2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Metáltörténelem: melyik rockzenei album volt 1989 legjobbja?

2021. június 22. 09:32

Folytatódik a Metal Történelem, amelynek keretében ma, június 22-én 1989 legjobb albumaira lehet szavazni. Neked melyik a kedvenced?

„Miután sajnos az idei tavasz nagy része otthonülős lett, úgy gondoltuk, megint összehozunk egy kis játékot. 1980 és 2020 között keressük az év rocklemezeit, persze a hallgatóink segítségével” – mondta Kalácska Gábor, a Rocker Rádió egyik alapítója.

A játékban rendkívül egyszerű részt venni: a rádió a közösségi oldalain (facebookinstagramvibertelegram) megosztja az aktuális évet, amelynek rocklemezeire lehet szavazni. Ezután csupán annyi a játékos dolga, hogy beírja egy kommentbe a kedvenc albumát, amely az adott évben jelent meg. Minden komment egy szavazat, a legtöbb voksot kapott lemez nyer.

„Szeretnénk picit hozzájárulni ahhoz, hogy ezek a nehéz hónapok kellemesebben teljenek. A játék talán előhoz néhány kellemes emléket az elmúlt évtizedekből” – mondta Thuróczy Richard, a Rocker Rádió másik alapítója.

A Rocker Rádió munkatársai természetesen az emlékek felfrissítésében is segítenek: a szavazás napján, 9-19 óra között bemutatják az év (szerintük) 10 legerősebb rocklemezét a műsorban. Voksolni viszont bármelyik, az adott évben megjelent albumra lehet.

Ma, június 22-én 1989 legjobbjaira lehet szavazni. Íme a mai ajánlójuk:

Mivel Jon Bon Jovi, valamint a magyar felmenőkkel rendelkező gitáros, Dave The Snake Sabo gyerekkoruktól kezdve jó kapcsolatban álltak egymással, szinte természetes volt, hogy a már akkor befutott rocksztárnak számító énekes próbál segíteni barátja új csapatának lemezszerződéshez jutni. Jon eredményesen lobbizott, így végül 1989 elején megjelenhetett a Skid Row bemutatkozó albuma, a csapat nevét viselő Skid Row. Az erős daloknak, valamint a rengeteg koncertnek köszönhetően az albumból csak az USA-ban elkelt 5 millió példány, míg a korong hetedik tétele, a Youth Gone Wild egy generáció himnuszává vált.

Mike Patton személyében egy új énekest ismerhettek meg a Faith No More rajongói a csapat harmadik nagylemezén, az 1989-es The Real Thingen. Az elsősorban punk zenekarokra szakosodott Slash Records gondozásában kiadott korong meglehetősen jó sajtóvisszhangot kapott, a Kerrang magazin például az év lemezének választotta a The Real Thinget. A második kislemezként publikált Epic videójával viszont az állatvédőknek akadt némi gondjuk, ám a zenekar egy közleményben nyugtatott meg mindenkit arról, hogy a klip végén vergődő hal különösebb egészségkárosodás nélkül túlélte a forgatást.

Jó nyugati kapcsolatainak köszönhetően egy világszínvonalat képviselő osztrák hangstúdióban rögzíthette harmadik nagylemezét a szombathelyi Lord zenekar klasszikus felállása. Az 1989-ben kiadott Ragadozók címet viselő albumra felkerült a korábbi nagy sláger, a Kisfiú újragondolt változata, valamint a csapat billentyűse, Gidófalvy Attila is megvillantotta énektudását a Szóljon a Rockban.

Öt évre, valamint három nagylemezre volt szüksége a brazil Sepulturának ahhoz, hogy nemzetközi szinten is ismertté váljon a csapat neve. A történelmi pillanat végül 1989-ben érkezett el. Ebben az évben jelent meg a zenekar Beneath the Remains című nagylemeze, a színtéren komoly szereplőnek számító Roadrunner Records gondozásában. A stúdiófelvételek a csapat hazájában, Brazíliában zajlottak, a csúcsproducer Scott Burns irányításával, akinek túlságosan szép emlékei nincsenek erről az időszakról: amíg ő a keverőpult mögött ülve dolgozott a Beneath dalain, ismeretlen tettesek kirabolták riói hotelszobáját.

