2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Vadregényes vízpart, horgásztanyák, strandolók, sportolók: a Kopaszi-gát 20. századi pillanatai

2021. április 9. 15:49 Múlt-kor

Közpark, hajókikötő, Budapest belvárosának déli kapuja. A Déli összekötő vasúti híd lábánál 900 méter hosszan a Dunába nyúló Kopaszi-gát a mai XI. kerület egyik legértékesebb zöldterülete. A Fortepan képein a Kopaszi-gát múlt százada elevenedik fel.

A Kopaszi-gát a pesti árvizek hatására megindult folyamszabályozás eredményeként 1880-1885 között keletkezett. A Duna kiszélesedő medréből kiemelkedő zátonyokon elakadt a zajló jég és jégtorlaszok jöttek létre, ami elzárta a víz útját, és megakadályozta a tavaszi jég levonulását, nyomában jeges árvizek pusztítottak.

A magyar kormány a kiegyezés után láthatott hozzá Dél-Buda Duna-partjának feltöltéséhez, 1880 körül kialakult a Lágymányosi tó, benne a Kopaszi zátonnyal. A Duna-szakasz szűkítése során megépített, a folyómedret a Lágymányosi-öböltől elválasztotó gát nevét a homokos fövennyel borított, növényzet nélküli Kopasz-zátonyról kapta.

A területre úgy látszott, nagy hatással lesz Somossy/Singer Károly beruházása, aki az 1896-os millenniumi ünnepségekre Konstantinápoly néven vigalmi negyedet nyitott: török kávéházak, minaretek, dzsámik sokasága nőtt ki a földből. A grandiózus tervek azonban hamar összeomlottak, alig két hónap alatt csődbe jutott a vállalkozás, és az épületek is eltűntek.

A mesterségesen kialakított és hamar burjánzó természeti területre csónakházak, kisvendéglők, üdülők épültek. Az 1930-as években folytatódott a lágymányosi Duna-part feltöltése, ami egészen az 1950-es évekig eltartott. A Kopaszi-gát a vízisport rajongói, a strandolni és horgászni vágyók egyik kedvelt helyévé vált. 1957-ben megalakult a BHG Búvár Klub, 1961-ben pedig a Spartacus – ma Lágymányosi – Kajak-Kenu Egyesület. A szocialista iparosítás következtében azonban az öböl túloldalán ipari terület létesült, ami nem tett jót a természeti környezet megóvásának.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vadregényes romantika, háttérben a Budai Hengermalom víztornya, 1925. (Fortepan/Fortepan) 2Pózoló strandolók, 1929. (Fortepan/Hirschler Károly)Háttérben az Összekötő vasúti híd, jobbra a Nemzeti Torna Egylet épülete, 1929. (Fortepan/Hirschler Károly)A Duna alatti járható kábelalagút egyik építője, 1941. (Fortepan/Lissák Tivadar)Elegánsan, háttérben a Kvassay zsilip, 1941. (Fortepan/Lissák Tivadar)Légifotón az Összekötő vasúti híd, a Kopaszi gát és a Kvassay zsilip, 1943. (Fortepan/USAF)Vidámság a motorcsónakban, 1953. (Fortepan/Fortepan)Vendéglátás, 1957. (Fortepan/FSZEK Budapest Gyűjtemény/Sándor György)Sportosan, napfényben, 1957. (Fortepan/Szánthó Zoltán) Horgász bódé a Kopaszi gátnál, 1966. (Fortepan/Bojár Sándor)Kapásra várva, 1966. (Fortepan/Bojár Sándor)Horgászok, 1966. (Fortepan/Bojár Sándor)A második világháború idején épített, használaton kívüli lövész betonbunkerek, 1970. (Fortepan/Kereki Sándor)Nehézbúvár beöltöztetése a Kopaszi gátnál kikötött uszályon, 1978. (Fortepan/MHSZ)Búvárcipő, 1978. (Fortepan/MHSZ)Merülésre készen, 1978. (Fortepan/MHSZ)Vízi forgalom, 1983. (Fortepan/Magyar Rendőr)

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár