7 végzetes pillanat

Vita "Jézus hajójáról"

2011. április 19. 15:32

Tizenöt évvel ezelőtt két halász a Galileai-tenger sárrétege alatt egy ősi hajó maradványára bukkant, amelyet a vizsgálatok szerint akár Jézus is használhatott.


A két férfi szinte szóhoz sem jutott, amikor megtudta: a radiokarbonos vizsgálatok és más régészeti eljárások is azt mutatják, hogy a hajó Jézus idejéből származik. „Szinte teljességgel kizárt, hogy a hajó túlélte volna a történelem viharait, s most itt van előttünk” – nyilatkozta Orna Cohen régész, egyben a „Jézus hajójának” nevezett ladik restaurátora. „Ha a szárazság miatt nem csökkent volna le ennyire a tengervízszint, ha a két halász nem szúrta volna ki a hajó szögeit a sár alatt, s ha nem értesítették volna a régészeket, akkor erről a felfedezésről most nem számolhattunk volna be” – mondta el Cohen.

A régészeti munkálatok tizenegy napon át tartottak, majd miután sikerült kiszabadítani a sár fogságából, a hajót egy kémiai fürdőbe helyezték, s csak hét év után mutatták meg a nagyközönségnek. A ladik 8 méter hosszú, 2,2 méter széles és 1,2 méter magas; a feltételezések szerint halászásra és szállításra egyaránt alkalmas volt, s rajta akár egyszerre 15 ember is tartózkodhatott.

Habár arra nincsen tudományos bizonyítékunk, hogy a hajó Jézusé lehetett, Cohen elmondta: a Megváltó akkoriban a Galileai-tenger mentén élt, a hajózás pedig fontos szerepet játszott életében és tanításában. Az evangéliumok szerint Jézus első tanítványai halászok voltak, Isten fia pedig a hajó tetejéről intézte beszédeit hallgatóságához.

„Nagyon kevés hajót ismerünk ebből a korból, s sok okunk van azt feltételezni, hogy Jézus látta ezt a hajót, megérintette, vagy esetleg utazott is vele” – így Cohen. A hajó – tizenöt évvel a megtalálása után – ma a Jigal Allon Centre új szárnyában kapott állandó helyet. Az Ancient Galilee Boat múzeum kiállítása részletesen szól a hajó felfedezéséről, kiemeléséről és helyreállításáról. A hajó felfedezésének napján, 1986. január 24-én egy testvérpár, Juval és Mose Lufan egy kettős szivárványt látott, de a szakemberek a kiemelés pillanatában is észrevettek egy ilyen tündöklő égi jelenséget.

„Az esély, hogy édesvízben megmaradjon egy ilyen lelet, egyenlő a nullával. Ez minden várakozást felülmúl” – vallja Cohen. A kutatók most attól félnek, hogy a helyreállításai munkálatok során a szakemberek komoly károkat okoznak a hajóban. „A törzs viszonylag jó állapotban van, de a fa túl puha, olyan, mint a vizes kartonpapír, az ujjak könnyűszerrel áthatolhatnak rajta” – mondta el a kutató.

„Ez egy tipikus mediterrán hajó. Az azonban szokatlan, hogy tizenkét különböző fából készítették, ami azt jelzi, hogy sokáig használták és sokszor javították. Úgy gondoljuk, hogy legalább húsz évig volt forgalomban” – tette hozzá. A feltételezések szerint, amikor a hajó tulajdonosa már nem tudta használni, kiszerelt belőle minden értékes elemet, s elsüllyesztette a törzset, amely a tengeri üledék alatt maradhatott meg.

2018. tél: 7 végzetes pillanat
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
6 368 ft 4 776 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 6 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!