Utolsó útjára indul az Orient Expressz
2009. december 16. 13:02
Az Orient Expressz a fényűzés és a rejtély példaképe: Van Helsing akkor utazott a vonaton mielőtt megküzdött Drakulával, James Bond egy orosz hölgy társaságában romantikázott rajta, Agatha Christie pedig egyik leghíresebb krimijének helyszínéül választotta. A vonat mostanra történelemmé válik: az útvonal hamarosan eltűhet az európai menetrendekről, és helyét a nagysebességű vonatok vagy a fapados légitársaságok veszik át.
Korábban
A transzkontinentális vasút gyökerei az Utah állambeli Promontory Pointnál erednek: 1869. május 10-én itt találkozott a Központi Vasúttársaság az Union Pacific-kel, ekkor készült el a világ első olyan vasútja, amely egy egész földrészt átszelt. Pár évtizeddel később 1883. október 4-én Georges Nagelmackers gigászi szervezőmunkájának köszönhetően elindulhatott Párizsból Strasbourg, Salzburg, München, Bécs, Budapest, Bukarest érintésével az első Orient Expressz Isztambul felé. (Az útvonal a későbbiek során gyakran változott.)
Az első hálókocsikban a férfiak nyugodtan borotválkozhattak, nem kellett attól tartaniuk, hogy elvágják a torkukat. A varázslatosan kialakított étkezőkocsi mindenkire lenyűgöző hatást tett. Az út kereken három nap és éjszaka tartott; Párizs-Bukarest 53, Párizs-Isztambul pedig 70 órába tellett. Az Orient fényűzően berendezett luxusvonat volt, háló- és étkezőkocsival, több komforttal, mint amennyit egyes nagy szállodák kínálnak.
A vonat aranykorát az 1920-as és 30-as években "élte", utasnévsora olyan volt, mint egy kizárólag arisztokratákkal és híres emberekkel foglalkozó nemzetközi "Ki kicsoda". A II. világháború után azonban Európa politikai és gazdasági légköre is megváltozott, és ezzel az Orient Express szerencse csillaga is leáldozott. Az 1950-es években másodosztályú kocsikat csatoltak a szerelvényhez. Az Orient Express dicsősége minden erőfeszítés ellenére hanyatlásnak indult, míg 1977 májusában végleg megszüntették.
A híres vonatot egy amerikai vasútbarát vállalkozó, James B. Sherwood mentette meg a feledéstől. 1977-ben a Sotheby's aukciós ház árverésén megvásárolta az Orient Express két kocsiját, és ez adta az ötletet a legenda életre keltéséhez: 1982. május 25-én a Venice Simplon Orient Express elindult első útjára Londonból Velencébe. A vonat ma ismét régi pompájában ragyog, ugyanakkor teljesen megfelel a jelenlegi biztonsági előírásoknak, és biztosítja a mindenkori kényelmes utazást. A kocsik teljes felújítása 1982-ben fejeződött be, 16 millió dollárba került, ám a tulajdonos azóta jóval nagyobb összegeket költött arra, hogy a vonat mindig tökéletes állapotban legyen, és semmit ne veszítsen eredeti varázsából.
„A vonat titokzatos, fényűző mítoszvilága az 1930-as években élte fénykorát, ekkor még csak négy hálókocsiból és egyetlen poggyászkocsiból állt a szerelvény. Gyakorlatilag az Orient Expressz volt a leggazdaságosabb út a Balkánra” - véli Rick Steves, idegenvezető. „Emlékszem, hogy a hidegháború idején nagyon sokan üzleteltek Jugoszláviával és Bulgáriával. Sokan jöttek az állomásra, aktatáskával a kezükben és nagy kabátokban. De vajon mi volt a kabátok alatt?”
Az igazi vonaton emellett sokkal inkább piszkos, ápolatlan emberekkel lehetett találkozni, mint csinos orosz kémnőkkel. Steves a korrupt ellenőrökre is emlékezik: „sokszor fizetni kellett nekik, hogy átjuthass a határon, vagy hogy legyen ülőhelyed. Emlékszem, hogy az emberek olykor a folyosókon aludtak és a parasztok fel-le szálltak a vonatról. Igen furcsa világ uralkodott a szerelvényeken."
Az expressz fennállásának 126 éve alatt rengeteg valós és elképzelt kaland helyszíne volt. Steves elmondása szerint 1929-ben történt gyilkosság a vonaton, amikor Isztambultól 70 km-re egy hóviharba keveredett és állnia kellett. Ez a történet ihlette a híres írónő, Agatha Christie Gyilkosság az Orient Expresszen című regényét.
A vonat romantikus jellege valószínűleg fénykorából származik, amikor még 2 napot kellett utazni a célállomásig. Az út azonban egy fapados légitársasággal ma már csak pár órába telik, és 40 dollárba kerül. „Ez egy bámulatos dolog, hiszen bárki, néhány óra alatt egy másik országba utazhat, például hogy ebédeljen a barátaival. A vonat kényelme és jellege mára igencsak megváltozott. A megszállottak sajnálják, hogy a vonattal való utazás ma már nem olyan népszerű” – mondja Steves. „Egyre kevesebb hálókocsival indulnak a szerelvények, és a luxus hálókocsik száma még annál is kisebb.”
Az idegenvezető véleménye szerint „ez egy újabb veszteség, amit a bőséges, modern világba már nem kerül bele.”
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
kommunizmus
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet
- Karrierje során számos álnevet viselt a rettegett Péter Gábor
- Arisztokratikus környezetben, Capri szigetén álmodozott a hatalomátvételről Lenin
- Börtönnel „jutalmazta” a róla szóló viccek terjesztőit Enver Hodzsa
- Csak a kommunista sportvezetés tudta megállítani Papp Lacit, a „ring lovagját”
- Négy amerikai elnökkel is találkozott az emigrációba kényszerült Varga Béla
- Nemzetközi nyomásra enyhítették a kommunisták a Mindszenty bíboros elleni ítéletet
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének
- Abszurd részleteket is kikényszerítettek a vallatók a Rajk-per vádlottjaiból
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat tegnap