2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Nautilus, a korszakalkotó

2004. január 21. 09:34

Korábban

Pearl Harbor: az első lövés
Hatvanegy évvel azután, hogy Japán megtámadta az Egyesült Államok haditengerészeti támaszpontját Pearl Harborban, amerikai tudósok a Hawaii-szigetek partjai előtt megtaláltak egy japán tengeralattjárót
Amerikai hódolat a navajo kódolóknak
Guadalcanal, Tarawa, Peleliu, Iwo Jima: a navajo kódolók minden támadásban részt vettek, amit az amerikai tengerészcsapatok 1942 és 1945 között a Csendes-óceánon vívtak
A Bismarck elsüllyesztése
1941 májusában Németország az Atlanti-óceán északi részére küldte a Bismarckról elnevezett óriás hadihajót
Az első amerikai tengeralattjáró
A francia haditengerészet levéltárában bukkantak rá a napokban az Amerikai Egyesült Államok első tengeralattjárójának tervrajzára
Hadihajók - Tengeralattjárók
Az Egyesült Államok partjai előtt kísérletképpen légi bombázásnak kitett öreg csatahajó az alig négy perc alatt őt ért találatok és közeli robbanások következtében elsüllyedt.

Tengeralattjáró história

Ami az előtörténetet illeti, a víz alá merülő tengeri szerkezetek gondolata igen régi:
  • Már Leonardo da Vinci vázlatai között is találtak tengeralattjáró-terveket.
  • Robert Fulton amerikai mérnök, aki az első használható lapátkerekes gőzhajót építette, már Nautilusra keresztelte favázas, vas- és rézlemezekkel burkolt 9 tonnás vízballasztos hajóját, amely 1800-ban készült el. Fulton hajója orrára döfőrudat rögzített, amelyhez érintkező gyújtójú robbanótöltetet is lehetett erősíteni, s kísérletei során két sikeres robbantást is végrehajtott.

    A tengeralattjáró első alkalmazására az észak-amerikai polgárháborúban került sor. A déliek 1864-ben tengeralattjáróval helyeztek aknát az északiak egyik hadihajója mellé, és a hajót elsüllyesztették, igaz, a tengeralattjáró is a robbanás áldozata lett.

    A búvárhajók fejlődésében a kézi hajtásmód korát (1620-1860) a gépi hajtásmód korszaka követte, amely 1954-ig tartott. A robbanómotor megbízható vízfelszíni, az akkumulátorokkal táplált villanymotor megfelelő víz alatti főgépet jelentett. Az első világháborúban elsüllyesztett kereskedelmi hajótér 75 százaléka, a másodikban pedig - a légierő megnövekedett szerepe ellenére - mintegy 60 százaléka tengeralattjárók tevékenységével volt kapcsolatban. A hadban álló felek az első világháború éveiben 290, a második világháború időszakában 1131 tengeralattjárót építettek, és ebből 178, illetve 781 egységet vesztettek. Más statisztikák szerint a második világháború során, 1939-1945 között 817 német, 149 japán, 85 olasz, 120 szovjet, 54 amerikai, 78 angol tengeralattjáró süllyedt el vagy pusztult el egyéb okok miatt, 90-95 százalékban harctevékenységek során.

    A múlt század közepétől a tengeralattjárók fejlesztésével kapcsolatos követelmények megsokasodtak. Megmaradt a levegőigény nélküli, hosszú, víz alatti hajózást lehetővé tevő hajtómű kivitelezése, a csendes üzemre törekvés, a zajmentes haladás biztosítása, a környező víz felmelegedésének elkerülése, vagyis, hogy fizikai tulajdonságaikkal ne árulják el magukat a rájuk leselkedő felderítő eszközöknek. Felerősödtek a gyorsasági, szilárdsági és állékonysági követelmények, miközben az atomhajtóművek hadászati képességeket kölcsönöztek a nukleáris üzemű tengeralattjáróknak.

    Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

    Miért támogassam a Múlt-kort?

    2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
    Olvasta már a Múlt-kor
    történelmi magazin
    legújabb számát?

    kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

    Nyomtatott előfizetés vásárlása
    bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
    Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
    9 945 ft 8 990 Ft
    Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
    Az első 500 előfizetőnek.
    20 000 ft 14 990 Ft
  • Játsszon!

    Miről híresült el I. Miklós pápa?

    Történelmi adattárak

    Mi történt a szülinapomon?

    Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

    Bezár