2022. nyár: Mesebeli menyegzők
ITT támogathatsz bennünket

 
Keresett szó   
Címke szerint
Dátum és között
Keresési feltételek:
Címke: vasút
92 találat
[1]

Még Petőfi Sándort is megihlette az első magyar gőzös diadalútja

[2022.07.15. 07:25] Hírek

176 éve, 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között az első magyar vasútvonal. A Buda és Pest nevű mozdonyok délután háromkor vitték nyolc kocsival Vácra a meghívott 250 személyt, a 33,6 kilométeres utat 10 perc dunakeszi tartózkodással 59 perc alatt tették meg.

[2]

Kilencezer kilométeres utazás az ismeretlenbe: a transzszibériai vasútvonal története 

[2022.05.31. 07:30] Hírek

131 éve, 1891. május 31-én kezdődött meg hivatalosan a transzszibériai vasút, a világ leghosszabb vasútvonalának az építése. Az első kapavágás Vlagyivosztokban, a világkörüli útjáról visszatérő Nyikolaj Alekszandrovics trónörökös, a későbbi II. Miklós cár jelenlétében történt délelőtt tíz órakor.

[3]

A munka megszállottja és a vasútügy rendíthetetlen harcosa volt Baross Gábor

[2022.05.09. 08:50] Hírek

130 éve, 1892. május 9-én halt meg Baross Gábor, a magyar államvasúti rendszer megteremtője, a dualizmus korszakának egyik legkiemelkedőbb gazdaságpolitikusa. A következetességéről és határozottságáról híres Baross Gábor a vasútügy terén elért eredményei miatt joggal kapta a „vasminiszter” jelzőt.

[4]

Kényelmes hálókocsijáratával sikert aratott, eszményi gyárvárosával megbukott George Pullman

[2022.03.03. 11:20] Hírek

Vállalkozóként sikerei vitathatatlanok voltak, a cége által létrehozott munkáskolóniáról azonban már megoszlottak a vélemények. Ha a lakhatási problémákra adott legjobb megoldás nem is, de a hálókocsis utazás a 191 éve, 1831. március 3-án született George Pullman érdeme.

[5]

A színházakban „lefolyó” néven gúnyolták London újkori csodáját, az első földalatti vasútvonalat

[2022.01.10. 18:09] Hírek

159 éve, 1863. január 10-én nyitotta meg kapuit az utazóközönség előtt a világ első földalatti vasútvonala, a londoni Metropolitan Railway. Fejlesztését nagyrészt a város finanszírozta, mivel addigre szinte elviselhetetlenné vált a felszíni lovaskocsis forgalom telítettsége.

[6]

Barangolások Magyarország legszebb vasútvonalain

[2021.12.10. 10:54] Hírek

Ezúttal vasúti körutazásra invitáljuk olvasóinkat hazánk festői tájain. Felkeressük a királynék városát, a magyar Riviéra északi partját, barangolunk a Szalajka-völgyben és Gemenc ártéri erdőségeiben, végül a Széchenyi-hegyi Gyermekvasútnál zárjuk hazánk szépségeinek lajstromát.

[7]

Isztambulba kényelmesen: a békeidők étkező- és hálókocsijai

[2021.11.12. 09:50] Hírek

„Czélszerű újításnak vehető, hogy a kocsi két végére helyezett külön női és külön férfi toilettek vannak berendezve, valamint a hálófülkék is nemek szerint vannak elválasztva” – számolt be a Központi Vasúti és Közlekedési Közlöny 1880. november 3-án a később Magyarországon is megjelenő belga–brit gyártású étkező- és hálókocsikról.

[8]

Az orosz gazdaság motorjaként szolgált a közel 10 ezer kilométeres transzszibériai vasútvonal

[2021.10.29. 18:22] Hírek

Az orosz-japán háború alatt a cári hadvezetés igen kényelmetlen helyzetbe került, a távol-keleti hadszíntéren zajló háború megvívásához ugyanis rengeteg ellátmányra volt szükség. Az utánpótlás szempontjából fontos szerepet játszó transzszibériai vasútvonalon már a Bajkál-tónál akadozott a szállítás.

