Hosszú időre feledésbe merültek az Európa műkincseit megmentő szövetséges kommandó érdemei
2021. április 10. 13:35 Hajdu T. Tibor
Korábban
Nem minden alapot nélkülöző félelem
Vezérüket követve a náci elit számos tagja vált lelkes műgyűjtővé, élükön a rezsim második legbefolyásosabb emberével, Hermann Göringgel. A műkincsvadászat terén a hatalom- és élvhajhász birodalmi marsall komoly konkurenciát jelentett Adolf Hitlernek. Ügynökei olyan jól végezték a begyűjtő munkát, hogy a Luftwaffe vezér kollekciója már 1938-ban túlszárnyalta a Führerét.
„Régebben egyszerűen csak fosztogatásnak nevezték, de ma már sokkal kifinomultabb nevekkel illetik a dolgokat. Ugyanakkor én kijelentem, hogy mindent kifosztok, és mindent viszek, amit látok!” – vallott színt egy ízben nagy plénum előtt Göring. Ezt az egyenes beszédet nehéz volt nem úgy értelmezni, aminek ő is szánta: a nácik korlátlan igényt tartanak Európa mozdítható műkincseire.
Az Alfred Rosenberg vezetésével kifejezetten erre a célra létrehozott Einsatzstab (műveleti csoport) már 1940 októberétől tevékeny gyűjtögetésbe kezdett az elfoglalt területeken. „Módszeresen átkutattunk minden raktárt, valamint a szökevény zsidó emigránsok művészeti javainak titkos rejtekhelyeit. Az állományomba tartozó művészettörténészek tudományos szempontok szerint osztályozták a teljes művészeti anyagot. Hamarosan végzünk a munkával, és az átfogó katalógust rövidesen megküldöm Önnek!” – áll Rosenberg 1941 márciusában Hitlerhez írott levelében.
Bár a bécsi Képzőművészeti Akadémiára nem jutott be, Hitler soha nem vesztette el vonzalmát a festészet és a művészetek iránt, így hatalomra kerülve szorgalmasan gyarapíthatta gyűjteményét. Nagyra törő világuralmi tervei mellett a náci diktátor egy grandiózus művészeti múzeum megteremtéséről álmodozott.
A germán faj magasabbrendűségét hirdető „Führermuseum” helyét szülővárosában, Linzben jelölte ki. A múzeum anyagának – amelynek gerincét magángyűjteménye adta – összegyűjtését a drezdai Művészeti Galéria igazgatójára, Dr. Hans Posséra bízta. A művészettörténész tevékenysége csak a német területekre korlátozódott, a külföldi műkincseket a Rosenberg-kommandónak kellett felkutatnia és begyűjtenie.
A műalkotások tekintetében a Harmadik Birodalom vezetői azonban rendkívül „finnyásnak” bizonyultak, mélyen megvetették a XX. századi modern művészeti irányzatokat, így Picasso, Kandinszkij, Matisse, Cézanne, Chagall és Van Gogh műveit is. Az utált és „elfajzottnak” nevezett műremekek egy része (több ezer festmény, rajz és szobor) hamuvá égett egy propagandisztikus célokat szolgáló, berlini náci rendezvényen, a többit pedig a műkincspiacon értékesítették.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2013
- Shakespeare elveszett világa
- Bájitalok a régmúltból
- Grace Kelly és Rainier: monarchia á la Hollywood
- Che Guevara Hollywoodban és a vasfüggöny mögött
- Domján Edit-Szécsi Pál: egy szerelem tíz hónapja
- Magyar űrhajósok a zűrben
- A Tenkes kapitánya
- Garibaldi magyar parancsnoka
- Az évszázad magyar műkincsrablása
- A Budapest arculatát is meghatározó norvég építészre emlékeztek 11:20
- Orvosnak tanult, de az írói pályán vitte sikerre Németh László 09:50
- Nehezen birkóztak meg a hatóságok San Francisco egyik legnagyobb természeti katasztrófájával 09:05
- Kiátkozás és birodalmi átok: Luthert semmi sem tántorította el reformszándékaitól tegnap
- Halálos ágyán esküdött I. József a feleségének, hogy felhagy a hűtlenséggel, ha túléli a himlőt tegnap
- Alig volt olyan időszak az Akropolisz történetében, amikor nem fenyegette pusztulás tegnap
- Október 9-én kezdődik a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál tegnap
- Bemutatták a Magyarország 365 fotópályázat albumát tegnap