2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Hitlerizálták a brit történelemoktatást

2006. január 6. 14:30

A brit nemzeti tanterv kidolgozásáért felelős nem kormányzati köztestület állásfoglalása szerint Angliában a történelemoktatás beszűkült, s megszállta Hitler.

Történelmi torzkép: Hitler és a Henrikek

Matussek a királynőnél
Német iskolák az angol előítéletek ellen
Az angol iskolások alig tudnak Normandiáról
Drámai adatok a történelem szakos hallgatókról
Nem sokat tanultunk a 20. századi Európa történetéből
1956 olykor elsikkad az iskolákban
Viták a kibővített tananyagról az Egyesült Államokban
Közös történelemkönyvet írtak a kelet-ázsiai országok
Történelem vizsga: elégtelen
A brit tanügyi hatóság (Qualifications and Curriculum Authority) felmérése szerint ugyanakkora súlyt kap az angol középiskolai oktatásban Hitler és a náci Németország, mint az egész angol és világtörténelem együttvéve. A brit történelemtanításban a hitleri Németországgal valójában csupán a Tudor-királyok szállhatnak versenybe, nem csoda - áll a jelentésben - ha az angol középiskolások csak Hitlerről és a Henrikekről tudnak valamit.

Thomas Matussek, londoni német nagykövet szerint az angol történelemtanárok "Hitler-megszállottak" lettek. A diákok négyötöde emiatt aztán a náci Németország történetét választja középiskolai tanulmányainak végén, míg a hidegháborúról, a berlini falról vagy Németország újraegyesítéséről alig tanulnak valamit.

Erre persze a média is rásegít: Nagy-Britanniában már nem kelt különösebb feltűnést, ha egy-egy német-angol mérkőzés kapcsán Blitzkrieg-ről vagy német tankokról van szó. A politikai sárdobálásban is valódi aduásznak számít, ha Hitlerrel sikerül összemérni a politikai ellenfelet.

A történelem tanterv megreformálásáért küzdő szervezet (Historical Association Curriculum) elnöke, Chris McGovern elmondta: az angol diákok gyakran azt sem tudják ki volt Nelson admirális, vagy hogy melyik király egyesítette Skócia és Anglia trónját. A brit történelemtanítás jobbára a rabszolgaságról szóló leckével azonosítja a feketék múltját, s ezzel a multietnikus múlt jelentősségét, az angliai kisebbségek brit történelemben betöltött helyét és szerepét is megkérdőjelezi.

Károly herceg már többször a nyilvánossághoz fordult a történelmi tudat torzításai miatt. Anglia egyik legnépszerűbb történésze, Simon Schama pedig kijelentette, hogy legjobb lenne, ha ilyen áron egyáltalán nem tanítanának történelmet a középiskolákban.

A brit tanügyi hatóság legutóbb kidolgozott egy Németország megosztottságától az egyesítésig (1945-1990) című oktatási modult is [How Germany moved from division to unity (1945-2000)], hogy az angol 11 és 14 év közti diákok megalapozottabb képet kapjanak a huszadik századi német múltról.

Ön szerint mit kéne tanulni a történelemórán Németország huszadik századi múltjáról? Itt írja meg nekünk!

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár