I. világháborús csapdahajóra bukkantak
2013. január 28. 16:11
Egy, az első világháborúban elsüllyedt csapdahajó roncsára bukkantak búvárok az angliai Plymouth mellett. A HMS Stock Force küldetését sokáig titkolták, története – amit tíz évvel később némafilmben is megörökítettek – csak az első világégést követően válhatott ismertté.
Korábban
Az egyik legkockázatosabb szerep hárult a brit Királyi Haditengerészet csapdahajóira (Q-ships, azaz Q-hajók, más néven Mystery Ships) az első világháborúban (1914-1918). A Q-ship egy felfegyverzett kereskedelmi hajó volt, amely a felszínre csalogatta a tengeralattjárókat, hogy ott támadhassa meg őket. A britek mellett később az Egyesült Államok haditengerészete is alkalmazott csapdahajókat a német, illetve a japán tengeralattjárók ellen, egészen a második világháborúig (1939-1945).
A brit HMS Stock Force is egy ilyen akcióban süllyedt el, ami az egyik leghíresebb tengeri ütközetként vonult be az első világháború történetébe. A hajó kapitányát, Harold Autent merész vállalkozásáért a rangos Viktória Kereszttel jutalmazták, s egy korabeli némafilmben is felbukkant, hogy tapasztalatairól számot adjon. A hajóroncs helyét azonban a tengerészeti térképek évtizedeken át rossz helyen tüntették fel, így nem is sikerült lokalizálni.
A HMS Stock Force
Egészen mostanáig. 90 évvel az események után egy kutatócsapat legalábbis azt állítja, hogy valószínűleg a Stock Force maradványait találták meg a brit partok mellett; eredményeikről a plymouthi Nemzetközi Hajóroncs Konferencián fognak beszámolni. „Harold Auten megírta visszaemlékezéseit, amelynek segítségével sikerült a roncs helyét azonosítanunk. Nagyon sok hajó fekszik a partokhoz közel, de egyik története se annyira izgalmas, mint a Stock Force-é” – mondta el Steven Mortimer, a projekt vezetője.
A csapat négy éven át kutatta a hajó feltételezett helyét, mígnem kiderült, hogy a Stock Force a térképek által – tévesen – feltüntetett ponttól 12 kilométerre, jó 20 kilométerre Plymouthtól, 60 méter mélyen található. A 48 méter hosszú hajó a devoni partok mellett, 1918. július 30-án süllyedt el, miután összecsapott az egyik német tengeralattjáróval. A három torpedótalálat következtében a hajó négy és fél órával az ütközet után került a tengerfenékre; a legénységet egy halászhajó és egy torpedóhajó mentette ki, míg a tengeralattjárónak sikerült épségben kikötnie.
A Q-Ships (1928)
A Q-hajók küldetése szigorúan titkos volt: kevés részletre derült fény a Stock Force által végrehajtott misszióval kapcsolatban, de még a kitüntetett Auten érdemeit is sokáig titokzatosság lengte be. Az első világháborút követően a csapdahajók köré legendákat építettek, a kapitány könyvet írt “Q” Boat Adventures címmel, 1928-ben pedig filmet forgattak (Q-Ships), amelyben maga Auten is felbukkant.
A skóciai Dundee-ban megépített Stock Force egyike volt azon kétszáz csapdahajónak, amelyet az első világháború éveiben vetettek be a britek. Nevük eredete valószínűleg a legkorábbi hajótípus származási helyére (Queenstown, ma Cobh) vezethető vissza, emléküket ma a jelzés nélküli rendőrautók (Q-cars) őrzik. Közülük csupán egyetlen egy hajó maradt: a HMS President ma a Temze vizét szeli.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Koncepciós per keretében, teljesen irreális vádak alapján ítélték el Mindszenty Józsefet tegnap
- Napjainkig megoldatlan egy skót világítótorony hátborzongató rejtélye tegnap
- Az Eiffel-tornyot kétszer is megpróbálták eladni ócskavasnak tegnap
- A hét legismertebb Mária-jelenés szerte a világban tegnap
- A nemzet költője sem tudott segíteni a kiállhatatlan nyelvzsenin 2024.12.25.
- 10 tény a Mona Lisáról 2024.12.25.
- Ókori eredetű a karácsonyfa-állítás szokása 2024.12.25.
- Rejtély, miért tűnt el a krétai civilizáció 2024.12.25.