VIII. Henrik kedvenc csatahajóját nem sikerült rekonstruálni
2005. október 28. 12:00
Lezárult az a leletmentő akció, amelynek fő célkitűzése VIII. Henrik egykori zászlóshajója orrának és horgonyának a felszínre hozatala volt.
Korábban
Két évvel ezelőtt kezdődtek azok a nagyszabású régészeti munkálatok, amelyek a napokban vezettek eredményre. Nemrégen adtunk hírt a nevezetes roncs orrszobrának megtalálásáról, emellett azonban számos kincs került a kutatók birtokába. Az összesen mintegy négyszáz leletből álló együttes kétszáz darabja feltehetően Tudor-korabeli. Pénzérmék, csatok, különböző fegyverzet maradványok segítenek további ismereteket szerezni a korszak Angliájáról.
Kiemelt maradványok: a hajóorr és a horgony |
Több tízmillió fontot emésztene fel azonban minden olyan művelet, amely - immár a teljességre törekedve - a roncs még víz alatt lévő maradványait próbálná kiásni. John Lippiett, az 1979-ben alapított Mary Rose Alapítvány (Mary Rose Trust)vezetője ezért így nyilatkozott: "Ez egy igen sérülékeny terület és nekünk meg kell védenünk. Meg fogjuk állítani a halászokat, nehogy hozzáférjenek".
Eredeti pompájában |
S ha mindez igaz, néhány éven belül bárki megcsodálhatja a roncs teljes keresztmetszetét a Portsmouth-i Történeti Hajógyár kiállításán, ahol a hajótörzs már régóta látható. A dolog pikantériája abban rejlik, hogy a tudósok mindezek ellenére sem tudják pontosan rekonstruálni VIII. Henrik kedvenc csatahajójának orrát. A többszáz éves maradványok állapota a körülményekhez képest ugyan kiválónak nevezhető, a tökéletes képi felelevenítéshez azonban kevés. Az első festmény, amely megörökítette a hajót, szintén csak 1547-ből való, vagyis a tragikus süllyedés után két évvel keletkezett - olvasható a BBC internetes oldalán.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Különleges kincseket hagytak az utókorra Európa bronzkori kereskedői 14:20
- Előnyei mellett számos hátránnyal járt az Asszuáni-gát megépítése 09:05
- Életének tíz évét áldozta Mozart műveinek rendezésére Ludwig Ritter von Köchel tegnap
- Lincolnék ellentmondásos házassága tegnap
- Egy verekedésnek köszönhette jellegzetes mosolyát Humphrey Bogart tegnap
- Halaszhatatlan üzleti tárgyalás miatt nem szállt fel a Titanicra a drótnélküli távíró feltalálója, Guglielmo Marconi tegnap
- Gyanús körülmények között hunyt el az utolsó Árpád-házi király tegnap
- Raszputyin a sátán szolgája tegnap