Nem sokat tanultunk a 20. századi Európa történetéből
2005. december 12. 13:06
A tanároknak több tucat nemzetközi továbbképzést, a diákoknak számos európai történeti szimulációs gyakorlatot tett lehetővé a 20. század Európa történetének tanítása és tanulása a középiskolában című projekt, amelyből legutóbb a középiskolai oktatásban hasznos módszertani kiadványsorozat is megjelent.
Hiánypótló kiadvány jelent meg nemrég az interneten, mely a huszadik század zavaros történelmének tanításában és könnyebb megértésében kíván útmutatóul szolgálni a magyar történelemtanároknak. Álljon itt most a szerkesztők előszavának egy részlete:
`Köszöntjük az olvasót a huszonegyedik század elejéhez illő oktatási médium, a `Bill Gates-galaxis` (az Internet) újabb láncszemén. (...) Az Európa Tanács 1949-es megalakulása óta megkülönböztetett figyelmet szentel az európai történelem és a nemzeti történelemoktatás elemzésére, s a történettudomány legfrissebb eredményeit tudatosan fel kívánja használni az előítélet-mentes, a provincializmuson és nacionalizmuson túllépő európai oktatási környezet felépítésére.
Az Európa Tanács egyik legfontosabb törekvése a nemzeti oktatási rendszerek `európai dimenziójának` kialakítása, valamint az Európában otthonosan mozgó, saját közös hagyományaival tisztában lévő, s nyitott, egyeztetett értékrenddel rendelkező `európai polgárság` szellemiségének oktatáspolitikai megalapozása.
Az 1989-cel kezdődő új európai időszámítás megsokszorozta a történelemtanítás korszerűsítésével foglalkozó politikai és tudományos elemzések és projektek számát. Az Európa Tanács eleget téve az 1993-as Bécsi Államfői és Kormányfői Értekezlet felhívásának 1997-2001 között az Európa Tanács történetének egyik legnagyobb szabású történelemtanítási projektjét rendezte meg A 20. század Európa történetének tanítása és tanulása a középiskolában címmel.
A projekt azzal a céllal jött létre, hogy
- nemzetközi fórumot adjon Európa középiskolai történelemtanárai, tankönyvszerzői, az európai történelemtanári szakmai szervezetek és a nemzeti oktatási kormányzatok tantervfejlesztői számára, hogy kicseréljék tapasztalataikat és megismerkedjenek a legfrissebb és legsikeresebb pedagógiai és módszertani eljárásokkal;
- felkeltse az európai középiskolások és tanáraik érdeklődését kontinensünk 20. századi történetének közös értelmezési lehetőségei iránt, különös tekintettel az alábbiakra:
- hogy a középiskolások és pedagógusaik jobban megérthessék a huszadik századi európai történelmet alakító erőket, mozgalmakat és eseményeket;
- hogy átgondolhassák a jelenkori Európa fejlődésének történeti mozgatórugóit;
- hogy saját nemzeti történelmüket az európai történelem sokszínű palettáján értelmezni tudják;
- hogy elsajátítsák azokat a készségeket, amelyek kulcsfontosságúak a jövő demokratikus és kulturálisan sokszínű közös Európájának felépítéséhez;
- hogy fejlesszék kritikus szemléletű és kutatási készségüket, különös tekintettel az írott, az audio-vizuális és az Internetes történeti forrásokra és tanítási eszközökre.
A 20. század Európa történetének tanítása és tanulása a középiskolában című projekt több tucat nemzetközi tanár-továbbképzési konferenciát és szemináriumot, valamint a diákok számára számos európai történeti szimulációs gyakorlatot (pl. a Versailles-i Béketárgyalások témakörében) tett lehetővé, valamint egy módszertani kiadványsorozatot jelentetett meg az európai középiskolák felhasználására. Ennek kiemelkedő elemeire építettük a jelenlegi Internetes kiadványt is."
A projekt eredményeinek összefoglalása az Interneten
Az oldal elsősorban Bob Strandling professzor írását tartalmazza a XX. századi történelem tanításáról, ám megtalálhatjuk még Ruth Tudor: Nők a XX. században című érdekes monográfiáját is. Ha valakinek ez még nem lenne elég, akkor kimerítő szakirodalmi ajánlót, linkeket és tanítási segédleteket is találhat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Városliget
- Magyarország állatvilágát bemutató szabadtéri fotókiállítás nyílt a Városligetben
- Nagyon hamar a biciklisek népszerű célpontjává vált a Városliget
- Még ebben az évtizedben megnyílhat az Új Nemzeti Galéria a Városligetben
- A legválságosabb időket is átvészelték a Városligetben megtartott árumintavásárok
- Tengernyi programot kínál a gyermekes családoknak is a Szent István Nap
- Sokáig maradt a Városligetbe látogató gyerekek kedvence az olasz bohóc cirkusza
- A madarak számára is kellemes környezetet biztosítottak a régi Városliget tavai
- A legendás Zeppelin léghajó útját is megörökítették a Városliget fölött
- Sió tündér legendáját is elhozták a Városligetbe a millenniumi ünnepségek
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap