A katonai repülés egykori fellegvára: repülőtér az Alpokalján
2007. február 16. 13:15
Szombathelyen volt a magyar katonai repülés legjelentősebb fellegvára, ahol hosszabb-rövidebb ideig minden jelentősebb pilóta megfordult.
Korábban
Pilótaképzés a lovassági gyakorlótéren
Létesítési parancs, 1915 |
Az Osztrák-Magyar Monarchia hadvezetése viszonylag korán, már 1910-ben felismerte a motoros repülőgépekben rejlő lehetőségeket, de komoly késéssel csak 1912-ben határozta el a repülőgépek minden mást megelőző fejlesztését. Az első magyarországi repülőtér - az újvidéki - 1913 májusi létrehozását követően a repülés népszerűsítésére és megismertetésére széleskörű kampány indult, amelynek keretében a Magyar Aero Szövetség versenysorozatot szervezett. Ennek egyik állomásaként már 1913 októberében bemutatót tartottak Szombathelyen.
A repülőtér története azonban ténylegesen 1915. május 9-ével kezdődött, amikor a hadügyi kormányzat - Olaszország váratlan hadba lépése miatt - elrendelte a 4. repülő pótszázad ide helyezését. Az egységet az ún. Nagymezőre, a várostól nem messze található volt lovassági gyakorlótérre telepítették. A század parancsnoka egy, már komoly harci tapasztalatokkal is rendelkező tábori pilóta, Oswald Róbert százados volt.
A lovassági gyakorlótér szélén azonnal megkezdték egy kétszáz fős barakk és az ideiglenes hangárok felépítését, az áttelepülés és az ideiglenes berendezkedés költségei több mint 100 ezer koronára rúgtak. Az ezt követő folyamatos fejlesztések eredményeként már a végleges betonhangárok, szerelőműhelyek és raktárak is megépültek, de szintén ekkora készült el a még ma is használható bekötőút. A fennmaradt dokumentumok szerint a munkálatok elvégzésére helyi vállalkozók kaptak megbízást.
Az első időszakban az egység létszáma 80 fő körül lehetett, ami aztán az évek során jó 200 főre duzzadt. A pótszázad fő feladata az alapfokú pilótaképzés, vagyis a kezdő pilóták oktatása volt. Eleinte öt majd a kétkormányos gépek megjelentével hét fő kiképzésére volt lehetőség havonta.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Egyesült Államok
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony
- 10 meglepő tény a vasút történetéből
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap