Hitlerizálták a brit történelemoktatást
2006. január 6. 14:30
A brit nemzeti tanterv kidolgozásáért felelős nem kormányzati köztestület állásfoglalása szerint Angliában a történelemoktatás beszűkült, s megszállta Hitler.
Történelmi torzkép: Hitler és a Henrikek
Qualifications and Curriculum Authority) felmérése szerint ugyanakkora súlyt kap az angol középiskolai oktatásban Hitler és a náci Németország, mint az egész angol és világtörténelem együttvéve. A brit történelemtanításban a hitleri Németországgal valójában csupán a Tudor-királyok szállhatnak versenybe, nem csoda - áll a jelentésben - ha az angol középiskolások csak Hitlerről és a Henrikekről tudnak valamit.
Thomas Matussek, londoni német nagykövet szerint az angol történelemtanárok "Hitler-megszállottak" lettek. A diákok négyötöde emiatt aztán a náci Németország történetét választja középiskolai tanulmányainak végén, míg a hidegháborúról, a berlini falról vagy Németország újraegyesítéséről alig tanulnak valamit.
Erre persze a média is rásegít: Nagy-Britanniában már nem kelt különösebb feltűnést, ha egy-egy német-angol mérkőzés kapcsán Blitzkrieg-ről vagy német tankokról van szó. A politikai sárdobálásban is valódi aduásznak számít, ha Hitlerrel sikerül összemérni a politikai ellenfelet.
A történelem tanterv megreformálásáért küzdő szervezet (Historical Association Curriculum) elnöke, Chris McGovern elmondta: az angol diákok gyakran azt sem tudják ki volt Nelson admirális, vagy hogy melyik király egyesítette Skócia és Anglia trónját. A brit történelemtanítás jobbára a rabszolgaságról szóló leckével azonosítja a feketék múltját, s ezzel a multietnikus múlt jelentősségét, az angliai kisebbségek brit történelemben betöltött helyét és szerepét is megkérdőjelezi.
Károly herceg már többször a nyilvánossághoz fordult a történelmi tudat torzításai miatt. Anglia egyik legnépszerűbb történésze, Simon Schama pedig kijelentette, hogy legjobb lenne, ha ilyen áron egyáltalán nem tanítanának történelmet a középiskolákban.
A brit tanügyi hatóság legutóbb kidolgozott egy Németország megosztottságától az egyesítésig (1945-1990) című oktatási modult is [How Germany moved from division to unity (1945-2000)], hogy az angol 11 és 14 év közti diákok megalapozottabb képet kapjanak a huszadik századi német múltról.
Ön szerint mit kéne tanulni a történelemórán Németország huszadik századi múltjáról? Itt írja meg nekünk!
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap