Az angol iskolások alig tudnak Normandiáról
2004. június 29. 13:30
Korábban
Legyen a történelem mindenkié Nem volna szabad a történelemkönyveknek ennyire unalmasnak lenniük - provokálja makacsul pályatársait Simon Schama angol sztártörténész hosszú évek óta. |
A leghosszabb nap A 20 század történetének legfontosabb hadművelete - és ahogy a világ 60 évvel később emlékezik rá. |
Medal of Honour
A normandiai partraszállást ünneplő Britanniát meglepte az iskolások tudatlansága. Az eredmények újra felvetik a régi kérdést: mit és hogyan kell tanítani a történelemből az iskolában? David Starkey történész az angol tévében is gyakran feltűnik szakértőként. Azt a jelenséget, amire a kutatás fényt derített, ő "sajnálatosan szűk horizontok és követelmények légkörének" nevezi.
Starkey szerint "abszurd", hogy a gyerekek annyi időt töltenek Hitler és Sztálin kivesézésével, míg a háború összes többi eseménye szinte elsikkad. "Semmi bonyolultság nincs ezekben a fogalmakban. Egy felsőtagozatos gyerek is simán megérti az összeset" - kommentálta a történész az eredményeket. "Semmiképp se mennék vissza arra a szintre, amikor a történelemoktatás évszámok és csaták bifláztatásából állt, de attól tartok, az inga túl messzire lendült ki az ellenkező irányba. Szerintem is hasznos, ha a gyerek saját tapasztalatából kiindulva próbálunk neki elmagyarázni valamit. Csakhogy az oktatás mégis arról szól, hogy olyasmit tanítunk a gyerekeknek, amit még nem tudnak."
Chris Grayling, a konzervatív árnyékkormány oktatási minisztere azt mondta az eredményekkel kapcsolatban: "Ezek az események a közelmúlthoz tartoznak, és a mai napig meghatározzák mindannyiunk életét. Elszomorító, hogy ilyen kevés gyerek van tisztában a második világháború alapvető eseményeivel. Nem hagyhatjuk, hogy ez így maradjon."
Az elszomorító átlaggal szemben akadtak meglepő, kiugróan jó eredmények is. Egy Northamtonshire megyei anglikán általános iskola egyik tanulója száz százalékos eredményt ért el a teszten. "Megkérdeztem tőle, honnan tud olyan dolgokról, amiket még nem is vettünk az órán" - mondja történelemtanára. "Azt válaszolta, egyszerűen ráragadt a normandiai partraszállásról szóló számítógépes játékából."
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
12. A középkor és a kora újkor kultúrája
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Nem volt elragadtatva a ferences szerzetes, aki a tatárjárás után a mongolok fővárosába látogatott
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- A középkorban sem volt mindig stigma „bűnben élni”
- „Legnagyobb ellensége” fejezte be a Szent Péter bazilika tervezőjének életművét
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Habár meggazdagodott műveiből, munka közben csak kenyeret és vizet fogyasztott Michelangelo
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- Donatello híres Dávid-szobrát eredetileg a firenzei dómba szánták
- 10 tény a Mona Lisáról
- Épített fény címmel nyílt kiállítás Lucien Hervé munkáiból a zürichi Le Corbusier-pavilonban 12:10
- Harci bemutatók és ókori játékok is várják a látogatókat az aquincumi Floralián 11:20
- Sosem tudott egészen kiteljesedni az egyik legkeresettebb rendező, Orson Welles 08:20
- Minden korosztálynak adott valami újat Lázár Ervin egyedi stílusa tegnap
- A központi hatalmak jól választották meg a támadás helyszínét, mikor Gorlice mellett döntöttek tegnap
- Az ideológiai viták mellett szórakozásra is szakított időt Capri szigetén Lenin tegnap
- Saját korában több összeesküvés-elmélet is keringett Napóleon haláláról tegnap
- Hiába okozott negyvenféle betegséget, a kor divathölgyei ragaszkodtak a fűzőhöz tegnap