John Boyd Dunlop
2010. január 14. 10:07
(1840-1921)
John Boyd Dunlop, a légtömlős gumiabroncs feltalálója 1840. február 5-én született a skóciai Dreghornban.
Az állatorvosként dolgozó Dunlop 1887-ben egy őszi napon boldogan nézte a belfasti házának kertjében tricikliző fiát. Amikor azonban a súlyos kerekek által az ápolt füvön hagyott nyomokat is észrevette, öröme alábbhagyott. Aztán tekintete a kerti locsolócsőre tévedt és megszületett a nagy ötlet: a vízzel töltött gumislagot kell a kerekekre tenni. A megvalósítás azonban nehézségekbe ütközött: a víz túlságosan rugalmatlannak bizonyult, ezért a felfújt kórházi matracok mintájára levegővel helyettesítette. Ezután a locsolócsövet nem sikerült fölerősítenie az abroncsra, így szövetborítású gumiszalagot szögelt egy fakorongra, a tömlőt egy cumisüveg tetejéből barkácsolt szelepen át pumpával felfújta, s ezt szerelte fel. (A gumit 1865-től alkalmazták a járművek kerekeinél, de tömör változatban.)
A járművet 1888. február 28-án próbálta ki először, de éjszaka, mert nem akart köznevetség tárgya lenni. Mivel meg volt vele elégedve, benyújtotta a szabadalmi kérelmet, amelyet 1888. október 31-én meg is kapott, s a gyártásra önálló üzemet hozott létre. Nem sokkal később aztán kiderült, hogy a légtömlős gumiabroncsot már 1845-ben szabadalmaztatta egy Robert Thomson nevű építészmérnök, ám az akkor még drága és nehézkes találmány érdeklődés hiányában a feledés homályába merült. Dunlop szabadalmát mindenesetre hosszas hercehurca után 1891 áprilisában érvénytelenítették, ettől kezdve bárki gyárthatott levegővel töltött gumiabroncsot anélkül, hogy neki ebből egy penny haszna is lett volna.
Vállalkozása mégsem ment tönkre, nemsokára már hetente háromezer gumiabroncsot adott el. Ügyfelei között kezdetben kerékpárosok voltak, de 1906-tól már autóabroncsokat is gyártott. A Dunlop Rubber Company Ltd. világszerte nyitott telephelyeket, a folyamatos nyersgumiellátás érdekében gumiültetvényeket vásárolt a Maláj-félszigeten; 1926-ra övék volt a Brit Birodalom legnagyobb, egy kézben lévő földbirtoka. "Nem állítom, hogy én voltam a levegővel felfújt gumiabroncs első feltalálója. De én voltam az első, aki sikerre vitte azt" - mondta büszkén John Boyd Dunlop, aki 1921. október 23-án bekövetkezett halálakor virágzó vállalatot hagyott utódaira.
A Dunlop ma is a világ vezető gumiabroncsgyártója, kiemelkedő újításaival meghatározó szerepet játszott az iparág történetében. Dunlop-gumikkal először 1902-ben győztek autóversenyen, és Jackie Stewart, a legendás Forma-1-es világbajnok is Dunlop-gumikon száguldott. 1984-ben került sor a Dunlop európai és egyesült államokbeli működésének összevonására a japán Sumitomo-csoport égisze alatt. 1999-ben a Sumitomo és az amerikai Goodyear globális szövetségre lépett, a Dunlop Európában a vegyes vállalat részeként dolgozik. A mai gumik azonban már csak külsőre hasonlítanak a feltaláló által kifejlesztettekre, a gumi és a szövet mellett fémet és műanyagot is tartalmaznak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
16. Reformáció és katolikus megújulás
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Színlelt emberrablás mentette meg Luther életét a birodalmi átok kimondása után
- A leves, amely megállított egy háborút
- Saját pénzén, pápai elismerés nélkül alapította meg egyetemét Pázmány Péter
- A kapitalizmus fejlődéséhez is hozzájárultak Kálvin János tanai
- Luther Mártont majdnem agyonütötte egy villám, megfogadta, ha túléli, szerzetesnek áll
- Eleinte nem akart egyházszakadást, később már Antikrisztusnak nevezte a pápát Luther
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Angyalok vagy egy trágyadomb miatt élhették túl a zuhanást a prágai defenesztráció áldozatai?
- Csak híveket akartak toborozni az egyházak a boszorkányüldözéssel?
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 17:35
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:05
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap