Eckhart Ferenc
2004. december 24. 03:33 Megyesi Csaba
Jeles akadémikusunk megtámadta a Szent Korona-eszmét, amiért korában heves támadásoknak volt kitéve, ám szintézise ettől függetlenül azóta is megközelítetlen.
A két világháború közötti magyar történettudomány egyik kiváló képviselője volt. Tudományos munkásságát a pontos forráskutatás, levéltári adatok feltárása és a szélsőségesen soviniszta irányzattal, valamint a feudális eredetű alkotmánytörténeti illúziókkal szemben polgári álláspontról gyakorolt kritika jellemezte. A szellemtörténet módszereit alkalmazva, illetve a pozitivista jogtörténetírás hagyományait folytatva bírálta a "nemzeties" irányt, és a kor jogi historizmusát. Szembefordulása miatt 1931-ben politikai támadások kereszttüzébe került és majdnem tanszékét is elvesztette. A magyar jogfejlődés európai összefüggéseinek keresését új alapokra fektette: a "hasonló gazdasági-társadalmi feltételek" jelenlétét tekintette irányadónak.
Eckhart széles körben végzett kutatásokat; gazdaságtörténeti (A bécsi udvar gazdaságpolitikája Magyarországon Mária Terézia korában), intézménytörténeti (A jog- és államtudományi kar története 1667-1935), köztörténeti, politikatörténeti (1848, a szabadság éve) munkákat is publikált. Legjelentősebb eredményeit mégis a jog- és alkotmány-, valamint a közigazgatás-történet terén mutatta fel. Magyar alkotmány- és jogtörténet című, 1946-ban megjelent szintézise a magyar történettudomány, ebben a tekintetben, azóta is megközelítetlen remeke. Ugyancsak jelentős az első állami egyenesadóról, valamint az úriszéki bíráskodás történetéről írt könyve.
A legnagyobb vitát a Hóman által szerkesztett, A magyar történetírás új útjai című kötetbe írt, az alkotmány- és jogtörténet szellemtörténeti átértékelését sürgető tanulmánya váltotta ki, amelyben a Szent Korona-eszmét támadta meg. - 1941-ben A Szentkorona-eszme története címen könyvet is írt a kérdésről. Eckhart szerint a Szent Korona tana nem a magyar nemzet veleszületett alkotása volt, amely egész történelmünkön végigvonul, hanem történetileg, a 16. században, Werbőczy idején fogalmazódott meg. Eckhart Páduai Marsilius népszuverenitás-elméletének, illetve a köznemesség társadalmi vezető szerepének tulajdonított nagy jelentőséget, amivel a Szentkorona-eszme fogyatékosságaira is rámutatott. Összességében Eckhart fő törekvése alkotmány- és jogtörténetünk európai szemszögből való bemutatása volt, amelynek végső eredménye, hogy e fejlődés a Nyugat helyett inkább a cseh és lengyel iránnyal mutat rokonságot.
Eckhart Ferenc 1957-ben hunyt el.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.