Görög és római műalkotások színesben
2011. március 24. 10:11
Nem minden fehér, ami görög – ez lehet a mottója annak az amerikai kiállításnak, amely a görög és római műalkotásokat éleszti újjá, ezúttal színesben.
Korábban
Ivy Nguyen, a Stanford hallgatója a Cantor Arts Center kiállításán a kétezer éve elveszett színeket varázsolja vissza a márványokra. Habár az ókori Görögországot és a Római Birodalmat vakító fehérségben képzeljük el, a tárlaton két olyan görög-római szobor is látható, amely színesben pompázik. „Nagyon különböző – egyesek akár rikítónak is tarthatják” – vallja Ivy Nguyen.
Azt mindig is tudtuk, hogy a szobrokat festették: a Metropolitan Museum of Art gyűjteményében például van egy i.e.360-350-re datálható váza, amelyen egy férfi éppen Héraklész szobrát festi. Igaz, a legperdöntőbb bizonyítékok erre maguk a szobrok, amelyeken itt-ott, a gyűrődéseken és a résekben még fellelhetők a festékek nyomai.
Ezekből azonban csak részinformációkat nyerhetünk, s nem tudjuk meg, hogy a szobrok valójában hogyan nézhettek ki. Nguyen szerint az alkotásokon több réteg lehetett, de miután a külső rétegek az időjárásnak voltak kitéve, az alapszínek csak a bemélyedésekben maradtak meg. Ezek után kérdés, hogyan találhatjuk meg a szobrok „láthatatlan színeit”; Nguyennek erre is van válasza.
Az egyetemi hallgató Curtis Frank vegyészmérnökkel és annak feleségével, Sara Loesch Frankkal összeállva a művészetet és a tudományt ötvözve kívánt a rejtély nyomába eredni. Nguyen olyan technológiát fejlesztett ki, amellyel a szabad szemmel nem látható változásokat lehet észrevenni. Az ultraviola sugaraktól a nyomelemek (arany, ólom) fluoreszkálni kezdenek, amivel könnyedén meg lehet határozni, hogy vajon került-e festék a márványra.
Jóllehet a technika nem új, ezt továbbfejlesztette Nguyen, s az ún. röntgen fluoreszcens spektrométer (XRF) eljárást használta fel a kísérlethez. Az XRF ugyanis megtalálja azokat a pigmenteket, amelyek láthatatlanok az edzetlen szemek számára. A kiállításon az ősi ásványi anyagok (kréta, tűzvasérv, vörösvaskő, réz) mellett a kísérletről készült fotók is megtekinthetők, de a tárlat kétségkívül leglátványosabb eleme a két, Szamáriából, Heródes korából előkerült újrafestett női alak – színesben, életszerűen, ahogyan kétezer éve is kinéztek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
12. A középkor és a kora újkor kultúrája
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Nem volt elragadtatva a ferences szerzetes, aki a tatárjárás után a mongolok fővárosába látogatott
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- A középkorban sem volt mindig stigma „bűnben élni”
- „Legnagyobb ellensége” fejezte be a Szent Péter bazilika tervezőjének életművét
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Habár meggazdagodott műveiből, munka közben csak kenyeret és vizet fogyasztott Michelangelo
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- Donatello híres Dávid-szobrát eredetileg a firenzei dómba szánták
- 10 tény a Mona Lisáról
- Első munkaadója még nem volt elragadtatva a későbbi színészóriástól, Clark Gable-től tegnap
- Sikeresen erősítette meg a kereszténységet Skóciában Szent Margit tegnap
- A színpadon és a mozivásznon egyaránt maradandót alkotott Básti Lajos tegnap
- 38 méter magas hullámokat is keltett a cunami Sanriku partvidékén tegnap
- Embertelen körülményekkel szembesültek a budapesti nagy gettó lakói 2024.11.15.
- Burr és Hamilton: párbajjal zárta le vitáját a két amerikai politikus 2024.11.15.
- Néró császárról szóló regényének köszönhetően lett világhírű Henryk Sienkiewicz 2024.11.15.
- Nehéz természete miatt még szomszédjai sem kedvelték Goldfinger Ernőt 2024.11.15.