A katapult tervezőinek érdeme a biztonsági öv
2009. augusztus 27. 08:25 MTI
Fél évszázada fejlesztették ki a legfontosabb autós biztonsági eszközt, a hárompontos biztonsági övet. A jelenleg utcákon lévő 600 millió autóból az elmúlt ötven évben egymilliót mentett meg a biztonsági öv.
Korábban
Civilizációnk jellegzetes vonása, hogy csak a kerék, de nem a fék felfedezőjét ünnepeljük, noha bevezetése sok ember életét mentette már meg. A legfontosabb autós biztonsági eszköz viszont kétségtelenül a biztonsági öv, amely az 1959. augusztus 13-án a svédországi Kristianstadban útjára indított első hárompontos biztonsági övvel felszerelt Volvo PV544-es óta már fél évszázados történetre tekinthet vissza.
A biztonsági öv ma is használt formában a korábban a Saab repülőgyárában katapultülésekkel kísérletezve tapasztalatot szerzett Volvo fejlesztőmérnök, Nils Bohlin (1920-2002) tervezőasztalán született. Csak a derekat tartó (kétpontos) biztonsági öv persze már Sir George Cayley (1773-1857) repülőjében is szerepelt. 1949-ben az amerikai Nash autógyár Ford modelljei esetében szintén volt lehetőség a biztonsági öves változat megvásárlására. 1958-ban a svéd Saab rendszeresítette a biztonsági övet, kétpontos változatban. Roger Griswold és Hugh De Haven pedig már 1951-ben hárompontos övet fejlesztett, ám annak rögzítése még középen volt.
A V alakú, hárompontos, egy kézzel is könnyen kezelhető öv lényege a mellkason keresztbefutó átlós és a medencénél elhelyezkedő vízszintes hevederek kialakítása volt, amely a test legnagyobb teherbírású területein osztja szét az erőt, felére csökkentve a baleseti sérülések lehetőségét. A Volvo szabad hozzáférésű szabadalmaként 1959 óta piacra került fejlesztés a hatvanas évek végére kezdett igazán elterjedni. A későbbiekben előfeszítővel, erőelosztóval az eredeti forma hatékonyságát még tovább növelték.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Múlt-kor történelmi magazin
- Forró magyar őszök – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Holokauszt 1944-ben: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Páratlan párok: megjelent a Múlt-kor téli száma
- Horthy Miklós ingadozó trónkérdései
- Rákosi 1956 utáni ismeretlen levelei
- A Hunyadi-dinasztia tündöklése és bukása
- Kulisszatitkok az Egri csillagok forgatásáról
- Már csak az Egyesült Államokban használják a Fahrenheit által alkotott skálát 20:20
- A rendőrséghez fordult lapjának hamisítása miatt Jean-Paul Marat 18:05
- Évtizedek alatt vált az emberiség egyik legfontosabb találmányává a távíró 16:05
- Több tucat ember életét követelte a Brooklyn híd felépítése 15:05
- Székesfehérvár lesz a Múzeumok éjszakájának kiemelt helyszíne 13:20
- Megtalálták Francis Bacon kilenc éve ellopott festményét 11:20
- Néhány állatfajt a kihalás fenyegetett a tömeges mumifikálás miatt az ókori Egyiptomban 09:05
- Nagycsütörtökön mondta el utolsó miséjét Győr püspöke, Apor Vilmos tegnap