2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Leonardo ujjlenyomatával jelölte képeit

2005. február 22. 10:47

A római Borghese Galériában kiállított évszázadok óta vitatott eredetű kép szerzője nagy valószínűséggel Leonardo da Vinci.

 `A gyermek Krisztus imádása` a római Borghese Galleriaban található, és azt évtizedek óta Fra Bartolomeo munkájának tulajdonítják. A kutatók azonban sosem tudták ténylegesen igazolni, hogy ez az ő munkája lett volna, sőt az elmúlt évszázadok során Raffaelo, Ghirlandaio és Lorenzo di Credi neve is felmerült a lehetséges alkotók közt.

 

A festmény a titokzatos folttal

2004 novemberében, a közel egy éves restaurálási folyamat végén a munkálatok vezetője, Elisabetta Zatti talált a kép egyik felső sarkában  egy titokzatos foltot. A festmény további jellegzetességeivel együtt a kutatók szinte biztosra veszik: Leonardo da Vinci munkájáról van szó.

"Mikor restauráltuk a képet, a fény egy sárgás foltban tört meg a festményen a bal felső sarokban az égen" - mondta el Elisabetta Zatti a sajtótájékoztatón. A részletesebb vizsgálat hamar feltárta, hogy az nem más, mint egy ujjlenyomat. Az olasz mesterek közül Leonardo sokszor hagyott képein ilyen nyomokat, és ezeket "Tondo"-nak (azaz Kereknek) hívják alakjuk miatt. A különböző Leonardo-festményekről készült fotókat most a számítógépes ujjlenyomat-azonosítás segítségével hasonlítják össze.

 

A restaurálás azonban a festmény sok más titkos részletét is felfedte. Ilyenek azok a tipikusan Leonardohoz tartozó szimbólumok, melyek sok más festményén is megjelennek: a feltámadást jelképező kankalin és a Szűzanya szemeinek szimbólumaként szereplő veronikafű. Ezen kívül érdekes lehet, hogy a restaurálási munkálatok azt is felfedték, hogy Szűz Máriának a képen hosszúkás, valamiképp férfias keze van, mely jelenség szintén megtalálható más da Vinci festményeken.

 

Az ujjlenyomat azonosítása nem lesz könnyű: a 15. század végén, vagy a 16. század elején készült képről készült fotót március elsején Krakkóba viszik, hogy összehasonlítsák az ott található "Hölgy hermelinnel" című festményével, melyen nemrég szintén találtak egy Leonardo-ujjlenyomatot. Zatti szerint ha egyeznek az ujjlenyomatok, akkor egyértelműen Leonardo nevéhez köthető majd ez a festmény is: "Nehéz is lenne elképzelni, hogy Leonardo valaki más festményén hagyott volna ilyen ujjlenyomatot."

 

A Firenzéhez közeli Leonardo Múzeum igazgatója, Alessandro Vezzosi bár nem vett részt a restaurálási munkálatokban, ám szerinte az ujjlenyomatok igazán érdekesek. "Az ujjlenyomatok nagyon hasznosak, és Leonardo festményei és kéziratai tele vannak velük" - mondta el Vezzosi. "Ha sikerül azonosítani az ujjlenyomatát, akkor elmondhatjuk, hogy biztosan segédkezett a kép elkészültében".

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár