Hátborzongató csendben, három órát vártak megmentőikre az Antarktisz kényszerleszállói
2021. október 8. 19:00 Múlt-kor
Szerencsére senki sem sérült meg, amikor 1970. október 8-án a Pegasus névre keresztelt, C-121 Lockheed Constellation személyszállító repülőgép az Antarktisz felett repülve egy erős viharba futott bele, és kényszerleszállást hajtott végre a Déli-sarkon. A balsorsú járat kilométereket csúszott a kietlen jégmezőn, míg végre megállt. Ma ugyanabban a pozícióban látható, mint 51 évvel ezelőtt, csupán a hó borította be a turistalátványosságot.

A személyszállításra alkalmas C-121 Lockheed Constellation továbbfejlesztett változatát katonai gépként iis bevetette az amerikai légierő
Korábban
Az egyik utas, Noel Gillespie így számolt be az utolsó, levegőben töltött percekről: „Úgy emlékszem vissza az eseményekre, mintha egy horrorfilmet néztem volna. A négyes számú propeller egyszerűen kifordult a helyéről és a motorral együtt eltűnt a hóviharban. Néhány pillanattal később, mintha egy hatalmas kéz letépte volna, a harmadik számú légcsavar is elszállt, így a teljes jobbszárnyunknak annyi volt.”
„Úgy emlékszem rá, mint egy lassított felvételre, de kétlem, hogy néhány pillanatnál tovább tartott volna. A hajtóművek leválása után hátborzongató csend következett. Egy szó sem hallatszott az egész gépen. A zuhanás mindössze másfél mérföldre volt a repülőtér épületeitől, ám az ítéletidőben három órába telt, amíg a mentőcsapat tagjai rábukkantak a géptestre”.
Az Új-Zélandról érkező gép fedélzetén 80-an utaztak, azonban az ijedtségen kívül senkinek sem esett bántódása.
A jégmezőt, ahol a Lockheed végül földet ért, a gép után Pegasus White Ice Runwaynek (Pegasus Fehér Jég Kifutópálya) nevezték el.
A Pegasus Fehér Jég Kifutópálya ma is használatban van, a képen egy Boeing 757-es látható (Kép forrása: Wikipédia/ New Zealand Defence Force/ Altair78/ CC BY 2.0)
A Déli-sark legdélebbi repülőtere, a McMurdó állomás melletti jégmező gyakorlatilag maga a kifutópálya, ugyanis egész évben lehet használni; mellette nincs kiépített betonpálya, a gépek a jégre szállnak le.
Bizonyos időszakokban igen veszélyes használni, hiszen az állandó sötétség hónapjaiban nincs kivilágítva, csupán meggyújtott benzines hordók jelölik a leszállópálya határait.
Az Antarktiszra kirándulók számára a mai napig kihagyhatatlan megállót jelent a balsorsú járat hófödte temetőjének felkeresése, sokan hagyják ott aláírásukat a vendégkönyvnek nézett gép farokrészénél.
A kietlen vidék hőmérsékletváltozásainak kitett géptörzset a jég kiválóan megőrizte, így szinte alig látszódik, hogy már több mint fél évszázada fekszik a hóban.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

Múlt-kor történelmi magazin
- Forró magyar őszök – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Holokauszt 1944-ben: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Páratlan párok: megjelent a Múlt-kor téli száma
- Horthy Miklós ingadozó trónkérdései
- Rákosi 1956 utáni ismeretlen levelei
- A Hunyadi-dinasztia tündöklése és bukása
- Kulisszatitkok az Egri csillagok forgatásáról
- A társadalmi konvenciók nem szabhattak gátat az első magyar egyetemi tanárnő karrierjének tegnap
- Az MNL augusztus 20-i nyílt napja a 800 éves Aranybulla előtt tiszteleg tegnap
- A zsarnok apa árnyékában, katonaszökevényből lett filozófuskirály II. (Nagy) Frigyes tegnap
- Meghalt A tengeralattjáró és a Trója rendezője, Wolfgang Petersen tegnap
- Száz órán belül eldőlt a világ első élőben közvetített háborúja tegnap
- Visegrádig tervezték, de az I. világháború megakasztotta a szentendrei HÉV-vonal bővítését tegnap
- Csak két vészterhes év jutott Magyarország utolsó királyának tegnap
- Fegyver helyett kiéheztetéssel foglalta el Ausztria bevehetetlen erősségeit Hunyadi Mátyás tegnap