Amikor még közelebb került a magyar tenger
2019. december 28. 14:03 Múlt-kor
„Nem is olyan rég még úgy számoltunk, kitűnően vezet autót, aki a fővárostól a székesfehérvári Stopig 60 perc alatt eljut. Most – hiszen 120 kilométeres a megengedett tempó – az Osztapenko-szobortól a zamárdi elágazásig egy óra az út” – örvendezett a Népszava 1975. július 4-én, egy nappal azután, hogy Rödönyi Károly közlekedés- és postaügyi miniszter megnyitotta az M7-es autópálya új, Székesfehérvár és Balatonaliga közötti szakaszát. Egészen pontosan annak a jobb oldali pályáját.
Korábban
A bal oldali, betontáblákból összerakott, „autópattogtatós” sávokat már 1971-ben birtokba vehették a szocialista korszak Wartburgjai és Trabantjai, ám ezt követően az építkezés igencsak lelassult. Bár eredetileg mindkét sávot a magyar tenger felé tartók vehették volna igénybe, a sávokat a további munkálatok idejére „ideiglenesen” megosztották: egy ment a Balaton, egy pedig Budapest felé.
Már a vízpart felé tartó út sem volt egy leányálom, a főváros felé történő, vasárnap esti hazakocsikázás azonban a nyári hónapokban egyre bajosabbnak bizonyult, mivel hatalmas méretű dugók alakultak ki. A hivatalos megfogalmazás szerint a forgalom biztonsága és biztosítása, a nem túl formális érvek szerint az idegölő állapot enyhítése érdekében a sztrádát egy évvel később egyirányúsították Budapest felé júniustól szeptemberig, vasárnaponként 14 és 23 óra között.
Ez azt jelentette, hogy az elkészült útszakaszt ebben az időben csak az vehette igénybe, aki a főváros felé tartott, mindenki mást letereltek a közútra. Az 1975-ös, a korabeli sajtó megfogalmazása szerint az egy évvel a határidő előtt megvalósuló átadót – amely valódi négysávossá tette az M7-es autópályát, ahol már a megemelt, 120 km/h sebességgel száguldhattak szüleink – úgy várta mindenki, mint a Messiást.
További hasonló érdekességeket olvashat a XX. századi magyar történelemről a Múlt-kor őszi különszámában.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Közel-Kelet
- Marco Polo segített elterjeszteni az asszaszinok legendáját
- Itáliai és német közreműködéssel jutottak el New Yorkba az Iránról készült első fotók
- Súlyos környezeti katasztrófával is járt a Sivatagi Vihar
- Megtalálták Marokkó első, római kori kikötői negyedét
- Kémkedés vádjával börtönözték be a fiatal Germanus Gyulát
- 2700 éves asszír istenszobor került elő az iraki sivatagból
- Római kori temető maradványaira bukkantak a Gázai övezetben
- Másfél millió élet egy döntetlenért: az iraki–iráni háború
- Rövid életű diplomáciai közeledést hozott Izrael és Egyiptom között Camp David
- Elsősorban Sztálinhoz volt hűséges a rettegett Péter Gábor 09:50
- Egy párbaj miatt vált híressé Szindbád alakjának megalkotója 09:05
- Megkeseredett emberré vált élete végére Garibaldi, az olasz egység hőse tegnap
- Örömünnepként indult, majd tragédiába fulladt a bradfordi mérkőzés tegnap
- Először még sikerült megmenekülnie a hamis iratokkal Adolf Eichmannak tegnap
- Gyökereit kutatva vált Bob Marley azzá, akit a világ ma is ismer tegnap
- Ferenc Józsefet is elkápráztatta a Lumière testvérek mozgóképelőadása 2024.05.10.
- Manstein tábornok terve vitte sikerre a Franciaország elleni német hadjáratot 2024.05.10.