[9]

Átadásakor a világ ötödik legnagyobb pályaudvara volt a Gustave Eiffel által tervezett Nyugati

[2021.10.28. 07:53] Hírek

144 éve, 1877. október 28-án adták át Budapest és a világ egyik legimpozánsabb pályaudvarát, a Gustave Eiffel irodája által tervezett Nyugati pályaudvart.

[10]

Ha beindul a gőzös: a magyar mozdonygyártás története a vasút hőskorától a villamosításig

[2021.10.12. 11:43] Hírek

Már Széchenyi pártfogoltjai – a Nagy testvérek – is gőzmozdonyok tervezésébe fogtak, de a hazai mozdonygyártás csak a kiegyezés után vált „nemzeti érdekké”, ebben óriási szerepet játszott a MÁV – Baross Gábor irányításával végrehajtott – államosító politikája.

[11]

A vizionárius Kandó Kálmán villamosítási programja jelenti a vasút jövőjét világszerte

[2021.10.08. 10:59] Hírek

Egerfarmosi és sztregovai Kandó Kálmánt ezúttal a vasútvillamosítási rendszerekre, és így a világ vasúthálózataira gyakorolt hatása szempontjából szeretném bemutatni, technikai oldalról megközelítve, de történelmileg érdekes módon.

[12]

A legtöbbet játszott dallam Magyarországon: a MÁV-szignál története

[2021.09.12. 14:31] Hírek

A közismert MÁV szignált Székely Tamás szerezte, aki egyetlen másik zeneművet sem komponált élete során. Műve valószínűleg a legtöbbet játszott dallam Magyarországon, ismertségben felülmúlja a Dallas és az Esti Mese főcímzenéjét is.

[13]

Ágyúdörej, katonazenekar és ünneplők sorfala kísérte a Pestről Szolnokra tartó első mozdony útját

[2021.09.01. 16:34] Hírek

A száguldó „gőzszekerek” angliai megjelenése felvillanyozta a technikai újdonságokra érzékeny reformnemzedéket Magyarországon. Az első vasutak a magántőke bevonásával épültek az országban. Az egyik ilyen vasúttörténeti mérföldkő hazánkban az 1847. szeptember 1-jén megnyitott Pest-Szolnok vonal volt.

[14]

A hármas osztályzat kizáró ok volt, csak jó tanulók állhattak szolgálatba az Úttörővasúton

[2021.08.19. 16:02] Hírek

A nagyobbrészt gyermekek által üzemeltett kisvasút Gyermekvasút néven startolt, majd a kommunista hatalomátvétellel párhuzamosan Úttörővasút néven kezdte meg a működését. Az Úttörővasút teljes vonalát 1950. augusztus 19-én helyezték üzembe.

[15]

A pesti vasút „göröngyös” útja az első kapavágástól az első utazásig

[2021.08.12. 11:52] Hírek

Ugyan a történelemkönyvekből a legtöbben csak a Pest-Vác vasútvonal 1846-os átadására emlékeznek, évtizedes munkálatok készítették elő az első hazai gőzös útnak indulását. Késhegyre menő vitákban gazdasági, politikai és nemzeti érveket ütköztettek a felek, végül a Duna pesti oldalát választották a magyar főváros és Bécs közötti vasúti kapcsolat kiindulási helyszínéül.

[16]

Késhegyre menő viták után a Duna bal partján építették meg az első magyar vasútvonalat

[2021.07.15. 07:43] Hírek

175 éve, 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között az első magyar vasútvonal. A Buda és Pest nevű mozdonyok délután háromkor vitték nyolc kocsival Vácra a meghívott 250 személyt, a 33,6 kilométeres utat 10 perc dunakeszi tartózkodással 59 perc alatt tették meg.

