2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A világháború legnagyobb robbanása

2007. augusztus 13. 08:47

A második világháború idején máig ismeretlen okból felrobbant a Port Chicago kikötő. Noha ez volt a legsúlyosabb háborús kár az Egyesült Államok területén, mégis hiányzik a tankönyvekből.

1944. július 17-én éjjel a Port Chicago hadikikötõben átrakodás zajlott a haditengerészet egyik hajóján. Nem messze onnan a 20 éves Irvin Lowery éppen pihenőidejét töltötte katonatársaival együtt, amikor egy hatalmas robbanás kivitte az ablakokat, õt magát pedig keresztülrepítette a szobán. A kikötőben álló két hajó és a rakpart nagy része megsemmisült. 20 kilométeres körzetben betörtek az ablakok, és a hirtelen fényt a 35 kilométerre lévő San-Franciscóban is látni lehetett. A robbanásban 320 - köztük 202 fekete bõrû - ember meghalt.

Lowery a következõ két napot azzal töltötte, hogy összeszedte társai maradványait, akikkel korábban együtt tekézett és kosárlabdázott. A ma 83 éves egykori közkatona azt reméli, hogy egy új törvényjavaslat alapján hamarosan egy új látogató központ mutatja be a Port Chicago hadikikötő történetének ezt a fejezetét.

Robert Allen, a Berkeley Egyetem professzora, és a "The Port Chicago Mutiny" (A Port Chicagói zendülés) című könyv szerzője szerint a képzettség hiánya és a rakodók közötti versengés egyaránt hozzájárulhatott a katasztrófához. A csapatok közötti versengés, nevezetesen, hogy ki tud gyorsabban ki- s berakodni, "csökkentette az elővigyázatosságot".

www.portchicagomutiny.com


A robbanást szerencsésen túlélő katonák megtagadták, hogy újból munkába álljanak. A rakodók többségében fehér tisztek felügyelete alatt dolgozó fekete közkatonák voltak, és viszonylag kevés tapasztalattal rendelkeztek a hadianyagok területén. Az esetet követő hadbírósági perben zendüléssel vádolták meg őket. Néhányukat pénzbírsággal büntették vagy elbocsátották, ötven embert viszont börtönbüntetésre ítéltek.

A per nagy nyilvánosságot kapott, és a közvélemény nyomására a haditengerészet egy évvel a robbanás után hozzákezdett a deszegregációs programhoz. A bebörtönzöttek 1946-ban általános amnesztia keretében szabadultak, de az ítéletet nem semmisítették meg. Harry Truman elnök 1948-ban rendelte el a hadseregben a teljes körű deszegregációt. Clinton elnök 1999-ben bocsánatot kért a hadbíróságon elítélt és 2003-ban elhunyt Freddie Meekstől.

Friends of Port Chicago


A tizenöt éve nemzeti emlékhellyé nyilvánított Port Chicagot évente 200-300 ember látogatja. Jelenleg a látogatóknak két héttel előre be kell jelentkezniük, és katonai engedélyt kell szerezniük, mivel a terület a haditengerészeti fegyverbázis része. Egy új törvényjavaslat alapján a nemzeti parkhoz tartozó látogatóközpontban ismerkedhetnek a Port Chicago hadikikötő történetéről őrzött dokumentumokkal, személyes emlékekkel.

Az amerikai kormány szerint Port Chicagoban 1780 tonna TNT robbant fel, s valóban ez volt a legsúlyosabb háborús kár az Egyesült Államok területén. Mások szerint nem lehet véletlen, hogy a baleset legalaposabb elemzését az amerikai haditengerészet kapitánya készíttette, aki az atombombát kifejlesztő Los Alamosban igazgatóhelyettesként, majd a hiroshimai bombát szállító Enola Gay bombatisztjeként köszönt vissza a történelemkönyvekből.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár