Mentális szerepe volt a színháznak az első világháborúban
2015. április 3. 09:49 MTI
A hátországban, a frontokon és a hadifogolytáborokban is fontos mentális szerepe volt az első világháború évei során a színháznak, a színjátszásnak - hangzott el egy csütörtöki budapesti konferencián.
Korábban
Gerő András történész, a Habsburg Történeti Intézet vezetője arról beszélt: hetekkel a háború kitörése után megjelentek Magyarországon is az első propagandadarabok, feltűnésük hátterében nem az állami szándék állt, hanem az a felismerés, hogy a delíriumszerű lelkesedés üzleti lehetőséget rejt magában.
"Mintha az emberek berúgtak volna önnön nemzeti nagyságuktól", de "1914 ősze egész Európában ilyen állapot volt" - jegyezte meg a történész, aki szerint így számtalan, gyakran bugyuta színmű is tömegeket vonzott a teátrumba. Magyarországon a téma népszerűsége pedig csak 1916-ban, a jegyrendszer terjedésével kezdett apadni - tette hozzá. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a korban a színházi állójegy ára egy futballmeccsével ért fel, a bakák pedig ennek is csak a felét fizették, így szinte mindenki számára elérhetőek voltak ezek a darabok.
A Színház a háborúban címmel a Habsburg Történeti Intézet, a XX. Század Intézet és az Első Világháborús Centenáriumi Emlékbizottság által rendezett eseményen Gajdó Tamás színháztörténész a Csárdáskirálynő példáját emelte ki, amely a "hadisikerek helyett operettdiadalt" jelentett 1915 novemberi bemutatója után, ha a kasszasiker dacára az elit fanyalogva is fogadta.
Kifogásolták, hogy a darabban főtisztek, arisztokraták színésznőkkel fennálló kapcsolata került a középpontba, akadtak, akik az osztrákok, mások a magyarok kigúnyolásával vádolták a művet, amelyet Bécs után Berlinben vittek színre, s csak 1916 őszén ért Budapestre. Ennek okaként említette, hogy Magyarországon az 1916 tavaszán bemutatott Mágnás Miska volt a sztárdarab, a Csárdáskirálynőben rejlő lehetőségek kihasználására pedig egy teljes színházi évre volt szükség.

A máig játszott operett "második életével" is érzékeltette a fogolytáborok színházi életének jelentőségét Csiszár Mirella színháztörténész, arra is kitérve, az oroszországi táborokban ezt a darabot is előadták a színtársulatot szervező katonák, egyes részeit pedig már korábban színre vitt más művekbe ágyazták, hogy így csalogassák be ismét véges számú közönségüket.
Kotta és szövegkönyv nélkül játszották a darabot, amelynek e hadifogoly-változatát 1921-ben a budapesti Városi Színház is bemutatta - jegyezte meg Csiszár Mirella, arra is kitérve, a normális élet kapaszkodóit kereső hadifoglyok egyes táboraiban félezer néző befogadására is alkalmas teátrumot építettek. A szakember arról is szólt: 1917 elején kezdte meg működését a frontkatonáknak játszó Első Magyar Tábori Színház, amely jellemzően kevéssé ismert tagokból állt, de működtek piaci alapon szerveződő kabarétársulatok is, amelyek rendszeresen adták elő műsorukat az évek óta az otthontól távol lévő katonáknak.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


nácik
- Goebbels „utolsó éjszakája” – hat gyerek halála
- Komoly ellenállás nékül foglalták el a németek Magyarországot
- Hősök a Köztársaságban, rabszolgák a Szovjetunióban
- A németek szabadsága is odaveszett a Reichstag tüzében
- 10+1 érdekesség a náci okkultizmusról
- Kétszer lőtték le egy nap alatt a Luftwaffe ászpilótáját, Adolf Gallandot
- 10 érdekesség a kártyajáték múltjáról 20:28
- Tiltott falatok: a sertéshús-tabu vallási és kulturális gyökerei 19:03
- Különleges kelta tőrre bukkantak Lengyelországban 18:02
- Kivétel nélkül mindenkin segített „a szegények püspöke” 16:58
- Olaszok a két világháború közötti Magyarországon 16:05
- 500 év után találták meg az elveszett reneszánsz festményt 15:21
- Történelem és nyelvészet: a gladiátor szó nyomában 14:53
- Több ezer éves temetkezések kerültek napvilágra Franciaországban 13:57