65 éve avatták fel Ferihegyet
2015. május 7. 08:17
65 évvel ezelőtt, 1950. május 7-én - az 1500 majd 2500 méteres betonpálya, illetve a hangár és a forgalmi épület egy részének átadásával - avatták fel az újjáépített ferihegyi repülőteret. 1960-ra Ferihegy Közép-Európa legmodernebb repülőtere lett, mikor is elkészült a tranzitváró, a bevezető fénysor, a radarberendezés, és meghosszabbították a kifutópályát. 1983-ig elkészült az új kifutópálya, a hozzá tartozó gurulóút-hálózat, az irányítótorony, valamint a Malév-gépek karbantartására szolgáló műszaki bázis. A második ütem keretein belül épült fel az 1985 novemberében átadott Ferihegy 2, amely hosszú időre megoldotta az utazóközönség kulturált kiszolgálását, mivel 1982-re az utaslétszám meghaladta a kétmilliót. Ferihegy 2-t csak a Malév-gépek használták, a külföldi gépek továbbra is Ferihegy 1-ről indultak, illetve oda érkeztek. Ferihegy 2 átadása után újították fel a régi kifutópályát, amelyet 1987-ben át is adtak. Újabb látványos változás csak 2000 decemberében, a Ferihegy 2B terminál átadásával történt, ettől kezdve a külföldi légitársaságok gépei indultak innen, illetve rövidebb ideig a fapados gépek, amelyek 2005 szeptemberétől azonban birtokba vették a felújított Ferihegy 1-et. A Malév csődje után a Budapest Airport a 2-es terminál utasforgalom csökkenése miatt, gazdaságossági okokból 2012. május 30-án végül bezárta az 1-es terminált. Az ünnepélyes átadást és az első éveket most a Fortepan fotóival idézzük fel.
Korábban
Munkaszolgálatos földmérő, háttérben az épülő nagyhangár (1944). Fotók: Fortepan
A repülőtér ünnepélyes felavatása - I.
II.
III.
A galéria
Étterem Ferihegyen
IL-12-es repülőgép
Várakozó utasok
Várócsarnok
Tranzit
A tranzit szálló bárja
Li-2P repülőgépek - I.
II.
A főbejárat előtt (1962)
A magyar repülés 100 éves történetéről a Múlt-kor egyik korábbi számában olvashatnak
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- Halála után évekig rebesgették Lincoln gyilkosáról, hogy még mindig életben van tegnap
- A Loire-t hozta el az Alföldre a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Marcus Aurelius halálával a „jó császárok kora" is véget ért a Római Birodalomban tegnap
- Porig égett a történelem első terrorbombázásában Guernica tegnap
- A Képes Krónika díszmásolatát kapta ajándékba Ferenc pápa tegnap
- Más programok mellett egy óriási sárkány legyőzésével köszöntik a tavaszt Óbudán tegnap
- Századokon átívelő grafikai kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban tegnap
- Egy valódi hajótörött ihlette a börtönt is megjárt Defoe Robinsonját tegnap