[17]

A királytól a főtitkárig: a magyar vasút híres utasai

[2021.07.12. 09:34] Hírek

Az első közforgalmú, gőzüzemű vasutat 1825-ben adták át Stockton és Darlington között Angliában. A vasút nemcsak teher-, hanem a személyszállításban is hamar kivívta primátusát, expanziója innentől megállíthatatlan volt, idővel minden kontinensen megjelent.

[18]

Ahol a pályaudvar is egy építészeti csoda: a budapesti vasútállomások története

[2021.06.12. 08:02] Hírek

A látvány impozáns, az áthaladóknak talán mégsem tűnik fel, hogy milyen mérnöki és építészeti – a művészi jelző sem túlzás – színfalak között kezdik el vagy fejezik be mindennapi, rutinszerű utazásaikat. Budapest vasúti pályaudvarai kétségkívül a XIX. század építészeti remekei.

[19]

15 alagúton halad át, nyolc időzónát keresztez a világ leghosszabb vasútja, a Transzszibériai vonal

[2021.05.31. 09:24] Hírek

130 éve, 1891. május 31-én kezdődött meg hivatalosan a transzszibériai vasút, a világ leghosszabb vasútvonala építése. Az első kapavágás Vlagyivosztokban, a világkörüli útjáról visszatérő Nyikolaj Alekszandrovics trónörökös jelenlétében volt délelőtt tíz órakor.

[20]

„Váczig fogunk vasúton röpülhetni”: 175 éves az első magyar gőzmozdony-vontatású vasút

[2021.05.24. 09:54] Hírek

Az 1830-as évek közepén fogalmazódott meg a hazai vasúthálózat kiépítésének gondolata, jórészt gróf Széchenyi István 1832-es angliai utazásának hatására. Az 1836. évi XXV. törvénycikkben kijelölték az ország fő közlekedési útvonalait, ösztönözve a belvízi hajózás, az útépítés és a vasutak fejlesztését.

[21]

Vonattal a magyar riviérára: utazás a régi Magyarországon

[2021.05.12. 10:01] Hírek

A 19. században a Monarchia lakói – társadalmi státusztól függetlenül – még nem fedezték fel a Balaton kínálta lehetőségeket. A 20. században eleinte az arisztokrácia, majd a polgárság, végül a kommunizmus idején már a „dolgozó nép” is itt töltötte nyári szabadidejét.

[22]

Egységes közlekedési rendszert alakított ki a fiatalon elhunyt „vasminiszter”, Baross Gábor

[2021.05.09. 09:46] Hírek

129 éve, 1892. május 9-én halt meg Baross Gábor, a magyar államvasúti rendszer megteremtője, a dualizmus korszakának egyik legkiemelkedőbb gazdaságpolitikusa. A következetességéről és határozottságáról híres Baross Gábor a vasútügy terén elért eredményei miatt joggal kapta a „vasminiszter” jelzőt.

[23]

A Csalagút vetett véget Nagy Britannia történelmi elszigeteltségének

[2021.05.06. 17:13] Hírek

27 éve, 1994. május 6-án II. Erzsébet brit királynő és François Mitterrand francia elnök jelenlétében avatták fel a Nagy-Britannia és Franciaország között a La Manche csatorna alatt közvetlen összeköttetést teremtő Eurotunnelt.

[24]

Speciális vagonok: vasúti kocsik különleges szerepben

[2021.04.12. 09:24] Hírek

A technikai fejlődés, a történelem fordulatai és olykor a MÁV-alkalmazottak fejéből kipattanó váratlan ötletek eredményeként a magyar vasút XIX–XX. századi történetében született néhány szokatlan megoldás. A távíró és a vasút találkozása az utazó társadalom egészének biztonságát javította.

