2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Mit keresett négy éven át a föld alatt egy 1974-es Ferrari?

2018. október 2. 08:11 Múlt-kor

1978 februárjában néhány gyermek Los Angeles West Athens nevű negyedében játszott az egyik ház mögött. A sárban dagonyázva észrevették, hogy közvetlenül a földfelszín alatt valami kemény található, amelyről lekaparva a földfelszínt láthatóvá vált, hogy egy autó teteje az. Leintették az egyik járőrt, és megmutatták neki, mit találtak. Joe Sabas és Dennis Carroll őrmesterek úgy döntöttek, hogy összeállítanak egy csapatot, és kiássák az autót, szól a legenda.

Néhány órával később a rendőrök egy markológéppel és néhány munkással tértek vissza a helyszínre, és elkezdték eltávolítani a kocsiról a több tonnányi földet. Alapos munkát végeztek, és végül egy álomszép 1974-es Dino 264 GTS Ferrari tárult a szemük elé, amely akkoriban körülbelül 22 ezer dollárt ért, ami ma 110 ezer dollárnak, vagyis megközelítőleg 30 millió forintnak felel meg. Caroll azonnal letakarította a szélvédőt, és benézett, hátha találnak valamilyen emberi maradványt, esetleg csempészárut, ám egyikre sem leltek. Néhány akta átnézése után kiderült, hogy négy évvel korábban jelentették be az autó ellopását.

A különös felfedezés azon nyomban összeesküvés-elméletek és fantáziadús elméletek tucatjait hívta életre. Az egyik legelterjedtebb hipotézis az elásott kocsit egy korabeli celeb, Sandra West temetésével kötötte össze. A nő egy évvel a felfedezést megelőzően hunyt el véletlen gyógyszertúladagolás következtében Beverley Hillsben. Utolsó kívánsága az volt, hogy férje mellé temessék el egy Ferrariban, ám ez nem az az autó volt.

Na der akkor kié lehetett az eltemetett Dino? Miért földelték el? És hogyan lopták el? A Los Angeles Times csupán azt tudta kideríteni, hogy a sportautót egy Alhambrában élő vízvezetékszerelő, bizonyos Rosendo Cruz szerezte meg 1974 októberében, mielőtt két hónappal később ellopták volna. Sokáig nem lehetett semmit sem tudni az autó hollétéről vagy a nyomozásról, egészen 1986-ig, amikor az AutoWeek egyik újságírója, Greg Sharp kutatásának köszönhetően további részletek kerültek nyilvánosságra.

Sharp nyomozása szerint Cruz a feleségének vette a Hollywood Sports Cars nevű autókereskedésben a sportautót születésnapi ajándékként. Alig futott 500 mérföldet, amikor elközelgett 1974. december 7-ének estéje, amely a pár házassági évfordulója is volt egyben. Elmentek egy étterembe vacsorázni, Cruz azonban nem kívánta a csillogó szemű parkoló inas kezébe pottyantani a vadiúj autó slusszkulcsát, így inkább az utcán hagyta a Dinót. Meg is lett a döntés eredménye: mire a romantikus vacsora után visszatértek a parkolóba, a Ferrarinak hűlt helye volt.

A rendőrség az eseményt lopásként könyvelte el. A Farmers Insurance biztosítási csoport ennek megfelelően ki is fizette a gépkocsi teljes vételárát. Ez azt is jelentette, hogy mikor négy évvel később a Ferrari előbukkant a Los Angeles-i ház kertjéből, a jogos tulajdonos már a biztosító volt, amely felkészült a potenciális vásárlók növekvő érdeklődésére. Az egyik újságíró, Priscilla Painton cikke szerint a jobb oldali hátsó lámpa feletti apró lyuktól eltekintve az autó meglepően jó állapotú volt. Ugyanakkor ez az állítás nem volt teljesen helyénvaló, ugyanis az autó siralmasan festett.

A 21 rétegben lefestett luxuskocsi számos helyen indult rozsdásodásnak, elegáns bőrhuzatait is több tucatnyi helyen díszítették lyukak. Az egyik biztosítási szakértő szerint annyira gyászos volt a helyzet, hogy nem is érte meg helyreállítani az eredeti állapotot. Így a biztosító árverésre bocsátotta az autót. A raktárban porosodó csodáért csupán 5 és 9 ezer dollár közötti ajánlatok érkeztek.

A történet kezdett kikopni az emlékezetből, amikor 2012-ben Mike Spinelli újra előásta a históriát. Miután megjelent a cikke, felhívta őt egy Brad Howard nevű férfi, és azt állította, hogy az autó 1978 óta a tulajdonában van. Howard elmagyarázta, hogy a Dinót egy üzletembertől szerezte meg, aki végül megvásárolta az árverésen, ám hamar túladott rajta, belátva, hogy nem sok bevételt fog termelni a rozsdás jármű. Howard azonban úgy okoskodott, igaz, hogy az autó négy éven át a föld alatt volt, ám ezekben az években Kalifornia ezen vidékét súlyos aszály sújtotta, így a föld felső rétegeiben sem sok nedvesség maradhatott, amely maradandóan súlyos kárt tehetne az autóban. Végül igaza lett, Giuseppe Cappalonga tehetséges helyi szerelőnek végül viszonylag kevés költség fejében sikerült életet lehelnie az autóba. 40 évvel később, vagyis 2018-ban is működőképes az autó, amely zöld színt kapott és a sokatmondó „DIG UP” rendszámmal rója az utakat.

Ám nem Howard volt az egyetlen személy, aki felkereste Spinellit a cikk megjelenését követően. Az akkor már nyugdíjazott Carroll őrmester szintén felvette vele a kapcsolatot, és elmagyarázta, miért lopták el az autót, és hogy kötött ki a föld alatt. Kiderült, hogy a Los Angeles Times értesüléseivel ellentétesen a rendőrséget nem gyermekek értesítették. Ez a hamisított részlet csupán a rendőrség informátorát védte, aki végül elvezette a kopókat a hátsó kertbe, és aki elmondta, nem ellopták az autót, csupán Cruz biztosítási csalásáról van szó.

Caroll szerint a tolvajoknak fizettek azért, hogy ellopják az autót, és darabokra szedjék, ám ehelyett egyszerűen elásták abban a reményben, hogy egyszer majd visszatérhetnek hozzá. A járőr Hófehérke és a vadász történetéhez hasonlította az esetet, ugyanis a tolvajoknak nem volt szívük egy ilyen gyönyörű autót darabokra szedve értékesíteni, így inkább eltemették, aminek köszönhetően ma is működőképes. (A hollywoodi körítés helyett valószínűbb, hogy a bűnözőket nem a luxuskocsi fénye hatotta meg, hanem így próbáltak meg még több bevételre szert tenni.) Ami a tolvajokat illeti a rendőr szerint sohasem találták meg őket, az ügy megoldatlan maradt. Hogy ki volt a rejtélyes informátor, azt sem lesz belátható időn belül nyilvános.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Az ominózus étteremCsupán egy "kis" lyukA Ferrari mai állapota

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár