2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

"Meredélyeken át a csillagokhoz... "

2011. július 5. 12:01

Az 1874-ben megnyitott fogaskerekű vasút gőzről elektromos meghajtásra való áttérésében jelentős szerepet játszott a Ganz-féle Villamossági Rt., az első újfajta szerelvény 1929. július 2-án gördült végig a vonalon - mutatta be az évforduló kapcsán Nyeste Sándor a Magyar Országos Levéltár oldalán.

1874-es átadása időpontjában, a Városmajortól Diósárkon át a Svábhegyre vezető vaspálya korszakalkotó újítást jelentett a főváros közlekedésében. Az építtető bázeli Internationale Gesellschaft für Bergbahnen által 53 évig koncesszióban üzemeltetett gőzmozdonyú svábhegyi fogaskerekű felett azonban már alaposan eljárt az idő, amikor 1926-ban a főváros kezelésébe került.

A Székesfőváros által 1926. november 6-án átvett és a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt.-nek (BSZKRT) üzemeltetésre átengedett ”fogas” korszerűsítése szinte nyomban megkezdődött az átvételt követően. A közel két és félmillió pengőbe kerülő korszerűsítés alkalmával az 1890-ben a Széchenyi-hegyig meghosszabbított pályát átépítették és modernizálták.

Az egyvágányú pályán korábban használt 17,4; 20 és 21,8 kg-os Vignol síneket 23,6 Kg-os Vignol-rendszerű sínekre cserélték ki, a zúzott kőágyazat elkészítésekor új kitérőket létesítettek és egyes megállóhelyeket áthelyeztek, illetve másokat megszüntettek. A pályarekonstrukcióval egyidejűleg a fogaskerekű vonalának közepén, az Erdei iskola megállónál áramellátást biztosító transzformátor állomás is létesült.

A Ganz-féle Villamossági Rt. által megépített és felszerelt alállomás a fogaskerekű vonalának táplálásán túl a közúti villamos vasút hálózatával történő összeköttetést is biztosította. Az állomáson felállított két darab 550 Voltos konverter szükség esetén az ugyanezt a feszültséget használó közúti hálózatot is kisegíthette. A korszerűsítés alkalmával elkészült átalakító állomás a későbbiekben csak a vasárnapi csúcsforgalom alkalmával volt üzemben, hétköznapokon a Pállfy átalakító állomás szolgáltatta a vontatási áramot.

A villamosított pályára tervezett tízperces menetidő biztosítása érdekében nyolc darab kéttengelyű mozdonyból és egy tengelyes, a mozdonyra támaszkodó, ezért vele egy egységet alkotó ún. Rowan-rendszerű személykocsi beszerzése mellett döntött a BSZKRT. Az új, svájci minta alapján készült villamos járművek kivitelezése a magyar mérnökök és hazai ipar – a Ganz és Társa Rt., Ganz-féle Villamossági Rt. – munkáját dicsérte.

A forgalmat lebonyolító vonategységeket a két testvérvállalat közösen állította elő az első két mozdonyt szállító winterthuri Schweizerische Lokomotivfabriktól megvásárolt tervek alapján. A Ganz és Társa Rt. által készített mozdonyok összes villamos berendezését, így a mozdonyokba épített két kompoundmotort a Ganz-féle villamossági Rt. állította elő. Az egymással sorba kapcsolt két, egyenként 140 lóerős kompound motor alkalmazásával a mozdonyok minden segédeszköz nélkül képesek voltak az energia-visszanyerésre (rekuperációra). A villamos üzeműre tervezett vonal új járművei részére a Városmajorban új kocsiszín, illetve műhely létesült. A városmajori indóház faláról ekkor tűnt el az önérzetes „Per aruda ad astra” – „A meredélyeken át a csillagokhoz” felirat.

A BSZKRT a fogaskerekű vasút üzemének villamosításával elsősorban az utazóközönség kényelmét kívánta szolgálni. A társaság a villamosítás ideje alatt is fenntartotta a gőzüzemű közlekedést, az utasszállítás csak a Svábhegy – Széchenyi-hegy szakaszon szünetelt 1927 novemberében az Erdei iskolai megállónál található kitérőváltó cseréje miatt.

Noha a próbajáratokat és a pálya megnyitását 1928-ra tervezték, a villamosüzemű forgalom csak 1929. július 2-án délben indult meg. A főváros nagy áldozathozatalával megújított, turizmust is szolgáló fogaskerekű újból Budapest egyik legmodernebb közlekedési eszköze lett. Az utolsó gőzüzemű fogaskerekű járat köhögő hangjának elhalkulásával új korszak kezdődött, nem sejtve, hogy a városmajori indóházból Hermann Miksa akkori kereskedelmi miniszter jelenlétében elindult és egy rövid szakaszon általa is vezetett első villamos fogaskerekű és társai majd évtizedekig, 1973-ig közlekednek.

Az eredeti cikk a MOL oldalán

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár