Ferenc József megnyitja Budapesten az első földalatti vasutat
2004. szeptember 13. 12:06
Budapest reprezentatív sugárútjára, az Andrássy útra, sem lóvasút, sem villamos nem épülhetett. 1894. augusztus 13-án a két legnagyobb budapesti közlekedési vállalat, a BKVT és a BVVV német tervek alapján hozzákezdett az akkori Gizella (ma Vörösmarty) tértől a Városligetig, jórészt az Andrássy út vonalán az úttest alatti kéregvasút építéséhez. A földalatti üzemszerű bejáratása 1896. április 11-én kezdődött meg, majd 1896. május 2-án 20 motorkocsival megindult a rendszeres forgalom a 3,65 km hosszú pályán. Terveit a német Siemens és Halske cég készítette. A kontinens első elektromos üzemű föld alatti vasútját május 2-án nyitották meg a forgalomnak. A mai Vörösmarty tértől a Városligetig teljes vonalhossza 3688 méter volt. Az ún. millenniumi földalatti vasút felújítása és útvonalának meghosszabítása a Kacsóh Pongrác útig 1973 decemberében fejeződött be. Újabb felújítása 1995-ben zajlott le, s akkor az állomások visszakapták a múlt századfordulón kapott külsejüket.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Épített fény címmel nyílt kiállítás Lucien Hervé munkáiból a zürichi Le Corbusier-pavilonban 12:10
- Harci bemutatók és ókori játékok is várják a látogatókat az aquincumi Floralián 11:20
- Sosem tudott egészen kiteljesedni az egyik legkeresettebb rendező, Orson Welles 08:20
- Minden korosztálynak adott valami újat Lázár Ervin egyedi stílusa tegnap
- A központi hatalmak jól választották meg a támadás helyszínét, mikor Gorlice mellett döntöttek tegnap
- Az ideológiai viták mellett szórakozásra is szakított időt Capri szigetén Lenin tegnap
- Saját korában több összeesküvés-elmélet is keringett Napóleon haláláról tegnap
- Hiába okozott negyvenféle betegséget, a kor divathölgyei ragaszkodtak a fűzőhöz tegnap