75 éve repülte körül a földet a Graf Zeppelin
2004. augusztus 16. 15:04
Hugo Eckener (1868-1954) legbecsvágyóbb terve az volt, hogy az 1917-ben elhunyt feltaláló és cégalapító, gróf Ferdinand Zeppelin utódaként léghajóval körülrepülje a Földet és ezzel bebizonyítsa, hogy a léghajó fölényben van a repülőgéppel szemben: 1929. augusztus 15-én Friedrichshafenban emelkedett a levegőbe a Graf Zeppelin, hogy körülrepülje a Földet.
A vállalkozáshoz maga Eckener állott a 236 méter hosszú, 30, 5 méter széles `ezüst szivar` parancsnoki hídjára. A léghajót öt, egyenként 530 lóerős Maybach-motor hajtotta. Már az első leszállásig, Tokióig négy nap alatt megtett 11 ezer kilométeres útszakasz is bámulatba ejtette a világot - írta `Vendégként a Zeppelinen` című könyvében Barbara Waibel történész.
A japánok lelkes fogadtatásban részesítették a `mennyei járművet`. Repülőgépek rajai röpdösték körül, hogy minden oldalról lefényképezzék, az utcákon és a háztetőkön emberek ezrei integettek, egyszerre megszólaló hajókürtök, autódudák és gyári szirénák koncerteztek.
1929. augusztus 27-én Los Angelesbe érkezett a `Graf Zeppelin`. Következő leszállása előtt, New Yorkban több tiszteletkört tett a Szabadságszobornál és Hoover elnök is fogadta Eckenert.
Az utasok nem unatkoztak a léghajó gondolájában. Otto Manz főszakács minden nap díszebédet varázsolt asztalaikra, étkezések után pedig a bárban hallgathatták a zongoristákat.
A világkörüli út pénzügyi kockázatot jelentett Eckenernek. A léghajózás születési éve, 1900 óta lelkesítette ugyan az embereket, de nem feltétlenül a német kormányokat is, így állami támogatásra nem számíthatott. Az út költségeinek nagy részét ezért a híres amerikai lapkiadó, Randolph Hearst vállalta magára. Eckner viszont nem volt képes teljejesíteni Hearstnek azt a kívánságát, hogy monopóliumot élvezhessen a léghajóról küldött tudósítások terén, mivel a `Graf Zeppelin` a német nép adományaiból épült és ezért német újságírók is részt vehettek az utazáson.
A `Graf Zeppelin` nem csak a húsznapos világ körüli út miatt mondható a világ legsikeresebb léghahójának. Később látványos Északi-sarki útjával került a lapok címoldalára és egy ideig rendszeres járatként közlekedett Dél-Amerikába. A náci rezsim utasítására azután 1940-ben a Majna-Frankfurt-i repülőtérről roncstelepre szállították valamennyi `óriás szivart`, mivel a `Hindenburg` 1937 évi katasztrófájával leáldozott a hangtalan repülések korszaka. A `Hindenburg` ugyanis Lakehurst-i leszállása közben eddig ismeretlen okból kigyulladt és felrobbant.
A Zeppelin-mítosz azonban újjászületett. A Boden-tavon 2001 óta három, egyenként 75 méter hosszú léghajó épült, amelyek turistákat szállítanak sétautakra. Egy Zeppelint eladtak Japánnak és a léghajó a tervek szerint ugyanazon az úton repül a Távol-Keletre, mint annak idején a `Graf Zeppelin` - egy különbséggel azonban: a sokkal kisebb NT (új technológiájú) Zeppelinnek legalább egy tucat közbenső leszállásra lesz szüksége az út megtételéhez.
(MTI Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
15. A középkori magyar királyság megteremtése
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Valószínűtlen, hogy csúf külsejű lett volna Könyves Kálmán
- A fogadalmat tett Szent Margit az első férjjelöltjét, a lengyel királyt látni sem óhajtotta
- Férje halála után számos megaláztatást kellett elviselnie Árpád-házi Szent Erzsébetnek
- 10 érdekesség az Árpád-házi királylányokról
- A legenda szerint a tatárdúlástól is imával mentette meg Lengyelországot az aszkéta életű Árpád-házi Szent Kinga
- Nem talált kiutat királysága és alattvalói érdekellentéteiből IV. László
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Öt trónkövetelő, akinek valóban volt esélye a magyar korona megszerzésére
- Harcokkal és törvényekkel fektette le Szent István az évezredes magyar államiság alapjait
- Juan Diego lett az első indián szent, neki jelent meg a Guadalupe-i Szűzanya tegnap
- 10 tény az ördögűzésről tegnap
- Elviselhetetlen fájdalommal járt a foghúzás az érzéstelenítés feltalálása előtt tegnap
- Magyar forradalom a svéd források tükrében tegnap
- Jeruzsálembe is eljutott a világjáró viking király tegnap
- Légy része a Múlt-kor történelmi magazin csapatának! tegnap
- Betegen állt ki utolsó meccsére a bokszlegenda, Muhammad Ali tegnap
- Három napot töltöttek az égitesten az utolsó holdutazás űrhajósai tegnap