Újabb vita a torinói lepel körül

2005. január 24. 13:03

Egy amerikai kémikus szerint, hibás mintán végezték el azt a vizsgálatot, amely a lepel korát csak 700 évesre becsülte.

Az Amerikai Torinói Lepel Kutató Társaság (AMSTAR), melyet a rejtélyes torinói lepel vizsgálatára alapítottak, bejelentette, hogy az 1988-as C-14 vizsgálatot nem a lepel eredeti anyagán végezték, hanem egy újraszőtt toldáson, amely így a lepel korának téves megállapításához vezetett.

 

A torinói lepel vásznán egy férfi testének, halvány, vérrel megrajzolt lenyomata látható; sokan úgy hiszik, hogy ez Jézus halotti leple. Számos modern, tudományos eljárással próbálták már megállapítani eredetét, és az 1988-ban elvégzett, három C-14 teszt, amelyet különböző laboratóriumokban végeztek, azt mutatta, hogy az ereklye az időszámításunk szerinti 1260 és 1390 közötti időszakból származik.

 

"Az elmúlt két évben összegyűjtött, döntő bizonyítékok azt mutatják, hogy a lepel kormeghatározásához használt mintát egy újraszőtt toldásból vették" - nyilatkozta Tom D'Muhala, az AMSTAR elnöke. - "A kémiai tesztek azt mutatják, hogy a lepel nagyon régi, sokkal régebbi, mint azt az 1988-as radiokarbon kormeghatározás mutatta."

 

"Úgy tűnik, hogy 1988-ban a torinói lepel egy újraszőtt részéből vettek mintát" - jelentette be Raymond Rogers kémikus, az új-mexikói Los Alamos Nemzeti Laboratórium munkatársa. - "A minta pirolízises-tömegspektrométeres vizsgálata, a mikroszkópos és a mikrokémikus eredményekkel összevetve, azt bizonyította, hogy a radiokarbon kormeghatározáshoz használt minta nem a torinói katedrálisban őrzött torinói lepel eredeti része. Az 1988-as mintának teljesen más kémiai tulajdonságai vannak, mint a lepel anyagának" - magyarázta Rogers. - "A tesztelt mintát, a keresztesek utolsó szentföldi erődjének, 1291-es elestekor, Itáliában megjelent technológiával festették. Ennek megfelelően, az 1988-as, radiokarbon kormeghatározás nem is mutathatott ki régebbi dátumot, mint 1290. Ettől függetlenül, a lepel ennél sokkal idősebb."

 

 

Rogers új kutatása teljes mértékben cáfolja a British Múzeum szóvivőjének, Mike Tite-nak, 1988-as bejelentését, miszerint a lepel középkori eredetű, és talán hamisítvány. Akkoriban, szinte azonnal megkérdőjelezték a kormeghatározáshoz használt minta érvényességét. A leplet, nagyfelbontású fényképekkel vizsgáló kutatók újraszövés nyomára bukkantak a mintavételre használt területen. Rogers mostani, az 1988-as mintán végzett analízise azt bizonyítja, hogy, 17 évvel korábban a kétkedőknek volt igaza. Rogers szerint a mintát egy középkori toldásból vették, amely teljesen más összetételű, mint a torinói lepel eredeti anyaga.

Címkék
Olvasta már a Múlt-kor történelmi magazin legújabb számát?
Kedvezményes előfizetés egy évre (4 szám)
Bankkártyás vásárlás esetén 25% kedvezmény

A 4. lapszámot ajándékba adjuk.

6368 Ft helyett

4776 Ft

Banki átutalás, csekkes fizetés esetén 20% kedvezmény

6368 Ft helyett

5085 Ft

Előfizetek a magazinra
kérdésem van az előfizetéssel kapcsolatban
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

X
Megjelent a Múlt-kor történelmi magazin 2017. nyári száma