"Meredélyeken át a csillagokhoz... "
2011. július 5. 12:01
Az 1874-ben megnyitott fogaskerekű vasút gőzről elektromos meghajtásra való áttérésében jelentős szerepet játszott a Ganz-féle Villamossági Rt., az első újfajta szerelvény 1929. július 2-án gördült végig a vonalon - mutatta be az évforduló kapcsán Nyeste Sándor a Magyar Országos Levéltár oldalán.
Korábban
1874-es átadása időpontjában, a Városmajortól Diósárkon át a Svábhegyre vezető vaspálya korszakalkotó újítást jelentett a főváros közlekedésében. Az építtető bázeli Internationale Gesellschaft für Bergbahnen által 53 évig koncesszióban üzemeltetett gőzmozdonyú svábhegyi fogaskerekű felett azonban már alaposan eljárt az idő, amikor 1926-ban a főváros kezelésébe került.
A Székesfőváros által 1926. november 6-án átvett és a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt.-nek (BSZKRT) üzemeltetésre átengedett ”fogas” korszerűsítése szinte nyomban megkezdődött az átvételt követően. A közel két és félmillió pengőbe kerülő korszerűsítés alkalmával az 1890-ben a Széchenyi-hegyig meghosszabbított pályát átépítették és modernizálták.
Az egyvágányú pályán korábban használt 17,4; 20 és 21,8 kg-os Vignol síneket 23,6 Kg-os Vignol-rendszerű sínekre cserélték ki, a zúzott kőágyazat elkészítésekor új kitérőket létesítettek és egyes megállóhelyeket áthelyeztek, illetve másokat megszüntettek. A pályarekonstrukcióval egyidejűleg a fogaskerekű vonalának közepén, az Erdei iskola megállónál áramellátást biztosító transzformátor állomás is létesült.
A Ganz-féle Villamossági Rt. által megépített és felszerelt alállomás a fogaskerekű vonalának táplálásán túl a közúti villamos vasút hálózatával történő összeköttetést is biztosította. Az állomáson felállított két darab 550 Voltos konverter szükség esetén az ugyanezt a feszültséget használó közúti hálózatot is kisegíthette. A korszerűsítés alkalmával elkészült átalakító állomás a későbbiekben csak a vasárnapi csúcsforgalom alkalmával volt üzemben, hétköznapokon a Pállfy átalakító állomás szolgáltatta a vontatási áramot.
A villamosított pályára tervezett tízperces menetidő biztosítása érdekében nyolc darab kéttengelyű mozdonyból és egy tengelyes, a mozdonyra támaszkodó, ezért vele egy egységet alkotó ún. Rowan-rendszerű személykocsi beszerzése mellett döntött a BSZKRT. Az új, svájci minta alapján készült villamos járművek kivitelezése a magyar mérnökök és hazai ipar – a Ganz és Társa Rt., Ganz-féle Villamossági Rt. – munkáját dicsérte.
A forgalmat lebonyolító vonategységeket a két testvérvállalat közösen állította elő az első két mozdonyt szállító winterthuri Schweizerische Lokomotivfabriktól megvásárolt tervek alapján. A Ganz és Társa Rt. által készített mozdonyok összes villamos berendezését, így a mozdonyokba épített két kompoundmotort a Ganz-féle villamossági Rt. állította elő. Az egymással sorba kapcsolt két, egyenként 140 lóerős kompound motor alkalmazásával a mozdonyok minden segédeszköz nélkül képesek voltak az energia-visszanyerésre (rekuperációra). A villamos üzeműre tervezett vonal új járművei részére a Városmajorban új kocsiszín, illetve műhely létesült. A városmajori indóház faláról ekkor tűnt el az önérzetes „Per aruda ad astra” – „A meredélyeken át a csillagokhoz” felirat.
A BSZKRT a fogaskerekű vasút üzemének villamosításával elsősorban az utazóközönség kényelmét kívánta szolgálni. A társaság a villamosítás ideje alatt is fenntartotta a gőzüzemű közlekedést, az utasszállítás csak a Svábhegy – Széchenyi-hegy szakaszon szünetelt 1927 novemberében az Erdei iskolai megállónál található kitérőváltó cseréje miatt.
Noha a próbajáratokat és a pálya megnyitását 1928-ra tervezték, a villamosüzemű forgalom csak 1929. július 2-án délben indult meg. A főváros nagy áldozathozatalával megújított, turizmust is szolgáló fogaskerekű újból Budapest egyik legmodernebb közlekedési eszköze lett. Az utolsó gőzüzemű fogaskerekű járat köhögő hangjának elhalkulásával új korszak kezdődött, nem sejtve, hogy a városmajori indóházból Hermann Miksa akkori kereskedelmi miniszter jelenlétében elindult és egy rövid szakaszon általa is vezetett első villamos fogaskerekű és társai majd évtizedekig, 1973-ig közlekednek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1956
- Bebörtönzött ismerőseit tervezte kiszabadítani Mansfeld Péter
- Nem nélkülözhette a Kádár-korszak filmvilága a forradalom mellett kiálló színészlegendát
- Politikai célokat is szolgált az 1956-os épületkárok helyreállítása
- Így karácsonyoztak a magyar menekültek Camp Kilmerben
- A melbourne-i medence véres vizében folytatódott a harc a Szovjetunió ellen
- Újabb fegyveres felkelést vizionált a pártsajtó az '56-os nőtüntetés nyomán
- A megtorlásra szabott új törvényekkel bosszulta meg 1956-ot a Kádár-diktatúra
- A szovjet forgószél, amely elsöpörte a magyar szabadságot
- Nagy-Britanniát és Franciaországot is azzal szembesítette a szuezi válság, hogy nem birodalmak többé
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc tegnap
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla tegnap
- Megfejtették a papírusztekercsek tartalmát, melyből kiderült, hol temették el Platónt tegnap
- Az 1848–49-es forradalom és szabadságharchoz kapcsolódó emlékhelyeket keresnek tegnap
- A húsvéti felkelés az első lépést jelentette az ír függetlenség felé tegnap
- Az elsők közé tartozott Európában a magyar alapítású Szent György Lovagrend tegnap
- A hagyomány szerint halálában is összekapcsolódott Shakespeare és Cervantes 2024.04.23.
- Szenvedéllyel teli tájakat ábrázolt festményein William Turner 2024.04.23.