Így robogott velünk az úttörővonat
2015. augusztus 19. 15:08
Rajk László belügyminiszter 1946-ban betiltotta az összes ifjúsági szervezetet, amelyeknek a helyét az Úttörőszövetség vette át. Szovjet mintára Magyarországon, Csillebércen is létrehozták az ún. Úttörő Köztársaságot, és hamarosan - nemzetközi példa nyomán - egy úttörővasút megépítésének terve is felmerült. Bár a vasút lehetséges helyszíneként eredetileg a Népliget, valamint a Margitsziget is szóba került, 1948 áprilisában végül, részben az Úttörő Köztársaság könnyebb megközelíthetősége érdekében, a budai hegyekben fektették le az első síneket. Az első szakaszt 1948. július 31-én Gerő Ernő közelekedési miniszter adta át, és aznap többek között Kádár János és Rákosi Mátyás is a kocsikban utazott. A Fortepan összeállításával emlékezünk meg arról, hogy hatvanöt éve, 1950. augusztus 19-én adták át teljes hosszában a budapesti, Széchenyi-hegyi Úttörővasutat, mai nevén Gyermekvasutat.
Korábban
Amikor az úttörőknek még Rákosit kellett éltetni
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Ősszel nyílik meg a Néprajzi Múzeum új állandó kiállítása 11:20
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata 09:50
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet 09:05
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc tegnap
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla tegnap
- Megfejtették a papírusztekercsek tartalmát, melyből kiderült, hol temették el Platónt tegnap
- Az 1848–49-es forradalom és szabadságharchoz kapcsolódó emlékhelyeket keresnek tegnap
- A húsvéti felkelés az első lépést jelentette az ír függetlenség felé tegnap