Csak három órát töltöttek az antarktiszi hó fogságában a Pegasus repülőgép utasai
2024. október 8. 08:20 Múlt-kor
Szerencsére senki sem sérült meg, amikor 1970. október 8-án a Pegasus névre keresztelt, C-121 Lockheed Constellation személyszállító repülőgép az Antarktisz felett repülve egy erős viharba futott bele, és kényszerleszállást hajtott végre a Déli-sarkon. A balsorsú járat kilométereket csúszott a kietlen jégmezőn, míg végre megállt. Ma ugyanabban a pozícióban látható, mint 54 évvel ezelőtt, csupán a hó borította be a turistalátványosságot.

A Lockheed Constellation egy példánya (Wikipédia / Mike Lehmann / CC. BY-SA 3.0)
Korábban
Az egyik utas, Noel Gillespie így számolt be az utolsó levegőben töltött percekről: „Úgy emlékszem vissza az eseményekre, mintha egy horrorfilmet néztem volna. A négyes számú propeller egyszerűen kifordult a helyéről és a motorral együtt eltűnt a hóviharban. Néhány pillanattal később, mintha egy hatalmas kéz letépte volna, a harmadik számú légcsavar is elszállt, így a teljes jobbszárnyunknak annyi volt.”
„Úgy emlékszem rá, mint egy lassított felvételre, de kétlem, hogy néhány pillanatnál tovább tartott volna. A hajtóművek leválása után hátborzongató csend következett. Egy szó sem hallatszott az egész gépen. A zuhanás helyszíne mindössze másfél mérföldre volt a repülőtér épületeitől, ám az ítéletidőben három órába telt, amíg a mentőcsapat tagjai rábukkantak a géptestre”.
Az Új-Zélandról érkező gép fedélzetén 80-an utaztak, azonban az ijedtségen kívül senkinek sem esett bántódása.
A jégmezőt, ahol a Lockheed végül földet ért, a gép után Pegasus Fieldnek (Pegasus Repülőtér) nevezték el.

A Pegasus Fehér Jég Kifutópálya ma is használatban van, a képen egy Boeing 757-es látható (Kép forrása: Wikipédia / New Zealand Defence Force / Altair78 / CC BY 2.0)
A Déli-sark legdélebbi repülőtere, a McMurdo állomás melletti jégmező gyakorlatilag maga a kifutópálya, ugyanis egész évben lehet használni; mellette nincs kiépített betonpálya, a gépek a jégre szállnak le.
Bizonyos időszakokban igen veszélyes használni, hiszen az állandó sötétség hónapjaiban nincs kivilágítva, csupán meggyújtott benzines hordók jelölik a leszállópálya határait.
Az Antarktiszra kirándulók számára a mai napig kihagyhatatlan megállót jelent a balsorsú járat hófödte temetőjének felkeresése, sokan hagyják ott aláírásukat a gép vendégkönyvnek nézett farokrészénél.
A kietlen vidék hőmérsékletváltozásainak kitett géptörzset a jég kiválóan megőrizte, így szinte alig látszik, hogy már több mint fél évszázada fekszik a hóban.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


16. A modern demokráciák 17–18. századi gyökerei
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Bibliáját és sakk-készletét vitte magával a vesztőhelyre I. Károly angol király
- Nem tartotta tiszteletben az angol alkotmányosság alapját Földnélküli János
- 10 tény az amerikai függetlenségi háborúról
- 10 arcpirító adónem a brit történelemből – a gyufaadótól a tudásadóig
- Mániákusan igyekezett kijavítani műveltségbeli hiányosságait az első amerikai elnök
- Az egyetlen nő, aki aláírta az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozatát
- Ilyenek voltak Amerika pajzán alapító atyái
- Az istenek zenéje visszhangzik az ókori Szelinoszban tegnap
- A Lavau-i herceg sírja: a kelta főméltóság utolsó nyomai tegnap
- Batthyány Gyula koncepciós pere tegnap
- Európai típusú őskori eszközöket találtak Kínában tegnap
- Kultúrák metszéspontjában – Spanyolország mesés mór öröksége tegnap
- Felvirágoztatta Egyiptomot Hatsepszut, Ámon leánya tegnap
- Eger oroszlánjaitól a „lámpás hölgyig” – hét híres önfeláldozó nő tegnap
- A Selyemút „Vörös Hercegnője” tegnap