2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Műemléki vasútvonal a Bakonyban

2011. augusztus 31. 11:43

Műemlékké nyilvánították a Veszprém-Bakonyszentlászló közötti bakonyi vasútvonalat - tájékoztatott Berki Zoltán térképész, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség ügyvivője.

A vasútvonal műemlékké nyilvánításáról a Magyar Közlöny augusztus 25-i számában megjelent NEFMI-rendeletben döntött Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter. A műemlékké nyilvánítást kezdeményező Berki Zoltán elmondta, hogy 2004 óta tartó "harcuk" zárult győzelemmel, ugyanis 2010-ig háromszor akarták bezárni a Győr-Veszprém közötti vasúti pályaszakaszt, megszüntetni "Magyarország egyik legszebb, ipartörténetileg és turisztikailag is felbecsülhetetlen értékű vasútvonalát".

Berki Zoltán hangsúlyozta, hogy egy Európában is ritkaságnak számító hegyi vasúti szakaszról van szó. A Cuha-völgy 115 éves vasúti viaduktja és alagútja páratlan kulturális és ipartörténeti műemlék. Állomásépületet, bakterházat már nyilvánítottak Magyarországon is műemlékké, ám először fordult elő, hogy egy vasúti pályaszakasz legyen - 40 kilométeres hosszúságban - műemlék - mutatott rá az ügyvivő. Elmondta, hogy szerezni akarnak majd egy-két nyitott vasúti kocsit, hogy nyáron azzal utazhassanak a turisták a Bakony legszebb tájaira.

Berki Zoltán szerint hiábavaló lett volna a kezdeményezése, ha nem áll mellé a kezdetektől fogva Kancsal Károly, Bakonyszentlászló jegyzője, a szövetség alelnöke, s nem mozgósítja Győrtől-Veszprémig a városok és falvak "civil népét". Kancsal Károly az MTI-nek elmondta: jóleső érzés tölti el, ám szomorú is, hogy egyáltalán harcolniuk kellett azért - ráadásul hét évig -, hogy egy patinás és értékes ipartörténeti ritkaság megmaradhasson.

Elárulta: következő kezdeményezésük az lesz, hogy az állam adja ingyen az érintett önkormányzatok tulajdonába a vasút mentén lévő épületeket. 10-15 építményről van szó, állomásokról, bakterházakról, felvételi épületekről, amelyeket a települések hasznosítani tudnának, például turisztikai információs pontokként - tette hozzá. A műemlékké nyilvánításnak különösen a jövőre nézve van nagy jelentősége, mert garanciát jelent a vasút jövőbeli működtetéséhez is - mondta Bödecs Barnabás, a Bakonyvasút Szövetség elnöke.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár