Verne-rajongó édesanyja inspirálta a helikopter atyját
2022. október 26. 17:09 MTI
Ötven éve, 1972. október 26-án halt meg Igor Sikorsky repülőgép-tervező, a helikopter atyja.
Korábban
Igor Sikorsky az akkor az Orosz Birodalomhoz tartozó Kijevben látta meg a napvilágot 1889. május 25-én. Anyja rajongott Leonardo da Vinciért és Verne regényeiért, innen fakadt Sikorsky olthatatlan érdeklődése a kalandok és a találmányok iránt.
Tizenhét évesen döntötte el, hogy tervezéssel akar foglalkozni, ezért félbehagyta az Orosz Tengerészeti Akadémián folytatott tanulmányait. Két szemesztert végzett el a műegyetemen, amikor németországi útja során megismerte a Wright fivérek repülőgép-építési eredményeit, s ahogy később írta: „huszonnégy óra leforgása alatt elhatároztam, hogy kizárólag a repülésnek szentelem az életemet”.
Párizsba utazott, amely akkoriban a repülési kísérletek központjának számított, és testvére anyagi segítségével kísérletekbe kezdett. 1909-ben készült el első kétüléses gépével, de az S–5 kényszerleszállásra kényszerült.
A kudarcból okult, megszületett a fejében egy olyan gép terve, amely akkor is képes folytatni a repülést, ha az egyik motorja felmondta a szolgálatot. Következő gépe, az S–6 1912-ben megnyerte az orosz hadsereg által rendezett moszkvai repülőgép-kiállítás fődíját. 1913-ban ő építette Oroszországban az első négymotoros repülőgépet, a Russzkij Vityazt, amelynek fesztávolsága a 30 métert is elérte. A típust az első világháborúban bombázásra használták, és a tervező megkapta érte a Vlagyimir-érdemrendet.
A Russzkij Vityaz repülőgép
Mivel Sikorsky a háború utáni Európában, különösen a polgárháború pusztította Oroszországban nem látta biztosítottnak jövőjét, 1919-ben kivándorolt az Egyesült Államokba. Kezdetben tanítóként, előadóként kereste a kenyerét, miközben kapcsolatokat keresett a repülés szakembereivel. 1923-ban megalapította a Sikorsky Aero Engineering Corporation repülőgépgyárat, a kezdőtőke jelentős részét orosz emigráns tisztek és Szergej Rahmanyinov, az ekkor már Amerikában élő zeneszerző, zongoraművész biztosította.
Első tesztrepülőjét összetörte, a vonakodó támogatókat mégis sikerült rábeszélnie egy újabb befektetésre. Ekkor alkotta meg a híres S–29-et, amely 14 személyt tudott szállítani. 1929-ben gyárát megvásárolta a United Technologies Corporation, ettől kezdve cége Sikorsky Aircraft néven működött tovább. Itt tervezett először négymotoros hidroplánt, az S–42-őt a Pan American Airways számára.
A tervező 1939-ben lett világhírű, amikor megalkotta az első nagyteljesítményű, 75 lóerős Vought-Sikorsky-300-as helikoptert, amely polgári és katonai célokra is alkalmas volt. A helyből felszálló gépet ugyan nem ő találta fel, de ő alakította át biztonságosan repülő eszközzé, a VS–300 rotorkonfigurációját mind a mai napig alkalmazzák.
Sikorsky (j) az R–4, az első sorozatgyártásba került helikopter fedélzetén
Az egyik faroklégcsavar a főrotor nyomatékát egyenlíti ki, és a gép irányban tartását, kormányzását segíti, a függőleges tengelyen forgó faroklégcsavar pedig a gép vízszintes stabilitását biztosítja. Az első nagyobb szériában gyártott helikopter 1942-től az R–4-es – a VS–300 továbbfejlesztett változata – volt. A Sikorsky Aircraft Corporation mind a mai napig a világ vezető helikoptergyártó cégei közé tartozik.
Igor Sikorsky, akinek arcképe 1953-ban a Time magazin címlapján szerepelt, 1972. október 26-án halt meg a Connecticut állambeli Eastonban. Sikorsky és a szovjet repülőgép-konstruktőr Andrej Tupoljev életéről 1979-ben készült szovjet film, Amerikában hidat neveztek el róla, Kijevben utca, egyetem és az ukrán főváros egyik repülőtere viseli nevét.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Az öntörvényű Garibaldit két magyar bajtársa is segítette a szicíliai partraszállásában
- Újjáélesztette a hazai szabadkőművességet a „dualizmus kultúrpápája”
- Egyedülálló módon megbecsülte gyárának alkalmazottait Ganz Ábrahám
- Elismert régész és szabadkőműves is volt a "dualizmus kultúrpápája"
- A fogságból is megszökött a magyar statisztika atyja, Keleti Károly
- Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor
- Sokallta Bosznia megszállásának költségeit, ezért lemondott a miniszterségről Széll Kálmán
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egy „második kiegyezés” juttatta hatalomba a Generálist és mamelukjait
- Ősszel nyílik meg a Néprajzi Múzeum új állandó kiállítása 11:20
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata 09:50
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet 09:05
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc tegnap
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla tegnap
- Megfejtették a papírusztekercsek tartalmát, melyből kiderült, hol temették el Platónt tegnap
- Az 1848–49-es forradalom és szabadságharchoz kapcsolódó emlékhelyeket keresnek tegnap
- A húsvéti felkelés az első lépést jelentette az ír függetlenség felé tegnap