[25]

Érkezők és indulók: a Keleti pályaudvar utasai a múlt században

[2021.03.26. 17:39] Hírek

A Keleti pályaudvar Budapest legforgalmasabb személypályaudvara. Az elmúlt évek alatt az épület sokat változott: átépült, bővült, sérült és újjáépült. A 20. századi utazások pályaudvari pillanatai a Fortepan fotóinak segítségével elevenednek meg előttünk.

[26]

Egy Detroit és Chicago közötti kényelmetlen vonatútnak köszönhetjük a vasúti hálókocsit

[2021.03.03. 17:46] idezetek

Vállalkozóként sikerei vitathatatlanok voltak, a cége által létrehozott munkáskolóniáról azonban már megoszlottak a vélemények. Ha a lakhatási problémákra adott legjobb megoldást nem is, de a hálókocsis utazást a 190 éve, 1831. március 3-án született George Pullmannak köszönhetjük.

[27]

A Caktól az Uzsgyiig – az „elővárosi mellékvonal” járműveinek története

[2021.01.12. 11:11] Hírek

A Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vasútvonal a budapesti elővárosi vonalak közül a méltatlanul alacsony műszaki állapotban maradt, XX. század eleji zárvány. Mára minden más elővárosi vasútvonal fel lett újítva (sokszor a mizseinél jobb kiinduló állapotból), vagy legalább villamosítva lett.

[28]

A kor egyik legnagyobb technikai bravúrja volt a Nyugati Pályaudvar szerkezete

[2020.10.28. 13:04] Hírek

143 éve, 1877. október 28-án adták át Budapest és a világ egyik legimpozánsabb pályaudvarát, a Gustave Eiffel irodája által tervezett Nyugati pályaudvart.

[29]

Halál és lázongás kísérte az első angliai városközi vasútvonal 1830-as megnyitását

[2020.09.15. 17:11] Hírek

„Meghalok! Uram irgalmazz!” – így kiáltott fel a fájdalomtól gyötörten William Huskisson parlamenti képviselő, miután George Stephenson gőzmasinája, a Rocket szétroncsolta lábait. 1830. szeptember 15-én a világ első városközi vasútvonalának megnyitóján, a haladás és a tragikum kéz a kézben járt. Huskisson sajnálatos halála azonban nem állhatott a fejlődés útjába.

[30]

Ágyúdörej közepette futott ki a pesti pályaudvarról az első szolnoki vonat 1847-ben

[2020.09.01. 17:53] Hírek

A száguldó „gőzszekerek” angliai megjelenése felvillanyozta a technikai újdonságokra érzékeny reformnemzedéket Magyarországon. Az első vasutak a magántőke bevonásával épültek az országban. Az egyik ilyen vasúttörténeti mérföldkő hazánkban az 1847. szeptember 1-jén megnyitott Pest-Szolnok vonal volt.

[31]

Hetven éve üzemel a Guinness-rekorder Gyermekvasút a budai hegyekben

[2020.08.19. 08:36] Hírek

A nagyobbrészt gyermekek által üzemeltett kisvasút Gyermekvasút néven startolt, majd a Magyarországon bekövetkező politikai változásoknak köszönhetően, a kommunista hatalomátvétellel párhuzamosan Úttörővasút néven kezdte meg a működését. Az Úttörővasút teljes vonalát 1950. augusztus 19-én helyezték üzembe.

[32]

Kövekkel és érett tökökkel is próbálták akadályozni a vasúti közlekedést annak hazai ellenzői

[2020.07.15. 10:37] Hírek

174 éve, 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között az első magyar vasútvonal. A Buda és Pest nevű mozdonyok délután háromkor vitték nyolc kocsival Vácra a meghívott 250 személyt, a 33,6 kilométeres utat 10 perc dunakeszi tartózkodással 59 perc alatt tették meg.

