Ingatag mókuskerékkel repesztettek a 30-as években?
2015. május 14. 16:11
A 19. század egyik legfurcsább közlekedési eszköze, az egykerekű egy továbbfejlesztett változata, a monowheel először Franciaországban jelent meg 1869-ben. Legfőbb újdonsága az volt, hogy a sofőr nem a kerék fölött, hanem a keréken belül helyezkedett el. Kezdetben még manuálisan, főként lábbal hajtották, azonban 1932-ben J. H. Purves gépesítette az országutak rémét (Dynosphere), amely már a 40-50 km/órás végsebesség elérésére is képes volt.
Korábban
A monowheelt leginkább egy biciklihez (esetleg mókuskerékhez) lehet hasonlítani, azzal a két nem elhanyagolható különbséggel, hogy itt csupán egy kereke van a járműnek, valamint hogy a vezető nem a kerék/kerekek fölött ül, hanem gyakorlatilag bennük foglal helyet. A századfordulón nem volt teljesen ismeretlen a lábbal hajtott, furcsa jármű, többen használták, annak ellenére, hogy az irányítása igen bajos volt.
A kormány csupán kapaszkodásra szolgált, kanyarodni a súlypont áthelyezésével, esetleg a láb letételével lehetett. Talán a legfontosabb hátránya a motorokkal, illetve biciklikkel szemben, hogy a kilátásban eléggé zavarta a vezetőt az orra előtt futó kerék. Mivel az úttal érintkező külső felület folyamatosan forgott, meg kellett oldani, hogy a vezető ne pörögjön vele együtt: ebben az ember súlya, illetve a gravitáció segített. Ennek ellenére szegény sofőr egy-egy nagyobb, hirtelen fékezésnél akár meg is pördülhetett a kerékben.
Az 1932-ben továbbfejlesztett változat, a gépesített Dynosphere J. H. Purves tervei szerint készült el, benzines változata 2,5 lóerős volt, ám emellett létezett egy elektromos típus is. A gumival borított fémből készült váz 450 kilogrammot nyomott, s a feltaláló szerint jóval kevesebbet fogyasztott, mint az automobilok. Ez elképzelhető, ám az instabilitás, a veszély és a nyitott tér miatt esélye sem volt, hogy a motorok vagy az autók vetélytársa lehessen. Szép lassan a feledés homályába veszett, ma már csak néhány kép emlékeztet az őrült járműre.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


ősz
Múlt-kor magazin 2010
- Az aradi vértanúk özvegyei
- Jan van Eyck és a Rózsa-regény
- A végzetes vonzerejű asszony
- Rosszéletű nők kalandjai a szabadságharc idején
- Hová lettek a bűnösök?
- Erős, mint a Bors, avagy az első magyar munkásmozgalmi kalandfilm
- A mélység titka: magyar roncskutatók víz alatti kalandjai Fokvárostól a Balatonig
- Az eredeti Széchenyi az igazi
- Charles Lindbergh pálfordulása a technikai vívmányoktól a környezetvédelemig
- Az első világháború hozta el a nők egyenjogúságát tegnap
- 10 érdekesség a bankrablások történelméből tegnap
- Ortodox papnövendékből kegyetlen diktátorrá vált Joszif Visszarionovics Sztálin tegnap
- Közügy lett a gyerekvállalás a Kádár-korszakban tegnap
- Vulkáni jelenségnek köszönhetően került a felszínre egy római luxusvilla tegnap
- Férje haláláért is bosszút állt a németek ellen küzdő francia ügynöknő, Violette Szabo tegnap
- Újabb érmék Marcus Aurelius korából tegnap
- Rejtélyes temetkezési helyet találtak Írországban tegnap