Horogkereszt a Korán felett – muszlimok Hitler szolgálatában I. rész
2015. szeptember 15. 15:15
Korábban
Akikre nem vonatkozott a faji diszkrimináció
A második világháború során aztán a németek ismét felismerték az iszlám világ stratégiai jelentőségét. Az iszlám propagandaeszközként való tudatos kezelésének szükségességét elsőként Eberhard von Stohrer egykori kairói német nagykövet vetette fel 1941 végén írt jegyzékben. Stohrer javasolta, hogy indítsanak egy „széleskörű iszlám programot”, amelynek keretében egy kiadhatnának egy közleményt a „Harmadik Birodalom iszlámmal szemben tanúsított általános hozzáállásáról”. A német külügyminisztérium 1941 utolsó hetei és 1942 vége között meg is alkotta a programot, amelynek szerves része volt a tekintélyes muszlim vezetők, többek között az 1941 végén a Berlinbe érkező jeruzsálemi főmufti, Hadzs Amin al-Huszeini bevonása. A program betetőzéseként 1942. december 18-án Berlinben felállították a Központi Iszlám Intézetet, amelynek kulcsszerepe volt a náci propaganda muszlim világban való elterjesztésében. A hivatalos náci pártlap, a Völkischer Beobachter hatalmas szalagcímmel hirdette: „A háború elhozhatja az iszlám függetlenségét!”
A németek tudatosan az iszlámra, mint vallásra hivatkoztak, mivel szerették volna elkerülni, hogy a muszlim népcsoportok az etnikai elv alapján nemzeti függetlenséget követeljenek, ráadásul ezzel hatékonyan meg lehetett szólítani vallási értelemben egységes, etnikailag, nyelvileg és szociálisan azonban heterogén néptömegeket. A németeknek a faji előítéletek sem okoztak akadályt: a faji diszkrimináció alól a törökök, az irániak és az arabok már a 30-as évektől kezdve mentesültek, és a németek a háború alatt ezt a „toleráns” magatartást a balkáni muszlim és a szovjetunióbeli türk népcsoportokra is kiterjesztették.
Észak-Afrikában a német tisztek már 1941-től kezdve elkezdték terjeszteni a Der Islam (Az iszlám) című kiadványt, hogy ennek segítségével a katonák elsajátíthassák a muszlimokkal szembeni helyes viselkedési formulákat. Bár a németek megpróbálták maguk mellé állítani a terület legfőbb vallási méltóságait, főként a szufi rendhez tartozó sejkeket, a líbiai területeken épp az egyik legfontosabb szufi rend, a Szanuszi küzdött a legelszántabban az olasz gyarmati hatóságokat ellen, és harcolt Montgomery hadserege mellett. Berlin muszlimok felszabadításával és az iszlám védelmezésével kapcsolatban hangoztatott szólamai azonban éles ellentétben álltak az észak-afrikai területeken végzett pusztítással, így végül a németeknek nem sikerült életre hívni egy erős, tengelyhatalmak mellett kiálló muszlim mozgalmat.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

nyár
Múlt-kor magazin 2020
- Agyagból készült a legősibb és legnagyobb maja építmény
- Főszerkesztői köszöntő
- Az erotika stílusa: Josephine Baker
- A kis magyar–osztrák háború és következményei
- Beilleszkedési kényszerpályán a délvidéki magyarság
- Erdélyi életstratégiák Trianon után
- A kárpátaljai magyarság megszállás alatt
- A felvidéki vármegyék és Csehszlovákia létrejötte
- Erdélyi fatányéros orosz jazzel
- Véres, kegyetlen és a végsőkig hierarchikus társadalomban éltek az aztékok 18:05
- „A kémkedést még talán el lehetne viselni, ha tisztességes emberek végeznék.” 15:00
- Amikor a Hősök terén szólalt fel a magyar nép Ceaușescu őrült tervezete ellen 11:50
- Minden értelemben kimagaslott kortársai közül a kegyes lovagkirály, I. László 08:55
- A casus belli, amely Magyarországot a II. világháborúba sodorta tegnap
- Mennyei manna tartotta életben Nyugat-Berlin szovjet blokád alatt sínylődő lakóit tegnap
- Bosszúszomjas társai gyilkolták meg Pizarrót, az Újvilág aranyéhes hódítóját tegnap
- Minden későbbi kor művészei másképpen merítettek ihletet Nagy Sándor életéből tegnap