Ontja magából a bizánci hajókat az isztambuli kikötő
2015. január 6. 12:01
A törökországi Yenikapi kikötőjében 2004 óta tartó régészeti munkálatok egyedülálló leletanyaggal gazdagították Konstantinápoly középkori történelmét: ezen idő alatt török régészek összesen 37 bizánci hajóroncsot fedeztek fel, ezekből nyolcat taglal egy még decemberben publikált tanulmány.
Korábban
A kikötő maradványaira a Boszporusz-szoros európai partján fekvő Yenikapi városrészben, a Marmaray-alagút építése során bukkantak még 2004-ben. Az immáron tíz éve folyó feltárási munkálatok során 37, kiváló állapotú elsüllyedt hajó maradványait hozták felszínre, valamennyi hajó a 7. és a 11. század között épült.
Konstantinápoly ókori kikötője az i.sz. 4. században, I. Theodosius római császár (379-395) uralkodása alatt épült és a 10. század végéig használták. A kikötő feltárása során a hajószerkezetek mellett eddig több tízezer különböző más lelet is előkerült, amelyek a több mint 8500 éve benépesült terület történetéről mesélnek.
"Soha korábban nem tártak fel még ekkora számban ilyen kiváló állapotú hajót egyetlen helyszínen" - mondta el Cemal Pulak, az Institute of Nautical Archaeology at Texas A&M University kutatója.
Az International Journal of Nautical Archeology decemberi számában ismertetett nyolc, 7-10. századi hajóroncs arról árulkodik, hogy a bizánci hajóépítők sokkal összetettebb módszereket használtak, mint eddig hitték. Az építéskor ugyanis két "iskola" elemeit ötvözték: az egyik esetben először a hajó törzsét építették meg, a többinél pedig a hajóvázzal kezdtek, és utólag illesztették hozzá a deszkákat. A szakemberek kutatása szerint a vázkialakítás elsőbbsége a 7. században kezdett teret nyerni.
"Nagyon aprólékos és időigényes munka volt, míg megértettük, hogyan épültek meg ezek a hajók, hogyan építették át és használták őket" - nyilatkozta Pulak. "Ily módon arra tettünk kísérletet, hogy megértsük a hajóépítők gondolkodását, a folyamatot, a tudomány és a mérnöki tudás változásait" - tette hozzá.
A nyolc, újonnan vizsgált hajó közül hat ún. kerekhajó volt: ezen hajótípus egy széles, nehézkes formájú jármű volt, amely kizárólag a szél energiájára hagyatkozott haladásában. Hosszuk 8 és 14,7 méter között mozgott, szélességük pedig 2,5-5 méter volt.
A másik kettő roncs hosszúhajó (más néven gálya) volt, karcsú, gyors, nagyjából 30 méter hosszú és 4 méter széles, evezővel hajtott vízi járművek. A Yenikapinál felfedezett 37 hajóroncs közül összesen hat bizánci gálya volt, "az első ilyen típusú hajók a bizánci korból", írják kutatók tanulmányukban.
A felfedezés azért is nagyon jelentős, mert korábban csak könyvekből és művészi ábrázolásokról ismerték a korszak bizánci gályáit, az ilyen forrásokat pedig nagyon nehéz interpretálni. Ennélfogva a hajóroncsok rendkívül fontos szerepet játszanak a bizánci hajók tanulmányozásában - olvasható a tanulmányban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
zsidóság
- Túlzsúfolt lakások, éhezés és vég nélküli razziák – a budapesti gettó borzalmai
- Mások életéért adta sajátját Salkaházi Sára
- A buják betegségének tartották és üldözték a leprásokat a középkorban
- Hány aranyvonatot indítottak a németek 1945-ben Magyarországról?
- „Zenedobozokkal” vette fel a küzdelmet Hitler ellen a Rote Kapelle
- Embertelen körülményekkel szembesültek a budapesti nagy gettó lakói
- Már gyermekkorában tragédiák kísérték Radnóti Miklós életét
- Szenes Hanna a Szentföldön maradhatott volna, de visszatért, hogy segítsen
- Ágyúkkal támogatta Ganz Ábrahám a magyar szabadságharcot
- Alapjaiban változtatta meg Nagy-Britanniát Viktória királynő uralkodása 17:05
- Magyar propagandisták Bolíviában 16:05
- Online hozzáférhetők Petőfi Sándor fiának versei és levelei 15:22
- Különös játékokkal múlatták az időt az azték őslakosok 14:20
- Hogyan fonódtak össze a művészet és a mindennapok a Napóleon utáni Európában? Biedermeier! 13:11
- Nem aratott osztatlan sikert az első magyar keresztrejtvény 09:50
- Számos véletlen következtében indult el Cseh Tamás karrierje 09:05
- Nem hozott tartós békét a visegrádi egyezség tegnap