2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Szárnyas tűzoltók és repülő taxik – így képzelték el a jövőt 100 évvel ezelőtt

2016. április 15. 16:18

A 19. század végén-20. század elején francia művészek Jean-Marc Côté vezetésével, „En L'An 2000” (A 2000. évben) címmel egy 87 darabból álló képsorozatot készítettek az általuk elképzelt jövőről. Bár számos megmosolyogtató kép is született, az alkotók sok esetben nem jártak túl messze a valóságtól.

A cigarettásdobozokban való elhelyezésre szánt képeslapokat – amelyek a háborúktól a szórakozásig témák széles körét fedték le – a párizsi világkiállításra készítették, ám Jean-Marc Côté végül pénzügyi okokból végül nem tudta megjelentetni a sorozatot, amelyet így a világhírű science fiction-írónak, Isaac Asimovnak köszönhetően ismerünk.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
A művészek így képzeltek el egy iskolai órát 2000-ben A tűzoltóság sajnos még nem jutott el erre a szintreEbben az időben készült el a Wright testvérek repülőgépe, valamint az első Zeppelin léghajó is, így érhető, hogy az alkotók a légi utazástól remélték a legnagyobb változást. Ennek részeként a városlakókat repülő taxik szállították volna a kívánt helyre. Egyelőre ez az elképzelés is a science fictionök világába sorolhatóA 19-20. század fordulóján megfigyelhető technikai fejlődés alapján a művészek joggal feltételezték, hogy száz évvel később a decens polgárok repülő autókon fognak menni az operábaA képeslapokon számos víz alatti jelenet is látható, amelyeket javarészt Jules Verne Nemo kapitány és a víz alatti város című, a képek elkészítése idején rendkívüli népszerűségnek örvendő munkája ihletett. Az óriáscsikóhal-lovaglás még a repülő taxiknál is jóval irreálisabb fantazmagóriának tűnikAz első, még evezőkkel hajtott tengeralattjáró 1620-ban készült el Angliában, majd 1863-ban a franciák is vízre bocsátották Le Plongeur nevű, rendszeres használatra túlságosan megbízhatatlannak bizonyuló járművüket. A francia művészek azonban nem a gépesítés továbbfejlesztésében, hanem a bálnák bevonásában látták a tengeri utazás jövőjétA 19-20. század fordulóján a bűnüldöző szervek is egyre hatékonyabban használták ki a technikai fejlődés kínálta lehetőségeket. A gyanúsítottak ujjlenyomat alapján történő azonosítása elsőként 1892-ben történt meg, és a halálokok megállapításában is óriási előrelépés volt megfigyelhető. Mint látható, Jean-Marc Côté és társai fantáziájában a bűnüldözés is a levegőbe tevődött átA lakókocsik nem sokkal a sorozat elkészülte után terjedtek el, vagyis ebben az esetben az alkotók valóban vátesznek bizonyultak. Sajnos azonban a ma ismert lakókocsik esztétikailag kilométerekkel elmaradnak francia művészek által elképzelt, tetőkerttel felszerelt járgányoktólBár korábbi földműves életmódjukat feladva ebben az időszakban munkások millió áramlottak a városokba, hogy ott gyári munkásokként keressék a kenyerüket, Európa lakóinak többsége még mindig a mezőgazdaságból élők közül került ki. A fenti képen látható jelenet a keltetőgép feltalálásával – még ha nem is pontosan ebben a formában – gyakorlatilag megvalósultA hölgyek többsége feltehetően örülne egy ehhez hasonló „szépséggépnek”

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár