„Csaknem eredeti állapotában” találták meg John Franklin 170 éve eltűnt hajóját
2016. szeptember 14. 09:56 MTI, Múlt-kor
Kanadai régészek megtalálták Sir John Franklin angol sarkkutató 1846-ban az Északi-sark térségében eltűnt hajóját, az HMS Terror nevű hajót. Franklin 128 fős kísérettel 1845-ben indult expedícióra az Erebus és Terror nevű hajókkal az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati átjáró felkutatására.
Korábban
A hajóroncsot "csaknem eredeti állapotában" fedezték fel a Vilmos király-szigetnél lévő Terror-öbölben mintegy 25 méter mélyen, egy robot tengeralattjáró segítségével - jelentette be a kanadai sarkkutató alapítvány. Adrian Schimanowski, a kutatás vezetője közölte, hogy az HMS Terrort szeptember 3-án találták meg. "Tökéletes időkapszulát" találtunk - hangoztatta. Azóta a kutatócsoport felvételeket készített a hajóroncsról és összehasonlította őket a Terror 19. századi terveivel, amelyek jól illenek a megtalált roncshoz.
"Sikeresen bejutottunk az étkezdébe, néhány kabinba és megtaláltuk az élelmiszerraktárt, ahol tányérok és egy kanna hevert a polcokon. Két borosüveget is láttunk, asztalokat és egy üres polcot. Találtunk egy asztalt nyitott fiókokkal" - közölte Schimanowksi a The Guardian brit napilappal. Az HMS Terror 96 kilométerre délre fekszik attól a helytől, ahol a szakemberek feltételezték, hogy a jég martalékává vált.
Franklin 128 fős kísérettel 1845-ben indult expedícióra az Erebus és Terror nevű hajókkal az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati átjáró felkutatására. A vállalkozás sosem ért célt: 1846-ban mindkét hajó a jég foglyává vált a Vilmos király-szigetnél, a legénység pedig az ezt követő hetekben és hónapokban életét vesztette az éhezés, a skorbut és ólommérgezés következtében. 1848-ban Franklin barátai mentőexpedíciót indítottak a két hajó és legénységének felkutatására, azonban hiába tartott több mint tíz évig a keresés, nem jártak sikerrel.
Egy akkor talált üzenet szerint John Franklin és a legénység 23 tagja 1847. június 11-én meghalt. Néhány hónappal később 105 túlélő elhagyta a hajókat, hogy gyalog jusson ki a szárazföldre. Bár partot értek, valamennyien meghaltak, a két hajót pedig elnyelte a jég. Franklin másik hajója, a HMS Erebus maradványait két évvel ezelőtt találták meg. John Newton kanadai ellentengernagy elmondta, hogy a két hajó mintegy 46 méterre fekszik egymástól a hullámsírban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Kizárták a pártból az amerikaiakkal barátkozó szovjet katonákat tegnap
- A törökök mellett a szomszédos hatalmakkal is szembe kellett szállnia Hunyadi Mátyásnak tegnap
- A vasbeton alkalmazásának első meghonosítójára emlékeztek tegnap
- Ősszel nyílik meg a Néprajzi Múzeum új állandó kiállítása tegnap
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata tegnap
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet tegnap
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc 2024.04.24.
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla 2024.04.24.