Egy kicsiny csendes-óceáni sziget folyómedrében pihent a II. világháborús japán repülő
2017. augusztus 11. 14:04
A csendes-óceáni Palau államban nyaralók fedeztek fel a Nikko-öböl egyik rejtett zugában a sekély folyómeder mélyén pihenő második világháborús japán repülőgépet. A nem mindennapi felfedezést élőben még nem látták a szakértők, ám az elkészített – kifejezetten hangulatos és egzotikus, szinte a mozivászonra kínálkozó – fényképek alapján többen úgy gondolják, egy japán Aichi E13A felderítő hidroplánról van szó.
Korábban
A megközelítőleg 340 szigetből álló, ám így is csupán 460 négyzetkilométer nagyságú, csendes-óceáni búvárparadicsom, Palau a Karolina-szigetek legnyugatibb szigetcsoportjain helyezkedik el. Csupán tucatnyi szigete lakott, a második legnagyobb területű, ám a legnépesebb szigete Koror, amelynek déli partján fekszik a Nikko-öböl. A páratlan szépségű természeti képződmény számos apró, többnyire lakatlan, sőt érintetlen szigetet rejt magában. Ezért is fordulhatott elő, hogy egy kenus csoport egy sekély folyómeder alján egy második világháborús repülő roncsára bukkanjon.
A legutóbbi hírek szerint a gépet még csak a turisták fotói alapján láthatták a szakértők. Úgy vélik, egy japán Aichi E13A felderítő hidroplánt találhattak meg. A japán hadseregben 1941 és 1945 között szolgálatban álló, a francia légierőnél még az indokínai háborúban is alkalmazott, a szövetségesek által csak „Jake”-nek hívott repülőt arra tervezték, hogy igen hosszú, akár 2100 kilométeres utakra is alkalmas legyen, miközben a három fős személyzetet és 250 kilogrammnyi bombát is képes szállítani.
A fényképeken jól látszódik, hogy a feltételezhető zuhanás és a hét évtized ellenére a hidroplán meglepően jó állapotban van, a törzshöz mindkét szárny masszívan kapcsolódik, bár az egész repülőgép fejjel lefelé fekszik a mederben. Még nem állapították meg hivatalosan, hogy melyik országhoz tartozott a vasmadár, bár több mint valószínű, hogy a Japán Birodalmi Haditengerészet kötelékében szolgált. Paul Beaver brit történész szerint, aki a 30-40-es évek repüléstörténetével foglalkozik, egyértelmű, hogy a gép japán, egy Aichi E13A-ról van szó. „A hátára fordult, elvesztette talpait, mégis gyönyörű állapotban van, ami elég ritka” – mondta a kutató.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Az öntörvényű Garibaldit két magyar bajtársa is segítette a szicíliai partraszállásában
- Újjáélesztette a hazai szabadkőművességet a „dualizmus kultúrpápája”
- Egyedülálló módon megbecsülte gyárának alkalmazottait Ganz Ábrahám
- Elismert régész és szabadkőműves is volt a "dualizmus kultúrpápája"
- A fogságból is megszökött a magyar statisztika atyja, Keleti Károly
- Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor
- Sokallta Bosznia megszállásának költségeit, ezért lemondott a miniszterségről Széll Kálmán
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egy „második kiegyezés” juttatta hatalomba a Generálist és mamelukjait
- Ferenc Józsefet is elkápráztatta a Lumière testvérek mozgóképelőadása 20:20
- Manstein tábornok terve vitte sikerre a Franciaország elleni német hadjáratot 18:05
- Sokáig tagadta a maffia létét az Egyesült Államokban az FBI legendás vezére 16:05
- Együttműködésről állapodott meg a Magyar Nemzeti Levéltár és a Magyar Batthyány Alapítvány 15:50
- A Rubik-kocka lesz a pécsi Zsolnay Fényvesztivál versenyének fő témája 15:05
- Lázár Ervin nyakkendőgyűjteménye is megtekinthető a PIM kiállításán 13:20
- Végrendeletében tiltotta meg Fred Astaire, hogy életéről film készüljön 11:20
- Versenyt futottak a nagyhatalmak a német tudósokért a 2. világháború után 09:05