Még mindig sok az előítélet a sátánistákkal kapcsolatban
2011. június 3. 08:54
Nagy bizalmatlanság övezi az 1966-ban alapított Sátán Egyházát, a követők továbbra is rejtőzködnek, mivel attól félnek, hogy nyilvános kiállásuk rossz hatással lenne magánéletükre és karrierjükre.
Korábban
A Sátán Egyházával kapcsolatban tele vagyunk téves értelmezésekkel. Sok embernek a sátán a gonosz szinonímiája, s szerintük a követők véres, nem egyszer csecsemőáldozatokkal tisztelegnek „istenük” előtt. Semmi sem áll ennyire távol a valóságtól – állítja Cimminnee Holt, a Concordia Egyetem Vallástudományi Tanszékének végzős diákja, aki Halál és haldoklás a sátánista világképben címmel írt tudományos cikket a Journal of Religion & Culture-ban.
A kutató szerint a szekta jogkövető, új ateista vallási mozgalom, amelynek népszerűsége a marginális társadalmi rétegek körében mutatható ki. „Minél jobban beleástam magam a történetbe, annál több olyan információra leltem, amire nem számítottam” – nyilatkozta Holt. Anton Szandor LaVey alapító először 1966-ban állt elő a bejelentéssel: megalakult a Sátán Egyháza. Az agresszív külsejű showman ezzel nemhogy megingatta, de két lábbal rúgta ki a status quo lábát: a sátán imádatát hirdette, miközben a szó héberül eredetileg vádlót (ellenség) jelent.
Holt doktori disszertációjához jelenleg a Sátán Egyházának etnográfiai jellegét és a sátánisták mindennapi életét kutatja. „Bárkivel beszélek, annak azonnal kiül az arcára az aggodalom. Ezt nagyon érdekesnek találom: még a mi szekuláris társadalmunkban, ahol azt mondjuk, nem hiszünk a gonoszban, már a szó kiejtése is ilyen feszültséget kelt” – nyilatkozta a kutató. Ez abból a zavarból ered, amely az Egyház követői és a deisztikus sátánista nézeteik körüli anomáliákat övezi – ezért az Egyház sem exponálja magát, nem ad ki semmilyen információt tagjairól, akik egyébként sem osszák meg nézeteiket a nagy nyilvánossággal, mondván, félnek, hogy az irányukban tapasztalható előítélet befolyással lehet karrierjükre és családi kapcsolataikra.
„Az egyének maguk dönthetik el, hogy kiállnak-e, és azt mondják: vállalom a hitemet. A legtöbb esetben ezt nem teszik meg, ennek pedig több oka is van” – magyarázta Holt. „Ha ezt nyíltan vállalják, abból még bajuk eshet” – tette hozzá. A kiterjedt, régóta tartó kutatás ellenére Holt csak két magas rangú, nevüket elhallgató vallási tisztviselővel tudott kapcsolatba lépni, igaz, az ő válaszaikat is tartalmazza a kutatásról készült dolgozat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2021
- A popzene és a politika az 1980-as és 1990-es években
- Holländer Margit lágerélményei
- Göring, az élvhajhász náci
- A középkori élet hét legkülönösebb veszélye
- A két Karátsonyi-kastély Beodrán
- A magyar könnyűzene az 1980-as években
- Az indián fogságnaplók üzenete
- Szendrey Júlia világai
- Vacsoraversenyek az 1930-as évek Budapestjén
- Nem aratott osztatlan sikert az első magyar keresztrejtvény 09:50
- Számos véletlen következtében indult el Cseh Tamás karrierje 09:05
- 08:32
- Nem hozott tartós békét a visegrádi egyezség tegnap
- Német segítséggel jutott hatalomra Vlagyimir Iljics Lenin tegnap
- Hírhedten elviselhetetlen anyósok a történelemből tegnap
- Törökország a régészek paradicsoma tegnap
- Alapjaiban változtatta meg a tengeri hadviselést az első atom-tengeralattjáró, a Nautilus megjelenése tegnap