Miért vásárolták meg egymás műveit a történelem nagy festői?
2016. június 23. 11:25 MTI
A hajdanán nagy festőművészek magángyűjteményeit gyarapító alkotásokból nyílt kiállítás a londoni National Gallery-ben. A kiállítás elmeséli, hogy a mesterek hajdanán miért tettek szert más festők munkáira: egyesek inspirációs forrásként, státusz szimbólumként, vagy befektetésként tekintettek a művekre, mások művésztársaikat akarták támogatni, vagy épp megszállottság vezérelte őket.
Korábban
A Painters' Paintings: From Freud to Van Dyck (Festők festményei: Freudtól Van Dyckig) című tárlaton Lucian Freud, Matisse, Degas, Leighton, Watts, Lawrence, Reynolds és Van Dyck magángyűjteményébe nyerhetnek bepillantást a látogatók. A csütörtökön nyíló kiállítást a brit arcképcsarnok kollekciójának azon darabjai inspirálták, amelyek egykor híres festők gyűjteményébe tartoztak.
A kiállítás elmeséli, hogy a mesterek hajdanán miért tettek szert más festők munkáira: egyesek inspirációs forrásként, státusz szimbólumként, vagy befektetésként tekintettek a művekre, mások művésztársaikat akarták támogatni, vagy épp megszállottság vezérelte őket - olvasható a múzeum honlapján.
A tárlatból kiderül, hogy Degas, Freud és Matisse is rajongott Cézanne-ért és, hogy a National Gallery személyesen Matisse-tól vásárolta meg Degas La Coiffure című festményét. A kivételesen jó érzékű műgyűjtő hírében állt Matisse kollekciójában Gauguin egy képe és két Picasso-alkotás is sorakozott. A leglelkesebb gyűjtő mindközül azonban kétség kívül Degas volt: ő szinte megszállottja volt Delacroix-nak, Ingres-nek és Manet egy képének.
A szeptember 4-ig látogatható tárlat azt is bemutatja, hogy a festőket milyen kapcsolat fűzte a birtokukban lévő képekhez és, hogy mi történt az alkotásokkal, miután közgyűjteményekbe kerültek. A több mint nyolcvan műalkotást felvonultató kiállítás a művészettörténet ötszáz évén kalauzolja végig a látogatókat, Lucian Freud 2002-es Self Portrait: Reflection (Önarckép: tükörkép) című alkotásától kezdve egészen Giovanni Bellini nagyjából 1465-ből való The Agony in the Garden (Agónia a kertben) című festményéig. A kiállított alkotások csaknem felét magán- és közgyűjtemények adták kölcsön a múzeumnak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Csak késve követte amerikai hadüzenet a Lusitania elsüllyesztését 20:20
- Kevés örömet lelt a pesti társasági életben Berzsenyi Dániel 15:05
- Imre király egyedül fogta el lázadó öccsét 14:20
- Nem nyerte el a korabeli kritikusok tetszését Beethoven IX. szimfóniája 09:50
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat tegnap
- Érvénytelen házasságok és törvénytelen gyermekek tarkították Anglia történelmét tegnap
- Rooselvelttől kapott segítséget a nácik elől menekülő Freud tegnap
- Hazugságok sora kísérte Peary északi-sarki expedícióját tegnap