A híd, amely egy család diadala és tragédiája lett – A Brooklyn Bridge igaz története
2025. május 24. 09:13 MTI
1883. május 24-én adták át a világ első acélkábeles függőhídját, a New York jelképévé vált Brooklyn Bridge-t. A hidat a Németországból bevándorolt építőmérnök, John Augustus Roebling tervezte, akinek családja számára az objektum elkészülte egyszerre jelentett sikert és szerencsétlenséget.

A Brooklín híd látképe napjainkban (Wikipédia / Suiseiseki / CC BY-SA 3.0)
Korábban
Roebling már készen volt a tervekkel, amikor 1869. július 6-án a kikötőben végzett mérések közben vasoszlopok összezúzták a lábfejét. A sérült lábujjakat amputálták, de a seb elfertőződött, és a mérnök három hét múlva meghalt.
Bénult férj, tanult feleség
Helyére 32 éves fia, Washington Roebling lépett, aki építészeti és hídépítés-technikai fejlesztésekkel egészítette ki az eredeti rajzokat. A következő évben azonban a munkálatok irányítása közben keszonbetegséget kapott és részlegesen lebénult.
Az építkezés vezetését ezután felesége, a mérnöki tudományt és a hídépítést kitanuló Emily Warren Roebling vette át, aki tizenegy éven át közvetített sikeresen férje és a helyszínen dolgozó mérnökök között.
Maximális biztonság
A Manhattant Brooklynnal összekötő híd építése 1870. január 3-án vette kezdetét. A pillérek betonozásakor a világon elsőként használtak túlnyomásos süllyesztőszekrényeket. A 3000 tonnás pneumatikus keszonokat 24 méter mélyen ágyazták be a manhattani, 13,5 méter mélyen a brooklyni oldalon.

John Augustus Roebling
A folyómeder aljára engedett keszonból nagy nyomású levegővel szorították ki a vizet, így az alapokat vízmentes területen ásták ki és betonozták le, a két hídpillér alapja 1872-re készült el. Akkoriban még nem végeztek aerodinamikai és szélcsatorna-vizsgálatokat, de az idősebb Roebling a biztonság kedvéért az általa szükségesnek tartottnál hatszor erősebbre méretezte a hídszerkezetet.
13 év munkája
A híd végül csak négyszer lett erősebb a tervezettnél, mert – a gyártó hibájából – a megrendeltnél gyengébb minőségű kábeleket építettek be.
Roebling a hiányt utólag 250 átlósan húzott kábellel pótolta, amikről később kiderült, hogy statikailag szükségtelenek, de mivel még jobban kiemelik a híd szépségét, megtartották őket.
A világ első acélkábeles és akkor leghosszabb függőhídját több mint 13 évi munka után, 1883. május 24-én adták át.
Az első átkelő: Mrs. Roebling
Az ünnepélyes avatáson ágyúk díszlövése közepette Chester A. Arthur amerikai elnök és a New York-i polgármester társaságában Emily Warren Roebling kelt át elsőként egy ló vontatta kocsiban; a vendégeket a túlparton az akkor még önálló Brooklyn polgármestere köszöntötte.
Washington Roebling
Május 24-én összesen 1800 jármű és több mint 150 ezer gyalogos kelt át a két város között egyedüli szárazföldi összeköttetést biztosító hídon. Az ágyához kötött Roebling főmérnök a nagy napon fogadást adott otthonában, ahol felkereste és kezet rázott vele maga az elnök is.
Jumbo megmenti a híd hírnevét
Az avatás után hat nappal az áthaladó gyalogosok között rémhírként terjedt el, hogy a híd leszakad, a kitört pánikban 12 embert tapostak halálra. Az egyszerre csodált és rettegett híd iránti bizalmat a mutatványos és cirkuszigazgató P. T. Barnum állította helyre, amikor egy évvel később, 1884. május 17-én a Jumbo vezette 21 tagú elefántcsapatával átparádézott rajta.
A híd felépítése 15,5 millió (akkori) dollárba került és 27 emberéletet követelt. Teljes hossza 1825, a pillérek közötti legnagyobb fesztávolsága 486,3, szélessége 26, magassága 84,3 méter. A hídpillérek mészkőből, gránitból és jó minőségű, természetes rosendale-i cementből készültek. Neogótikus ívei a tervező németországi szülővárosa, Mühlhausen Divi Blasii templomának architektúráját idézik.
Emily Warren Roebling
Filmcsillag és forgalmi csomópont
Építésekor New York és Brooklyn hídként is emlegették, 1915-ben kapta hivatalosan a Brooklyn Bridge nevet.
Jelenleg hat sávon személyautók, a középső megemelt útvonalon gyalogosok és kerékpárosok közlekedhetnek rajta. 1944-ig magasvasúti, 1950-ig villamossal való átkelést is biztosított.
A mintegy száz filmben, musicalben, színdarabban szereplő matuzsálemet gyengének minősítette a 2007-es minneapolisi autópályahíd-omlás után elrendelt általános állapotfelmérés.
A műemlékhíd felújítását 2010-ben kezdték el, az 508 millió dollárra becsült rekonstrukció 2016-ban 811 millió dolláros költséggel fejeződött be.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

hadtörténet
- A brit megtévesztés művészete a II. világháborúban
- Az Újbirodalom határvédelme: a Hórusz hadi út rejtett erődje
- Valóban Tél tábornok volt Napóleon legyőzhetetlen ellenfele?
- Rejtély a történelemben: egy megsemmisített római légió története
- Falanx a határvidéken: a líciai hoplita, a görög mítosz vége
- Az íjászat eredete nem Afrikához kötődik?
- A birodalom tengeri hősei: spanyol admirálisok
- Az ókori hadsereg születése: Egyiptom elit harcosai
- Az asszír hadsereg titkos fegyvere: folyami hadviselés az ókorban
- Divat és skót identitás a 18. századi Londonban tegnap
- Különös viking sír Norvégiában tegnap
- Ősi hitvilág a natufi kultúrából tegnap
- Sárkányok Kabul felett - A Sámán Pajzs hadművelet nyomában tegnap
- 3600 éves bronzkori metropoliszt tártak fel a kazah sztyeppén tegnap
- Napóleon és Kuba: egy halotti maszk rejtélyes története tegnap
- Fejezetek egy pompeji-i gyorsétterem történetéből – egyiptomi kerámiaváza került elő a romok közül 2025.11.17.
- Arábia – az ősi illatok földje 2025.11.17.
















