2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Ferenc József megnyitja Budapesten az első földalatti vasutat

2004. szeptember 13. 12:06

Budapest reprezentatív sugárútjára, az Andrássy útra, sem lóvasút, sem villamos nem épülhetett. 1894. augusztus 13-án a két legnagyobb budapesti közlekedési vállalat, a BKVT és a BVVV német tervek alapján hozzákezdett az akkori Gizella (ma Vörösmarty) tértől a Városligetig, jórészt az Andrássy út vonalán az úttest alatti kéregvasút építéséhez. A földalatti üzemszerű bejáratása 1896. április 11-én kezdődött meg, majd 1896. május 2-án 20 motorkocsival megindult a rendszeres forgalom a 3,65 km hosszú pályán. Terveit a német Siemens és Halske cég készítette. A kontinens első elektromos üzemű föld alatti vasútját május 2-án nyitották meg a forgalomnak. A mai Vörösmarty tértől a Városligetig teljes vonalhossza 3688 méter volt. Az ún. millenniumi földalatti vasút felújítása és útvonalának meghosszabítása a Kacsóh Pongrác útig 1973 decemberében fejeződött be. Újabb felújítása 1995-ben zajlott le, s akkor az állomások visszakapták a múlt századfordulón kapott külsejüket.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár