Nem találtak szponzort a Colosseum felújítására
2010. december 3. 09:23 MTI
Túl régi, túl költséges, túl kockázatos - talán ezért zárult eredménytelenül a Colosseum magánpénzből való felújítására kiírt nemzetközi pályázat. Egyetlen jelentkező volt és ő is feltételeket szabott.
Korábban
A világ egyik legismertebb és leglátogatottabb műemléke, az i.sz. 1. században emelt római amfiteátrum a vállalkozóktól remélte megújulását. Az olasz főváros főpolgármestere, Gianni Alemanno, idén tavasszal vetette fel, hogy a közel kétezer éves kincs helyreállítását magánberuházókra bíznák. A bejelentést ráadásul Japánban tette, hangsúlyozva, hogy a szigetország olasz divatimportőre, a Yuzu Yakhi cég készen áll a Colosseum restaurálásának finanszírozására.
A nemzetközi pályázatot augusztusban hirdették meg és október 31-én zárták le. Az olasz sajtó most decemberben tette fel a kérdést: miért hallgat a főpolgármester, mi lett a pályázat eredménye? "A beérkezett ajánlatok nem voltak megfelelőek" - válaszolta tömören Roberto Cecchi a római kulturális minisztérium főtitkára.
A műemlékvédelmi szakszervezetek nyilatkozatai szerint a pályázatokat elbíráló ötfős bizottság össze sem ült. Ajánlatból ugyanis egyetlen egy érkezett: csak az olasz cipőgyáros Diego Della Valle nyújtott be tervet. Pedig a nyáron még a Colosseumot újjávarázsoló olasz vállalkozói csoportról lehetett hallani. Az Il Sole 24 Ore gazdasági napilap úgy értesült, Della Valle önerőből 23 millió euróval pályázott, de feltételeket is szabott: a pályázati szabályok módosítását sürgette.
Ezek azt írták elő, hogy a munkát 2012-ben kell elkezdeni és 2013 végére bejefezni, s az évi hatmillió turistát vonzó Colosseumnak a restaurálás alatt mindvégig biztosítani kell a nyitvatartását. A vállalkozó felelős a restaurátorokért, akiknek munkáját a műemlékvédelem ellenőrzi. A szponzor nem reklámozhatja magát a Colosseumra kitett reklámposzterekkel, egyedüli díja a dicsőség lett volna és az, hogy a becslések szerint 91 milliárd eurót érő Colosseum kereskedelmi márkájához adta a nevét. Talán ezek a feltételek riasztották el még a japánokat is - állapította meg a La Repubblica.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady tegnap
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk 2024.05.17.
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége 2024.05.17.
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona 2024.05.17.