[33]

Múzeummá és kulturális térré alakul át a kelenföldi állomásépület

[2020.05.14. 11:27] Hírek

Megkezdődhet a kelenföldi állomásépület felújításának előkészítése. Vasúti terepasztalok és modelleket bemutató, családbarát kiállítóhely is lesz az épületben.

[34]

Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor

[2020.05.09. 09:49] Hírek

128 éve, 1892. május 9-én halt meg Baross Gábor, a magyar államvasúti rendszer megteremtője, a dualizmus korszakának egyik legkiemelkedőbb gazdaságpolitikusa. A következetességéről és határozottságáról híres Baross Gábor a vasútügy terén elért eredményei miatt joggal kapta a „vasminiszter” jelzőt.

[35]

A mexikói kormány szerint az őslakosok beleegyeztek a Maja vasút megépítésébe

[2019.12.20. 15:01] Hírek

Az érintett őslakos közösségek beleegyezését is sikerült megszereznie a mexikói kormánynak a Maja vasút (Tren Maya) vitatott projektje számára, amely a fő idegenforgalmi helyszíneket köti össze az ország délkeleti részén.

[36]

A Városliget széle is felmerült a Nyugati pályaudvar lehetséges helyszíneként

[2019.10.28. 08:31] Hírek

142 éve, 1877. október 28-án adták át Budapest és a világ egyik legimpozánsabb pályaudvarát, a Gustave Eiffel irodája által tervezett Nyugati pályaudvart.

[37]

A személyvonatok ellenzői úgy gondolták, a sebességtől eszüket veszthetik az utasok

[2019.09.27. 19:45] Hírek

194 éve, 1825. szeptember 27-én nyitották meg a világon az első közforgalmú, menetrendszerű vasútat Angliában, Stockton és Darlington között. A 14 kilométeres vonalon elsőként George Stephenson gőzmozdonya, a Locomotion haladt végig, utasokkal és szénnel megrakott szerelvényt vontatva.

[38]

Ilyen lehetett az Orient Expresszen utazni – lenyűgöző vonatbelsők a századfordulóról

[2019.09.14. 08:25] Hírek

 századfordulón az első osztályú kocsikon bár klíma nem volt, de mai szemmel nézve extrém módon próbálták az előkelő utazóközönség igényeit kielégíteni. A faragott, míves, aranyozott berendezésű utasterekről csak a szűkös hely árulja el, hogy nem éppen valamely arisztokrata kastélyába nyerünk bepillantást.

[39]

Két ausztriai merényletet is elkövetett a biatorbágyi vonatrobbantás tettese

[2019.09.13. 13:26] Hírek

88 éve, 1931. szeptember 13-án éjszaka 0 óra 20 perckor a biatorbágyi viaduktról a mélybe zuhant a Bécsbe tartó nemzetközi gyorsvonat mozdonya és első hat kocsija, a 26 méter magasból leforduló vagonokban 22 ember meghalt, 17 pedig súlyosan megsebesült.

[40]

Építésekor azt kifogásolták a Keleti pályaudvar látogatói, hogy messze van a várostól

[2019.08.16. 19:40] Hírek

135 éve, 1884. augusztus 16-án adták át az utazó közönségnek a Keleti pályaudvart, akkori nevén a Központi pályaudvart. A legnagyobb szenzációt az akkoriban technikai csúcsteljesítménynek számító elektromos világítás keltette, az irodákban izzólámpákat, az állomáscsarnokban pedig ívlámpákat szereltek fel.

[41]

Tűzvész rondított bele az első magyar vasútvonal ünnepélyes avatásába

[2019.07.15. 12:43] Hírek

Százhetven éve, 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között az első magyar vasútvonal. A Buda és Pest nevű mozdonyok délután háromkor vitték nyolc kocsival Vácra a meghívott 250 személyt, a 33,6 kilométeres utat 10 perc dunakeszi tartózkodással 59 perc alatt tették meg.