Évtizedes sikertelenség, valamint totális melléfogásnak bizonyuló nagylemezek után a sokk-rock keresztapukája, Alice Cooper végre visszatalált a helyes útra. 1989-ben kiadott tizennyolcadik sorlemeze a Trash, többek között a magyar származású producer, dalszerzőnek, Desmond Childnak is köszönhetően tele volt kiváló dallamokkal és ütős nótákkal. Az album nyitótétele, a kislemezen is kiadott Poison pedig tizenkét hosszú év szünet után ismét a slágerlisták élére juttatta a sokat látott mestert.

Egyértelműen kijelenthetjük, hogy karrierje csúcsára ért 1989-ben a Pokolgép, hiszen a zenekar ebben az évben jelentette meg harmadik nagylemezét, az Éjszakai bevetést. A korong hangzása nemzetközi szinten is megállta a helyét, míg a rajta található tíz szerzemény közül szinte mindegyik örökzölddé vált. A Hungaroton által gondozott lemez megjelenése idején meglehetősen komoly eladásokat produkált, a zenekar pedig szinte mindenhol táblás házak előtt koncertezhetett.

Rekordhosszú ideig, egészen pontosan 107 héten keresztül szerepelt a Billboard lemezeladási listáján a Mötley Crüe ötödik stúdióalbuma, a Dr Feelgood. A legenda szerint az 1989-es keltezésű korong a zenekar történetének egyetlen olyan anyaga, amelynek felvételei során minden tag józan életvitelt folytatott, ami vitán felül előnyére vált a tizenegy tételt tartalmazó hanghordozónak. A Dr Feelgood lemezbemutató turnéja majdnem egy évig tartott, és a rocktourdatabase.com adatai alapján összesen 737 644 rajongó váltott rá jegyet.

Mind a mai napig a germán thrash egyik alapművének számít a Gelsenkirchen-i Sodom 1989-es sorlemeze, az Agent Orange. A gyilkos hangzással rendelkező 40 perces anyagon helyet kapott szerzemények jelentős része, mint például a sokak kedvencének számító címadó tétel, az Agent Orange, vagy éppen a Motörhead-re hajazó Ausgebombt ma is szerves részét képezi a zenekar koncertprogramjának. Az album megjelenése után nem sokkal viszont megbomlott a zenekari egység, és a gitáros Frank Blackfire átigazolt a Kreator-be, és ezzel gyakorlatilag véget ért a Sodom aranykora.

Négy évvel később kiadott Get a Grip című albumukkal holtversenyben az Aerosmith tizedik nagylemeze, az 1989-es Pump számít a zenekar történetének második legsikeresebb kiadványának. A korongból csak az Egyesült Államokban eladtak 7 milliót, a Janie's got a Gun-nak köszönhetően pedig a csapat beléphetett a Grammy díjas előadók exkluzív klubjába. A Pump producere, Bruce Fairbairn alaposan megdolgozott gázsija minden centjéért, hiszen az alapszolgáltatás mellett ő nyomta fel a trombitát a Love in an Elevator-ben.

Bár eredetileg csak egy demónak szánta Jeff Waters az Annihilator főnöke bemutatkozó nagylemezüket, az 1989 április tizenhetedikén kiadott Alice in Hellt, kiadójuk annyira elégedett volt a hangzással, hogy gyakorlatilag minden változtatás nélkül dobta piacra a korongot. Jeff kimondottan sokat profitált ebből, hiszen produceri karrierjét is beindította az anyag, mivel a Roadrunner számos új bandáját küldte hozzá stúdiózni. Bár az albumhoz készített promó fotókon öt fiatalember pózol, érdemi munkát csak hárman végeztek, mivel a dobokon, és az éneken kívül minden egyéb hangszert Jeff Waters szólaltatott meg.

Szavazni facebookon ittinstagramon ittviberen itttelegramon itttovábbi rocklegendákat hallgatni pedig itt tudtok.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár