Hét évtized André Kertész-fotói Budapesten
2011. szeptember 28. 15:21 MTI
Magyarországon eddig nem látott részletességgel, több mint 250 képen keresztül mutatja be a világhírű, magyar származású fotográfus, André Kertész munkásságát a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) péntektől látogatható retrospektív kiállítása.
Korábban
Ez az első olyan Kertész-kiállítás Magyarországon, amely kizárólag eredeti fényképeket - vintázsokat, illetve a fotográfus által jóváhagyott kópiákat - tár a közönség elé - mondta el a tárlat szerdai sajtótájékoztatóján Tomsics Emőke vezető kurátor. A kiállítás anyaga a párizsi Jeu de Paume munkatársai, Michel Frizot és Annie-Laure Wanaverbecq hat éves kutatómunkájának eredményeképpen állt össze, majd a 2010 szeptemberi franciaországi bemutatkozást követően a svájci Winterthur és Berlin után érkezett utolsó állomására, Budapestre.
Mint a francia kurátorok elmondták, a retrospektív tárlat André Kertész hét évtizedes pályafutásának egészét végigköveti, a négy nagyobb szakaszon belül egy-egy technika vagy téma mentén kisebb fókuszpontokat kijelölve. "Alapvető célkitűzésünk az életmű újragondolása volt, kitérve a kevésbé ismert időszakokra és Kertész jól menő éveinek rejtettebb momentumaira is" - hangsúlyozta Michel Frizot.
A tárlat André Kertész Magyarországon készült felvételeivel kezdődik. A fotográfus I. világháborús képei jelentősen különböznek a korabeli haditudósítások fotóitól, de az 1918 utáni - például az úszó alakokról készült - munkákon is szembeötlőek a művész újító törekvései. Ebből az időszakból számos kis méretű kontaktfotó maradt fenn, melyekből az első terem több tucatnyit vonultat fel.
André Kertész: Erzsébet és én (1933) című fotója a fotóművész szeptember 29-én nyíló retrospektív kiállításán a Magyar Nemzeti Múzeumban. A kép zselatinos ezüst nagyítással készült az 1960-as években. Jogtulajdonosa: Collection of Sarah Morthland, New York.
Kertész munkásságának máig legismertebb szakasza az 1925 és 1936 között Párizsban töltött tizenegy év. Mint Michel Frizot felidézte, megjelenésükkor az újdonság erejével hatottak a Párizs André Kertész szemével (Paris vu par André Kertész) című kötetben publikált, személyes hangvételű városfotók, a domború tükörrel készült Torzulások című aktsorozat jelentőségét azonban csak a hetvenes években ismerték fel.
A fotográfus Bölöni György Az igazi Ady című könyvéhez is készített felvételeket, ezek a "szereplő nélküli portrék" a költő kedvelt párizsi helyszíneit idézik fel úgy, mintha Ady épp az exponálás előtt sétált volna ki a képből. Kertész művésztársairól is fotografált "tárgyportrékat", melyek például Piet Mondrian vagy Fernand Léger személyiségét ragadják meg személyes tárgyaikon, műtermeiken keresztül.
Michel Frizot kiemelte a Kertész és szerelme, Erzsébet 1933-as házassága előtt készült kettős portrét: a képen csak az asszony néz a kamerába, leendő férje őrá tekint. A fotográfus által többször is alkalmazott beállítás mellett azonban a felvétel másról is híres: Kertész később több részletnagyítást is készített belőle, előbb kettejük arcát, majd felesége vállán nyugvó kezét kiemelve.
Az 1936-tól Kertész halálig, 1985-ig tartó amerikai korszakot a francia kurátorok két részre bontották. A New Yorkba költözés eleinte kevés sikert hozott a fotográfusnak, aki anyagi helyzetét csak a House and Garden című magazinnak végzett "rabszolgamunkával" tudta stabilizálni; igazi értéket hordozó képeket szinte csak magának készített.
A fordulatot az 1963-as év hozta, mikor több nagy kiállításra is meghívást kapott és Párizsban rábukkant francia korszakának elveszettnek hitt negatívjaira. Bár Kertészre addig is jellemző volt, hogy egy-egy témájához pályafutása során többször is visszatért, a régen látott képek újabb ösztönzést jelentettek számára - idézte fel Michel Frizot.
A fotóanyagot igazi különlegességként Kertész színes polaroid képei zárják, ezeken az idős művész elsősorban felesége elvesztését próbálja feldolgozni. Külön terem vonultatja fel a harmincas évek nagy jelentőségű fotómagazinjait, majd a kiállítás utolsó termének kisfilmjén a csaknem 90 éves André Kertész is felbukkan munka közben.
Kertész képek. Kertész és Magyarország címmel az MNM kamaratárlat és konferencia keretében is feldolgozza a világhírű fotográfus hazai recepcióját. A december 31-ig látogatható kiállítás számos kísérőprogramjáról a www.andrekertesz.hu honlap nyújt részletes információkat magyar és angol nyelven.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Hitler
- Lecserélte a francia forradalom jelszavait a németekkel kollaboráló rezsim
- Újabb lépés a diktatúra felé: a Reichstag felgyújtása
- A holokauszt áldozataira emlékezünk a mai napon
- Megújulva, múzeumi kiállítótérként adták át az egykori levéltár épületét Kaposváron
- Hitler legbelső titkait is elárulta a szövetségeseknek korábbi bizalmasa, „Dr. Sedgwick”
- Nemcsak információs küzdelemben, tűzharcban is alulmaradtak a sörpuccs kirobbantói
- Perceken múlt, hogy elkerüljük a második világháborút
- Mondvacsinált „provokációra” válaszul kezdődött el a második világháború
- Mit érhetett volna el valójában a Valkűr-hadművelet sikere?
- Nagycsütörtökön mondta el utolsó miséjét Győr püspöke, Apor Vilmos tegnap
- Trágyadomb mentette meg a haláltól az ablakon kidobott prágai hivatalnokokat tegnap
- Törőcsik Mari nercbundája is kalapács alá kerül a Fábián Juli Emlékalapítvány által szervezett árverésen tegnap
- A 19. század hangulatát idézi az újonnan nyílt múzeumposta Hollókőn tegnap
- A török nyomdászatot megalapozó diplomatáról rendeztek konferenciát Ankarában tegnap
- Nem temethették egymás mellé a híres gengszterpárt, Bonnie-t és Clyde-ot tegnap
- Magyar grófból vált Magadaszkár királyává a kalandos életű Benyovszky Móric tegnap
- 2024.05.22.