Tutajokkal kereskedtek az amerikai civilizációk
2008. március 31. 12:00
Már jóval az európaiak megérkezése előtt élénk kereskedelmi hajózás folyt az Egyenlítő menti Csendes-óceánon Chilétől egészen Nyugat-Mexikóig.
Korábban
Az ide érkező spanyolok, portugálok és hollandok beszámolói leírásokat és rajzokat tartalmaznak az óceánjáró tutajokról, de nem tesznek említést azok útvonaláról, vagy az általuk szállított árukról. 2004-ben ezért Hosler diákjai megépítették ezen tutajok hasonmását, amit a Charles folyón ki is próbáltak. Dewan részletes számítógépes elemzést készített a tutaj méretéről, súlyáról és szállítási kapacitásáról, hogy jobban megérthessék, hogyan is használták ezeket a hajókat a csendes-óceáni partvidéken. A tutajon ún. uszonyok voltak, amelyeket a tőkesúly helyett alkalmaztak. Ezek az uszonyok megakadályozták, hogy a hajó oldalra dőljön, és a kormányzásban is nagy szerepet játszottak.
A vízi jármű felépítése hasonlít az európaiak által építettekhez, mégis van néhány különlegesség: az árbócok hajlékony fából készültek, így a szélerősségtől függően akár le is lehett hajlítani őket; az uszonyokat kormányzásra használták, és a hajótestet az Ecuadorban honos balsafából építették. A tutaj tartósságát a felhasznált anyagon kívül a hajóférgek is befolyásolták, vagyis az, milyen gyorsan és milyen körülmények között tudták elpusztítani a hajót. De vajon a hajóférgek mindig is voltak a Csendes-óceán partvidékén, vagy az európaiak hozták be őket?
A hajóférgek (vagy fúrókagylók) a puhatestűek törzsébe tartoznak, méretük néhány centitől akár 1 méterig terjedhet. "Mivel a balsafa igen puha, ezek az állatok igen rövid idő alatt képesek tönkretenni"- mondja Dewan. Dewan és Hosler megvizsgálták, hogy mennyi idő kellett a fúrókagylóknak, hogy használhatatlanná tegyék a hajót. Számításaik szerint kétszer lehetett megtenni a Peru és Nyugat-Mexikó közötti utat oda-vissza, mielőtt új tutajt kellett készíteni. Az út kb. 6-8 hétig tartott, és az időjárás csak bizonyos időszakokban tette lehetővé az utazást, így a hajósok akár hat hónapig is az úti céljuknál maradhattak, mielőtt visszaindultak. Ez az idő elég volt arra, hogy a fémmegmunkálási technikákat átadják egymásnak.
A kutatók ezáltal mérnöki szempontból is bebizonyították, hogy a balsafából készült tutaj segítségével nagyon is lehetséges volt az andoki és mexikói civilizáció közötti kereskedelem. Az elemzések azt mutatták, hogy a hajó 10-30 tonnás hordképessége megegyezik az Egyesült Államok északkeleti részén található Erie-csatornán közlekedő bárkákéval.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Kádár
- Kádárné Tamáska Mária, az „öreg” felesége
- Negyven éve mutatták be az István, a királyt
- Megfigyelések egy tűrtté vált sportágról: a rögbi meghonosodása Magyarországon
- „Akarom, tudd, mi a fene van velem” – Tamáska Mária, az „öreg” felesége
- „Akarom, tudd, mi a fene van velem” – Tamáska Mária, az „öreg” felesége
- Szerelem az illegális kommunista mozgalomban: Kádár János és az ő Piroskája
- Mit keresett Fidel Castro 1972-ben Budapesten?
- Mit keresett a Szent Korona Amerikában?
- Kádár Jánossal is találkozott Fidel Castro jobbkeze, „Commandante” Che Guevara
- A lettek döntő többsége a függetlenségre szavazott 1991-ben tegnap
- Hollywood szinte összes díját begyűjtötte Audrey Hepburn tegnap
- Maiszúr tigrise sem tudott ellenállni a brit hódításnak Indiában tegnap
- Különutas politikája miatt romlott meg Tito viszonya Moszkvával tegnap
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst 2024.05.03.
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető 2024.05.03.
- Az Eufrátesztől a Magyar Királyságig tartott a kétszer is trónra ültetett II. Mehmed birodalma 2024.05.03.
- Börtönbe zárták a Mediciek a politikatudomány megteremtőjét, Machiavellit 2024.05.03.