[42]

A roncsderbi őse: a szervezett vonatkarambol

[2019.07.02. 18:35] Hírek

1896. szeptember 15-én két mozdony összeütközött a Texas állambeli Wacótól 23 kilométerre. A két vonat kazánja felrobbant, ezek szétrepülő darabjai halálos áldozatokat is szedtek. Az ütközés egy sokak által várt, előre megszervezett esemény volt, viszont sem a szervezők, sem a résztvevők nem számoltak a robbanással.

[43]

Évtizedeken át épült, 2002-re sikerült csak teljesen villamosítani a transzszibériai vasutat

[2019.05.31. 15:15] Hírek

128 éve, 1891. május 31-én kezdődött meg hivatalosan a transzszibériai vasút, a világ leghosszabb vasútvonala építése. Az első kapavágás Vlagyivosztokban, a világkörüli útjáról visszatérő Nyikolaj Alekszandrovics trónörökös jelenlétében volt délelőtt tíz órakor. 

[44]

Már Napóleon is alagúttal tervezte összekötni Nagy-Britanniát Franciaországgal

[2019.05.06. 15:19] Hírek

25 éve, 1994. május 6-án II. Erzsébet brit királynő és Francois Mitterrand francia elnök jelenlétében avatták fel a Nagy-Britannia és Franciaország között a La Manche csatorna alatt közvetlen összeköttetést teremtő Eurotunnelt.

[45]

Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban

[2019.02.27. 18:09] Hírek

1830-ban az Egyesült Államokban egy lóerő és gőzerő közötti küzdelem jelezte a világnak, hogy az ipari forradalom örökre megváltoztatta a közlekedést, olvasható Christopher Klein history.com-on megjelent cikkében.

[46]

Sokáig tisztázatlan maradt az 1945-ös második „aranyvonat” tartalmának sorsa

[2019.01.23. 14:08] Hírek

74 éve, 1945. január 23-án hagyta el Magyarországot a második „aranyvonat”, amely túlnyomó többségében a deportált zsidóktól a magyar hatóságok által elkobzott javakat szállította nyugatra.

[47]

Botrányok és híres történelmi események tanúi voltak az Orient expressz vagonjai

[2017.11.13. 13:19] Hírek

A Párizs és Isztambul között közlekedő luxusvonat, az Orient expressz számos irodalmi alkotás és mozifilm ikonikus eleme. Története azonban regények lapjain, de a valóságban is bővelkedik a korabeli Európa neves személyiségeinek különös eseteiben.

[48]

A párizsi tornyával világhírűvé váló Gustave Eiffel tervei alapján épült a Nyugati pályaudvar

[2017.10.30. 12:15] Hírek

Száznegyven éve, 1877. október 28-án adták át Budapest és a világ egyik legimpozánsabb pályaudvarát, a Gustave Eiffel irodája által tervezett Nyugati pályaudvart.

[49]

Korábban már Ausztriában és Németorszában is robbantott a biatorbágyi rém

[2017.09.13. 11:17] Hírek

86 éve, 1931. szeptember 13-án éjszaka 0 óra 20 perckor a biatorbágyi viaduktról a mélybe zuhant a Bécsbe tartó nemzetközi gyorsvonat mozdonya és első hat kocsija, a 26 méter magasból leforduló vagonokban 22 ember meghalt, 17 pedig súlyosan megsebesült.

[50]

A Velence városát a tenger fölé emelő cölöpös technikával épült a Keleti pályaudvar is

[2017.08.16. 10:28] Hírek

133 éve, 1884. augusztus 16-án adták át az utazó közönségnek a Keleti pályaudvart, akkori nevén a Központi pályaudvart. A legnagyobb szenzációt az akkoriban technikai csúcsteljesítménynek számító elektromos világítás keltette, az irodákban izzólámpákat, az állomáscsarnokban pedig ívlámpákat szereltek fel. 

Bezár