Michelangelo több mint száz rajza látható Bécsben
2010. október 11. 11:30 MTI
Michelangelo Buonarotti több mint száz rajzát mutatja be a bécsi Albertina múzeum kiállítása, amely a múlt héten nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt.
Korábban
A tárlat több mint két évtized után az első nagy kiállítás az osztrák fővárosban a reneszánsz művészóriás életművéből.
A festő, szobrász, építész után összesen mintegy hatszáz, eltérő mértékben kidolgozott rajz, vázlat maradt fenn. Művészettörténészek szerint ez viszonylag kevésnek számít. Michelangelo életének 89 évéből 75 éven át aktívan alkotott és valószínűleg 20-30 ezer vázlatot készített, de sokat megsemmisített - mondta Achim Gnann, a kiállítás kurátora.
A bécsi tárlat a vázlatokon keresztül megkísérli bemutatni Michelangelo egész életművét, látható egyik korai rajza - egy Giotto után készült másolat - éppúgy, mint a művész Krisztus keresztre feszítését ábrázoló, közel nyolcvanéves korában készített rajzai. Külön termet foglalnak el az egyik főművéhez, a vatikáni Sixtus-kápolna mennyezetfreskóihoz készült vázlatok.
A kiállítás anyagának egy része az Albertina saját gyűjteményéből való, másokat magángyűjteményekből és olyan neves külföldi múzeumokból kölcsönöztek, mint a firenzei Uffizi képtár, a párizsi Louvre, a New York-i Metropolitan és a londoni British Museum. Az egyik kiállított darab, a Titüosz megbüntetése címen ismert rajz II. Erzsébet angol királynő gyűjteményéből (Royal Collection) való.
A tárlat előkészületei alatt, a megnyitóhoz közeledve ismét kiújult a vita néhány, Michelangelónak tulajdonított rajz eredetiségéről. A vita érinti az - éppen grafikai gyűjteményéről híres - Albertina tulajdonába tartozó nyolc mű többségét is. Achim Gnann határozottan védelmébe vette a múzeum állományába tartozó darabokat. "A kételkedők csoportja mindössze két-három főből áll, a mi nézetünkkel, amelyet ez a kiállítás is képvisel, széles körben egyetértenek a kutatók" - mondta a csütörtök esti ünnepélyes megnyitón.
A tárlat a rajzok eredetiségét többek között egy videofilmmel is igyekszik alátámasztani, amely a Sixtus-kápolna freskóinak egyik kész jelenetét veti össze a - megkérdőjelezett eredetiségű - vázlattal. A kettő nem teljesen egyforma, hanem az alkotói folyamatot tükröző változatokról van szó. Ez bizonyítja, hogy a kiállított rajz nem egyszerű másolat vagy hamisítvány - mondta Gnann.
A kiállítás január 9-ig látható az Albertinában.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank tegnap
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő tegnap
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit tegnap
- Csak a halál tudta megállítani a világuralomra törő Dzsingisz kánt tegnap