Meghal idősebb Ferdinand Porsche
2004. szeptember 13. 12:06
Az autógyáros dinasztia megalapítója a ma Csehországhoz tartozó szudétanémet területen született, Maffersdorf-ban. 1906-tól a stuttgarti Gottlieb Daimler ausztriai autóüzemében dolgozott, majd áthelyezték a stuttgarti gyárba főmérnöknek - ahol műszaki igazgatóból később vezérigazgató lett -, s egyben beválasztották az autógyár igazgatótanácsába. Autodidakta módon sajátította el az autótervezés tudományát, olyannyira, hogy a húszas évek elején a stuttgarti műszaki egyetem tiszteletbeli professzorának választották a Daimlernek készített Mercedes sportautóiért. Azonban nem akart drága luxusautókat tervezni az idő tájt már a két német autókonstruktőr Daimler és Benz autóüzemeinek fúziójából létrejött Daimler-Benznél, ezért 1931-ben létrehozta az autókat, vízi járműveket és repülőgépeket konstruáló saját tervezőműhelyét. Álma az volt, hogy strapabíró, ám igénytelen, de legfőképp olcsó népautót gyártson. 1931-re a tervezőasztalon már elő is készítette - fiával, Ferryvel közösen - az igazi népautót, mígnem 1934-ben Hitler birodalmi kancellártól megérkezett a megbízás a Volkswagen elkészítésére. Csak kisebb módosításokat kellett végrehajtani ahhoz, hogy az autó megfeleljen a követelményeknek: óránként legalább 100 kilométeres utazósebesség, négy-öt férőhely, léghűtéses motor és legfeljebb ezer márkás ár. 1936-ban elkészült három kísérleti példány a később páratlan népszerűséget elérő `Bogárból` (akkor még KdF-nek nevezték: a Kraft durch Freude - erő öröm által - rövidítéseként), de a sorozatgyártásra már a világháború kitörése miatt nem kerülhetett sor, mert a Porsche AG is haditermelésre állt át. Az első Porsche-emblémák így nem is autókon, hanem tankokon jelentek meg. Ferdinand Porsche bevonult, majd franciaországi hadifogsága idején a Renault-autógyárban tervezőként dolgozott. Egymillió frank lefizetése ellenében 1947-ben tért vissza Németországba, ám végleg hátat fordított az autóiparnak, a legendás sportkocsikat már a fia fejlesztette ki. Stuttgart-ban halt meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2015
- Az amerikai elnökök rettegett ellensége: a "húszéves átok"
- Különös kapcsolatban állt az égiekkel "Erdély Gödöllője"
- „A halál oka ismeretlen” - rejtélyes halálesetek a szocializmus évtizedeiből
- Aki egy ültő helyében száz kisfröccsöt is megivott
- Különös halálesetek a tudomány és a művészet világából
- Férfiaktok és romantikus novellák - hét diktátor furcsa hobbival
- Mit keresett Buffalo Bill Magyarországon?
- Ami kenterbe veri a Trónok harcát: Árpád-házi rémhistóriák
- Az athéni, akinek a fejére esett egy teknős
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum 11:20
- A festészet mellett a háború művészete is foglalkoztatta Leonardo da Vincit 09:50
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket 09:05
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága tegnap
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont tegnap
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét tegnap
- Szerte a világon tüntettek a nyolcórás munkanap bevezetéséért május 1-én tegnap
- Elaludt a Vígszínházat megnyitó Jókai-darabon Ferenc József tegnap