a kerék/kerekek fölött ül, hanem gyakorlatilag bennük foglal helyet. A századfordulón nem volt teljesen ismeretlen a lábbal hajtott, furcsa jármű, többen használták, annak ellenére, hogy az irányítása igen bajos volt.
A kormány csupán kapaszkodásra szolgált, kanyarodni a súlypont áthelyezésével, esetleg a láb letételével lehetett. Talán a legfontosabb hátránya a motorokkal, illetve biciklikkel szemben, hogy a kilátásban eléggé zavarta a vezetőt az orra előtt futó kerék. Mivel az úttal érintkező külső felület folyamatosan forgott, meg kellett oldani, hogy a vezető ne pörögjön vele együtt: ebben az ember súlya, illetve a gravitáció segített. Ennek ellenére szegény sofőr egy-egy nagyobb, hirtelen fékezésnél akár meg is pördülhetett a kerékben.
Az 1932-ben továbbfejlesztett változat, a gépesített Dynosphere J. H. Purves tervei szerint készült el, benzines változata 2,5 lóerős volt, ám emellett létezett egy elektromos típus is. A gumival borított fémből készült váz 450 kilogrammot nyomott, s a feltaláló szerint jóval kevesebbet fogyasztott, mint az automobilok. Ez elképzelhető, ám az instabilitás, a veszély és a nyitott tér miatt esélye sem volt, hogy a motorok vagy az autók vetélytársa lehessen. Szép lassan a feledés homályába veszett, ma már csak néhány kép emlékeztet az őrült járműre.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
18. IV. Béla uralkodása és a tatárjárás
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Élete utolsó évtizedét a fiával való háborúskodással töltötte IV. Béla király
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Kétnapi járóföldre mindent holttestek borítottak a muhi csata után
- A legenda szerint Árpád-házi Szent Kinga imádsága mentette meg Lengyelországot a tatárdúlástól
- Mégsem az extrém időjárás kergethette ki a tatárokat a Kárpát-medencéből
- Batu kán és a szláv favágók
- Túszdráma, ami megrengette az USÁ-t 15:08
- A lovasberényi Cziráky-kastély álomvilága 10:35
- Hét híres dadogó Winston Churchilltől Marilyn Monroe-ig 09:50
- A sztálingrádi vereséggel végképp szertefoszlott a Wehrmacht legyőzhetetlenségének mítosza 09:05
- Karrierje végére egyetlen ép csont sem maradt Buster Keaton testében tegnap
- Példamutató módon gondoskodott a falusi gyermekekről Apponyi Franciska tegnap
- Kietlen vadonból vált a filmvilág fővárosává Hollywood tegnap
- Ötven évesen lépett utoljára pályára Sir Stanley Matthews tegnap