Ősi naphajó a Nagy Piramis lábainál
2013. szeptember 17. 15:54
Első ránézésre a fadeszkák úgy néznek ki, mintha csupán néhány évtizeddel ezelőtt kivágott fatörzsekből készítették volna őket, pedig a vizsgálatok szerint a művészien megmunkált alkotások legalább 4500 évesek.
Korábban
A régészek versenyt futnak az idővel, ugyanis az egyiptomi piramisokkal egyidős fadarabok, mihelyst felszínre kerülnek, állapotuk rohamosan romlani kezd, ha nem kezelik őket megfelelően. Hufu (görögül: Kheopsz) fáraó naphajójának részei a piramis lábainál a homokban pihentek eddig. Habár igen jó állapotban találták meg – a sivatagi levegő lényegesen kedvezőbb hatással van a leletekre, mint például a párás légtömeg –, a víz, a rovarok és a gombák nagy károkat okozhattak benne, s a külvilág még nagyobb veszélyt jelent számukra. Azért is óvják annyira az egyiptomiak, hisz a leletcsoport az egyiptomi régészet egyik legnagyobb szenzációja.
A naphajók a fáraók sírjának közelében eltemetett rituális szállító eszközök voltak, amelyek arra szolgáltak, hogy az uralkodók lelkét az égbe, Réhez vigyék. A napisten egyébként két hajóval közlekedett az egyiptomiak hitvilága szerint: a reggeli hajóval az égen, míg az estivel az alvilágban utazott. Az egyiptológusok között akad némi vita a naphajót illetően: míg az egyik tábor szerint a temetési szertartás során a holttest vízen való átkeléséhez használták, addig néhány történész szerint pusztán túlvilági funkcióik voltak.
Az egyiptomi kutatócsapat a japán Waseda Egyetem szakértőivel együttműködve próbálja megmenteni a leletet, amely nem csupán a tudósokat, de a helyieket és a turistákat is lenyűgözte. „A precíz mérnöki munkával megalkotott hajó azért is izgalmas, mert nem tudjuk pontosan, szállította-e az elhunyt fáraót. Ám az mindenképpen elgondolkodtató, hogy több ezer kilométert tettek meg az alapanyagokért, hiszen libanoni cédrusból készült a túlvilági jármű” – magyarázta Szalima Ikram egyiptomi kutató.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


19. Magyarország a második világháborúban
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- A pokol hajnala: 500 ezer szovjet katona zúdult az erőddé nyilvánított Budapestre
- Ma is rejtély, kik és milyen okból bombázták le Kassát
- A legjobb magyar felszerelés is kevésnek bizonyult a Don-kanyar embertelen viszonyai közt
- Szándékosan hitették el a szövetségesek Kállay Miklóssal a balkáni partraszállás gondolatát
- Sztójay Döme, a magyar Quisling
- "A népirtáshoz időnként elegendő néhány száz pokolian elszánt ember"
- Marhacsordákat is bombáztak a szövetségesek Magyarországon
- "Kétségbe esve várjuk, hogy mi lesz velünk, ha itt ér a tél"
- Életveszélyes sebet kapott a Nagy Háborúban Benito Mussolini tegnap
- A kulákság megpróbáltatásai: Kollektivizálás és „agrárreformok” 1953 után tegnap
- Rejtélyes radioaktív berillium anomália a Csendes-óceán fenekén tegnap
- Politikába született Ted Kennedy, a „szenátus oroszlánja” tegnap
- Titokzatos alagutak a milánói Sforza-kastély alatt, ahogy da Vinci felvázolta tegnap
- Gólem az agyaglény, ami olykor alkotójára támad tegnap
- Csak hetente háromszor volt műsor a rendszeres tévéadások indulásakor tegnap
- Sokkal kevesebb gladiátor halt meg az arénában, mint azt gondolnánk tegnap