Megkeresik a leghírhedtebb brit világháborús tengeralattjárót
2013. február 20. 14:31
Hétfőn megkezdődött a második világháború egyik legismertebb tengeralattjárójának, az 1943 augusztusában olasz és német hajók által elsüllyesztett HMS Saracen-nek a keresése.
Korábban
A francia íróról elnevezett André Malraux hétfőn hajózott ki Marseille-ből, hogy megkeresse a 70 évvel ezelőtt hullámsírba küldött S-osztályú brit tengeralattjárót. A HMS Saracen-ról igen bőségesen publikáló Terry Hodgkinson elmondta, a víz alatti régészeti csapat szonár segítségével próbálja lokalizálni a szerencsétlenül járt járművet, majd egy robotkamerát leküldve készítene filmet és fotókat a helyszínről és a roncsokról.
„A felvételek másolatai a tervek szerint a gosporti Királyi Tengerészet Tengeralattjáró Múzeumába is eljutnának archiválásra, továbbá az egykor a fedélzeten szolgáló matrózok családtagjainak részére is küldenének a fotókból” – mondta Hodgkinson. A jórészt a Földközi-tengeren szolgáló, 66 méter hosszú HMS Saracen 1943. augusztus 14-én a Korzika északi részén lévő Bastia partjaihoz közel süllyedt el, miután az olasz Minerva és Euterpe tengeralattjárókkal való víz alatti ütközetben helyrehozhatatlan károkat szenvedett.
Michael Lumby, a 990 tonna vízkiszorítású Saracen kapitánya a feljegyzések szerint szándékosan várt egy napot a kétes eredménnyel kecsegtető ütközettel, mivel nem akarta, hogy esetleg péntek 13-án essen el a méltán híres háborús jármű; ez végül azt jelentette, hogy szombaton hajnali kettőig víz alatt maradtak, majd a főmérnök elrendelte a motorok beindítását.
Korábban a második világháború során a HMS Saracen teljes legénységével együtt elsüllyesztett egy járőröző német U-335-ös tengeralattjárót a Feröer-szigetektől délkeleti részénél; a brit tengeralattjáró azért vált hírhedtté a Földközi-tengeren, mert rendszeresen és sikeresen megtorpedózta az ellenséges kikötőkben állomásozó olasz és német hadihajókat.
A Saracen utolsó tengeri ütközetében a legénység nagy része megmenekült, azonban két matróz vízbefulladt. A szerencsésebbeket ugyan elfogták az olaszok, ám Olaszország kapitulálása után kiszabadultak börtöneikből. Lumby egy német hadifogolytáborba került, majd a háború után a ma a londoni Hajózási Múzeumban megtekinthető HMS Belfast parancsnokává nevezték ki.
A kutatások szerint csak ketten élték túl a háború végét a Saracen fedélzetén szolgáló 48 főből. A híres tengeralattjáró és matrózainak tiszteletére Bastia fellegvárának falán emelt márványemlékmű a mai napig megtekinthető.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2015
- Amikor egy tulipánhagymáért luxuslakást lehetett venni
- Így lett Kassa csehszlovák város
- Tíz nagy győzelem a halál fölött
- A modern remetekirályság
- Így tanították Horthyt a 2. világháború után
- A kerti szajha
- Kolozsvár román megszállása
- Az újra megtalált munkásnő
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- A világ legcsúszósabb anyagaként döntötte meg a Guinness-rekordot Plunkett találmánya tegnap
- Elutasította a kitüntetéseket a modern betegellátás úttörője, Florence Nightingale tegnap
- A mai napig találgatják, hova tűnt Ned Kelly koponyája tegnap
- Puccsal tért vissza a politikába a független Lengyelországot diktároként vezető Piłsudski tegnap
- Elsősorban Sztálinhoz volt hűséges a rettegett Péter Gábor tegnap
- Egy párbaj miatt vált híressé Szindbád alakjának megalkotója tegnap
- Megkeseredett emberré vált élete végére Garibaldi, az olasz egység hőse 2024.05.11.
- Örömünnepként indult, majd tragédiába fulladt a bradfordi mérkőzés 2024.05.11.